הצוללת לטיטאניק נעלמה - מה המשמעות עבור החברות שמארגנות מסעות כאלו? וירג'ין גלקטיק דווקא מזנקת ב-20%
צוללת פרטית שלוקחת תיירים עשירים לצפות בהריסת הטיטאניק נעלמה, ומושכת את תשומת הלב הציבורית על רקע העובדה שמיקומו של כלי השיט נותר לא ידוע ואספקת האוויר בצוללת אוזלת.
הצוללת האבודה מדגישה את הסיכונים של מסעות מהסוג הזה ואת המודל העסקי של לקחת קבוצה קטנה של נוסעים למסע קיצוני - בין אם זה מתחת לים או בחלל, כפי שעושות חברות כמו Virgin Galactic VIRGIN GALACTIC HOLDINGS . משמר החופים האמריקני הודיע אתמול כי הוא מחפש 5 אנשים לאחר שספינת המחקר הקנדית Polar Prince איבדה קשר עם הצוללת שלה במהלך צלילה כ-900 מייל מזרחית ל-Cape Cod קוד ביום ראשון. משמר החופים אמר שהוא עובד עם בשיתוף עם חיל הים, הכוחות המזוינים של קנדה והתעשייה הפרטית כדי לנסות לאתר ולחלץ את הצוללת הנעדרת.
בין הנוסעים על הצוללת הנעדרת - המכונה טיטאן - נמצאים מיליארדר התעופה הבריטי חמיש הארדינג (Hamish Harding) ושחזאדה דאוד, איש עסקים מאחת המשפחות העשירות בפקיסטן, ששילמו כל אחד 250 אלף דולר, כך דיווח ה-BBC. משמר החופים אמר שזה "אתגר" לאתר כלי שיט באזור כה מרוחק, כאשר לצוללת יש 96 שעות של "תמיכה בחיים" לחמשת הנוסעים בה, כך לדברי בעליה OceanGate.
OceanGate מציעה מסעות לצפייה בטיטאניק לצד פעולות מסחריות תת-ימיות אחרות, כולל בדיקות חומרים במים עמוקים, סקירות של צנרת וכבלים תת-מימיים, ומחקר ואיסוף נתונים. בסך הכל המודל העסקי שלה לא שונה מזה של חברות חלל מסחריות. Blue Origin של ג'ף בזוס, למשל, מציעה הרפתקאות תיירות לגובה לצד פעילויות כמו אספקת מנועי רקטות ושירותי שיגור. אותו דבר לגבי SpaceX של אילון מאסק.
- וירג'ין גלגטיק אכזבה בתחזית - המשקיעים רוצים יותר הכנסות
- וירג'ין גלגטיק מזנקת ב-23% לאחר דוחות טובים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות הללו מחזרות אחר אותם לקוחות עשירים. הארדינג, מהטיטאן, טס לחלל גם בטיסה החמישית של Blue Origin, כך דיווח ה-BBC. והמצב הנוכחי עם הצוללת הנעדרת מדגיש את הסיכונים הכרוכים בהשתתפות במסעות שכאלו. מדובר במיזמים שיש בהם סכנות מובנות, וייתכן שיידרש רק אירוע אחד בעל פרופיל גבוה כדי לפגוע משמעותית באינטרס הציבורי לקחת חלק בפעילויות קיצוניות אלו. זה צריך להיות משהו שעל המשקיעים במגזר החלל, תחום בעל צמיחה גבוהה יותר שמושקע יותר מאשר מיזמים תת-ימיים, לשקול אותו בזמן שהעולם מקווה למצוא צוללת הטיטאן.
- 5.העשירים שם היו מוכנים לתת את הונם כדי לשבת בבית עכשיו (ל"ת)חכם 25/06/2023 00:38הגב לתגובה זו
- 4.אנשים עשירים חושבים שהשמש זורחת להם מהת*ת (ל"ת)דניאל 23/06/2023 18:00הגב לתגובה זו
- 3.אולי היה כדאי להתקין מכשיר איתור עם מצוף למצבי חירום? (ל"ת)שם 20/06/2023 20:50הגב לתגובה זו
- הקורא בין השורות 21/06/2023 11:20הגב לתגובה זוגם אם ישגרו מעומק כזה מצוף, ברור שאי אפשר להשאיר מחובר , כי אז צריך כבל באורך כזה על הסיפון וזה גלגלת ענקית. ואם עולה מי אמר שלא נסחף הזרמים תת ימיים ועלה 300 מטר מהנקודה?
- 2.דוד אפרתי 20/06/2023 20:18הגב לתגובה זושילמו כמה עשרות מיליונים כדי לביים מוות לגיטימי מסיבותיהם שלהם. רק דעתי.
- קדמון 23/06/2023 17:13הגב לתגובה זויש מצב. הספר והסרט בדרך. האמת לא חשובה. אלא כמה דולרים אפשר להפיק מהאסון.
- 1.מה שמדהים... 20/06/2023 18:45הגב לתגובה זולחברות אולי תהיה בעיה לאגן הפלגה/טיסה אבל הן לא משלמות דולר אחד על נסיונות החילוץ היקרים בטירוף

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.
הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקסין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן
צעד מדיני-כלכלי שמשפיע על תעופה, תיירות ושרשרות אספקה - רקע היסטורי, השלכות מיידיות והסלמה אסטרטגית וגם - איך התפתח העימות בין סין ויפן - כל השלבים
בעוד המתיחות הדיפלומטית בין בייג'ינג לטוקיו הולכת ומחריפה, פרסמה סין הנחיה רשמית לחברות התעופה שלה להפחית באופן משמעותי את מספר הטיסות ליפן, והמהלך ייכנס לתוקף מיידי ויימשך עד מרץ 2026. הצעד, שמגיע על רקע הצהרותיה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, בנוגע להתערבות צבאית אפשרית במקרה של פלישה סינית לטייוואן, משלב אלמנטים של לחץ מדיני עם השלכות כלכליות ישירות. על פי דיווחים מניקיי אסיה והגרדיאן, כבר בוטלו מאות אלפי כרטיסי טיסה, וההערכות הן שהנזק הכלכלי ליפן עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר עד סוף 2025, עם פוטנציאל להפסדים של עד 9 מיליארד דולר אם המגמה תימשך.
ההנחיה, שפורסמה על ידי רשות התעופה האזרחית הסינית (CAAC), מחייבת את החברות להקטין את תדירות הטיסות ב-20% עד 30% במסלולים מרכזיים, כגון סיאנגהאי-אוסקה וצ'ונגצ'ינג-טוקיו. חברות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאדרן איירליינס קיבלו הוראה ליישם את השינויים לעת עתה, עם שיקול דעת פנימי בבחירת המסלולים שייפגעו. המועד - משלהי נובמבר 2025 ועד מרץ 2026 - תואם את תקופת המעבר בין לוחות הזמנים העונתיים של התעופה, מה שמעיד על כוונה להאריך את ההגבלה מעבר לחגי השנה החדשה, תקופה קריטית לתיירות בין המדינות. על פי נתונים מהשוק הסיני, כבר בנובמבר לבדו בוטלו כ-32% מכרטיסי הטיסה ליפן, המהווים כ-500,000 כרטיסים, והחברות מציעות החזרים מלאים ללא קנסות, מה שמעודד ביטולים נוספים.
הרקע הדיפלומטי: הצהרות טקאיצ'י והתגובה הסינית
הרקע הדיפלומטי לעניין נעוץ בהצהרותיה של טקאיצ'י, שמונה לראש הממשלה הראשונה אישה בתולדות יפן באוקטובר 2025. במהלך ועידת הפרלמנט היפני ב-7 בנובמבר, היא אמרה כי "יפן תשקול התערבות צבאית אם סין תנסה לפלוש לטייוואן, כחלק מהאינטרסים האסטרטגיים שלנו באזור". הדברים, שפורסמו גם ב-CNN ובחוות'ם האוס, נתפסו בביג'ינג כהסלמה ישירה, שכן הם מחזקים את הברית היפנית-אמריקאית סביב טייוואן. סין, שרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד משטחה, הגיבה מיידית: משרד החוץ הסיני זימן את השגריר היפני להוקעה, והנחה את אזרחיה להימנע מטיולים ליפן עקב "סיכונים ביטחוניים". כתוצאה מכך, אתרי הזמנות סיניים כמו Ctrip דיווחו על ירידה של 80% בהזמנות ליפן לשארית השנה. להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן.
מבחינה כלכלית, ההשפעה על יפן חמורה במיוחד. סין היא מקור התיירות הגדול ביותר של יפן, עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה טרום-מגפה, והוצאותיהם מהוות כ-20% מסך ההכנסות מתיירות. על פי הערכות של China Trading Desk, שצוטטו ב-Dim Sum Daily, יפן עלולה לאבד 1.2 מיליארד דולר בהוצאות תיירים סינים עד סוף 2025, בעיקר בתחומי האירוח
- האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים
- יפן מציבה טילים באי ליד טייוואן ומחריפה את ההיערכות מול סין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
, הקמעונאות והפנאי. עסקים באוסקה ובטוקיו, שתלויים בתיירים סינים, כבר מדווחים על ביטולים המוניים: חברת התיירות East Japan International Travel Service איבדה 80% מההזמנות לנובמבר-דצמבר. אם ההגבלה תימשך עד 2026, ההפסדים הכוללים עשויים להגיע ל-9 מיליארד דולר, דבר שיחייב את יפן לגוון מקורות תיירות - אולי דרך אירופה או דרום-מזרח אסיה - אך זה ייקח זמן ויישפיע על תעשיות מקומיות.
