צוללת הטיטאן
צילום: אתר OceanGate

הצוללת לטיטאניק נעלמה - מה המשמעות עבור החברות שמארגנות מסעות כאלו? וירג'ין גלקטיק דווקא מזנקת ב-20%

אנשים עשירים יכולים להרשות לעצמם לשלם הון עבור מסעות פרטיים בחלל, שיגורים מתותחים כאלו ואחרים ואף מסעות בצוללות מיוחדות לצפות בהריסות הטיטאניק כמו שעשתה כעת ה"טיטאן" - האם התעשייה בסכנה?
דור עצמון | (7)

צוללת פרטית שלוקחת תיירים עשירים לצפות בהריסת הטיטאניק נעלמה, ומושכת את תשומת הלב הציבורית על רקע העובדה שמיקומו של כלי השיט נותר לא ידוע ואספקת האוויר בצוללת אוזלת.

הצוללת האבודה מדגישה את הסיכונים של מסעות מהסוג הזה ואת המודל העסקי של לקחת קבוצה קטנה של נוסעים למסע קיצוני - בין אם זה מתחת לים או בחלל, כפי שעושות חברות כמו Virgin Galactic VIRGIN GALACTIC HOLDINGS . משמר החופים האמריקני הודיע אתמול כי הוא מחפש 5 אנשים לאחר שספינת המחקר הקנדית Polar Prince איבדה קשר עם הצוללת שלה במהלך צלילה כ-900 מייל מזרחית ל-Cape Cod קוד ביום ראשון. משמר החופים אמר שהוא עובד עם בשיתוף עם חיל הים, הכוחות המזוינים של קנדה והתעשייה הפרטית כדי לנסות לאתר ולחלץ את הצוללת הנעדרת.

בין הנוסעים על הצוללת הנעדרת - המכונה טיטאן - נמצאים מיליארדר התעופה הבריטי חמיש הארדינג (Hamish Harding) ושחזאדה דאוד, איש עסקים מאחת המשפחות העשירות בפקיסטן, ששילמו כל אחד 250 אלף דולר, כך דיווח ה-BBC. משמר החופים אמר שזה "אתגר" לאתר כלי שיט באזור כה מרוחק, כאשר לצוללת יש 96 שעות של "תמיכה בחיים" לחמשת הנוסעים בה, כך לדברי בעליה OceanGate.

OceanGate מציעה מסעות לצפייה בטיטאניק לצד פעולות מסחריות תת-ימיות אחרות, כולל בדיקות חומרים במים עמוקים, סקירות של צנרת וכבלים תת-מימיים, ומחקר ואיסוף נתונים. בסך הכל המודל העסקי שלה לא שונה מזה של חברות חלל מסחריות. Blue Origin של ג'ף בזוס, למשל, מציעה הרפתקאות תיירות לגובה לצד פעילויות כמו אספקת מנועי רקטות ושירותי שיגור. אותו דבר לגבי SpaceX של אילון מאסק.

החברות הללו מחזרות אחר אותם לקוחות עשירים. הארדינג, מהטיטאן, טס לחלל גם בטיסה החמישית של Blue Origin, כך דיווח ה-BBC. והמצב הנוכחי עם הצוללת הנעדרת מדגיש את הסיכונים הכרוכים בהשתתפות במסעות שכאלו. מדובר במיזמים שיש בהם סכנות מובנות, וייתכן שיידרש רק אירוע אחד בעל פרופיל גבוה כדי לפגוע משמעותית באינטרס הציבורי לקחת חלק בפעילויות קיצוניות אלו. זה צריך להיות משהו שעל המשקיעים במגזר החלל, תחום בעל צמיחה גבוהה יותר שמושקע יותר מאשר מיזמים תת-ימיים, לשקול אותו בזמן שהעולם מקווה למצוא צוללת הטיטאן.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    העשירים שם היו מוכנים לתת את הונם כדי לשבת בבית עכשיו (ל"ת)
    חכם 25/06/2023 00:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנשים עשירים חושבים שהשמש זורחת להם מהת*ת (ל"ת)
    דניאל 23/06/2023 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אולי היה כדאי להתקין מכשיר איתור עם מצוף למצבי חירום? (ל"ת)
    שם 20/06/2023 20:50
    הגב לתגובה זו
  • הקורא בין השורות 21/06/2023 11:20
    הגב לתגובה זו
    גם אם ישגרו מעומק כזה מצוף, ברור שאי אפשר להשאיר מחובר , כי אז צריך כבל באורך כזה על הסיפון וזה גלגלת ענקית. ואם עולה מי אמר שלא נסחף הזרמים תת ימיים ועלה 300 מטר מהנקודה?
  • 2.
    דוד אפרתי 20/06/2023 20:18
    הגב לתגובה זו
    שילמו כמה עשרות מיליונים כדי לביים מוות לגיטימי מסיבותיהם שלהם. רק דעתי.
  • קדמון 23/06/2023 17:13
    הגב לתגובה זו
    יש מצב. הספר והסרט בדרך. האמת לא חשובה. אלא כמה דולרים אפשר להפיק מהאסון.
  • 1.
    מה שמדהים... 20/06/2023 18:45
    הגב לתגובה זו
    לחברות אולי תהיה בעיה לאגן הפלגה/טיסה אבל הן לא משלמות דולר אחד על נסיונות החילוץ היקרים בטירוף
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.