טסלה
צילום: טסלה

האתגר הבא של טסלה - עודף היצע

אומנם הביקוש לכלי רכב חשמליים צפוי ללכת ולעלות, אבל מה קורה אם המון יצרניות של רכבים חשמליים ממוקדות כולן בלהגדיל בכמה שיותר את יכולות הייצור שלהן וכמה שיותר מהר?
אדיר בן עמי | (3)

כלי הרכב החשמליים צפויים להפוך לאמצעי התחבורה הנפוץ ביותר, מה שאמור להיות חדשות טובות לטסלה TESLA INC נכון? אז מסתבר שלא בהכרח. מהצד השני של הביקוש נמצא ההיצע ויתכן שמשם יבוא האתגר הבא של טסלה, כאשר שאר יצרני ה-EV פועלים במלוא המרץ על מנת לייצר כמה שיותר רכבים.

מחלקת המחקר לאנרגיה מתחדשת של בלומברג עדכנה לאחרונה את תחזיתה לרכבים החשמליים לשנת 2023 כשהיא צופה כ-730 מיליון רכבים חשמליים בכבישים ברחבי העולם עד שנת 2040. כיום יש בערך 2 מיליארד כלי רכב בכבישים כשרק 1% מהם או כ-20 מיליון הם הרכבים החשמליים. בממוצע לרכב חשמלי יש אורך חיים של קצת יותר מ-15 שנים ואם נכלול בספירה גם את הרכבים שייפטרו מהם עקב גילם, בין 800 ל-900 מיליון רכבים חשמליים צפויים להימכר במהלך 17 השנים הבאות.

במחלקת המחקר צופים כי רק באמריקה הרכבים החשמליים יהוו 28% מהמכירות של מכוניות חדשות עד 2026, מה שאומר שהמכירות של החשמליות צפויות להגיע לבין 4 ל-4.5 מיליון רכבים, לעומת כ-800 אלף שנמכרו ב-2022. כאשר כל יצרניות הרכבים החשמליים פועלות במרץ על מנת להצליח לייצר כמה שיותר רכבים, זה עלול לגרום לעודף היצע בשוק. האנליסט מייק וורד אמר כי יצרניות ה-EV בצפון אמריקה יצליחו לייצר 2.6 מיליון רכבים עד 2025 ו-4.5 מיליון עד 2030 וזה עוד בלי טסלה. עם טסלה הייצור יעמוד על 4.6 מיליון רכבים עד 2025 ו-7 מיליון עד 2030 וזה רק מייצור, אל תשכחו שיש גם ייבוא של רכבים.

בהשוואה לשאר המדינות בצפון אמריקה, ארה"ב אחראית ל-85% מהביקוש לרכבים חשמליים ואם נחבר את כל המדינות יחד, נראה כי היצע ה-EV יכול די בקלות לעלות על הביקוש עד 2026. עודף היצע בענף כולו יגרום לירידת מחירים ורווחים נמוכים יותר, לזמן ארוך יותר. טסלה שכבר הורידה מחירים בתחילת 2023, במטרה להגביר את הביקוש בעקבות התגברות התחרות, תעמוד בפניי אתגר חדש. 

כרגע, מה שמעניין את המשקיעים זה ההווה, כשמניית טסלה בדרך ליום ה-13 ברצף של עליות. לאחרונה החברה דיווחה כי היא מתכננת לייצר 375 אלף רכבי סייברטראק, הרבה יותר ממה שצפו האנליסטים, בנוסף בטסלה פועלים על מנת להקים מפעל במקסיקו לייצור מכוניות מהדור הבא כשטסלה רוצה לשכפל את מערכת שרשרת האספקה הסינית המצליחה שלה במקסיקו. עוד דווח כי  החברה תאפשר לשאר יצרניות הרכבים החשמליים להשתמש בעמדות הטעינה שלה, כש-GM הודיעה שתאמץ את סטנדרט החיבור של רכבי טסלה ותטמיע אותו בכל הרכבים שלה עד שנת 2025, מה שצפוי למשוך עוד יצרניות וכנראה להפוך את חיבור הטעינה של טסלה לסטנדרט הטעינה ברכבים חשמליים.

בדוחותיה האחרונים לרבעון הראשון של 2023 הכנסותיה הסתכמו ב-23.33 מיליארד דולר בעוד צפי האנליסטים בשוק עמד על הכנסות של 23.35 מיליארד דולר החברה דיווחה על רווח מתואם של 85 סנט למניה בעוד הצפי היה לרווח מתואם של 86 סנט למניה. הפספוס הגדול היה בתזרים המזומנים החופשי שעמד על 400 מיליון בלבד, הרבה מתחת הצפי ל-2.23 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחדש 14/06/2023 15:18
    הגב לתגובה זו
    טסלה יכולה להוריד משמעותית את מחיר הרכבים ועדיין תהיה רווחית כל שאר המתמודדים כבר עכשיו במחירי הפסד
  • 2.
    רביב 14/06/2023 09:14
    הגב לתגובה זו
    כמו כל האנליסטים ויחידות המחקר שתמיד טועים כאשר מדובר בטכנולוגיה משבשת הביקוש לרכבים חשמליים גדל מעריכית ומכך גם כושר הייצור גדל ומחירי הרכבים החשמליים ירדו ומהצד השני הביקושים לרכבים בעלי מנוע בעירה פנימי ימשיכו לרדת, מה שיגרום למחירי הרכבים בעלי מנוע בעירה פנימי לעלות מכיוון שעלויות הייצור יתחלקו על פחות רכבים וזה יהיה כמו מערכת שמזינה את עצמה ותאיץ את המעבר לרכב חשמלי.
  • 1.
    תהיינה 14/06/2023 07:45
    הגב לתגובה זו
    אך לא יהיה חשמל כנדרש ואז?? ,אה כן יסעו ברכבת לאילת
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

יהלומן, נוצר באמצעות AIיהלומן, נוצר באמצעות AI

איך השוד בלובר מחזיר לשוק היהלומים את הברק?

בתוך 7 דקות בלבד, בלב פריז, נגנבו תכשיטים בשווי 88 מיליון אירו; העולם קיבל תזכורת  שיהלומים אמיתיים אי-אפשר לייצר במעבדה - יש להם סיפור, נדירות ומשמעות ששום טכנולוגיה לא תצליח לשחזר - על תמונת המצב בשוק היהלומים ומה קורה בישראל?
מנדי הניג |

שבע הדקות האלה בפריז ייכנסו לפנתיאון של סיפורי הפשעים המפורסמים וישמשו כנראה גם כבסיס לסדרות בנטפליקס. ב-9:30 בבוקר, כשעיר האורות עוד הייתה מנומנמת, קבוצה מאורגנת של פורצים לבושים בסרבלי אבטחה צהובים נערכה באחת מפינותיו של מוזיאון הלובר, המוזיאון המפורסם בעולם. ליד אזור הכניסה לגלריית אפולון פעל באותה עת אתר בנייה, ככה שאיש מהעוברים והשבים לא חשד באנשים שנראו כחלק מצוות תחזוקה - שוד הלובר: שני חשודים נעצרו בפריז בחשד לגניבת תכשיטי הכתר.

הם הגיעו על גבי שני קטנועים מצדו הדרומי של המוזיאון, סמוך לנהר הסן, כשהם מצוידים במסורי שרשרת קטנים, דיסק חיתוך נטען וכלי עבודה נוספים. הם טיפסו במהירות על סולם הידראולי שהותקן על משאית קטנה (המשמש בדרך כלל להעברת רהיטים בפריז) עד למרפסת בקומה השנייה, ליד גלריית אפולון, שבה מוצגים תכשיטי הכתר הצרפתי. חתכו את אחד מחלונות הזכוכית, חדרו פנימה, וניצלו את הדקות הספורות עד להגעת המאבטחים כדי לנפץ שתי ויטרינות משוריינות ולשדוד תשעה פריטים יקרי-ערך - בהם טיארה, שרשרת ואבני ספיר ויהלום ששימשו את המלכות מארי אמילי ואורטנס.

במהלך השוד הופעלו אזעקות, אבל הפורצים איימו על המאבטחים באמצעות כלי העבודה שבידיהם והצליחו להימלט חזרה באותו מסלול דרך הסולם החשמלי אל הרחוב, שם המתינו שניים נוספים על הקטנועים. לפני שנעלמו לכיוון כביש A6 ניסו להצית את סל המנוף כדי להשמיד ראיות, אבל אחד מעובדי המוזיאון מנע זאת ברגע האחרון. כל המבצע ארך לא יותר משבע דקות. השווי הכולל של השלל: כ-88 מיליון אירו.

הפורצים לא חיפשו רק יהלומים. הם חיפשו את הערך שמאחוריהם, הם חיפשו את הסיפור. בפריצות מהסוג הזה, ברוב המקרים הגנבים ממיסים את המתכות, מפרקים את האבנים ומוכרים אותן בשוק השחור כדי לטשטש עקבות. אבל במקרה הזה, כנראה שזה לא המקרה.

הפריטים שנגנבו הן מאוד ייחודיים ואפשר לזהות אותם בקלות, מתועדים היטב ומוגנים ברשימות של בתי מכירות ומוזיאונים. כמובן שכל ניסיון לפרק אותם יהרוס את הערך האמיתי שלהם ובמובן מסוים, זה גם לב הסיפור שלנו. בזמן שתעשיית היהלומים מתמודדת עם עודף היצע ועם "אבנים סינתטיות שמיוצרות בלחיצת כפתור", השוד בלובר מזכיר לעולם שהיהלום האמיתי לא שווה רק בגלל הברק שלו אלא בגלל המשמעות שנצרבה בו לאורך מאות שנים. עד כמה שזה נשמע מפתיע, דווקא פשע כזה מצליח להחזיר ליהלום קצת מהמעמד ומהמיתוג שנבנו סביבו לאורך העשורים האחרונים אותם שלוש מילים שהפכו לסלוגן של תעשייה שלמה: “יהלומים הם לנצח.”