במורגן סטנלי לא מאמינים שהשוק מתמחר כראוי את המניות - צופים עונת דוחות דומה לאלו של 2008
השבוע מרבית החברות במדד ה-S&P 500 יפרסמו את תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2023, ברקע המשך העלאות הריבית של הפד' ומשבר הבנקים שהחל בחודש שעבר. נראה כעת כי המשבר שהחל עם סיליקון ואלי בנק כבר מאחורינו, לפחות על פי מדדי המניות - מאז השפל של מרץ הנאסד"ק עלה ב-9%, ה-S&P 500 עלה ב-8%. המשקיעים מאמינים שאמנם המצב עדיין לא טוב (האינפלציה עדיין גבוהה והריבית עוד לא יורדת), אך שככל הנראה כבר עברנו את הרע ביותר - זה בדיוק מה שמדאיג את מייק וילסון, סמנכ"ל ההשקעות במורגן סטנלי.
ווילסון טוען כי העלייה במדדים לקראת עונת הדוחות הנוכחית מהווה סיכון בטווח הקצר עבור המניות, זאת לאור המשך העלאות הריבית של הפד' וירידה ברווחיות של החברות בשוק. "אנו מאמינים שהדינמיקה הזו מהווה סיכון בטווח הקצר לאור נקודת המבט הפסימית שלנו בנוגע לרוווחים השנה ובמיוחד לאור מצב הנזילות" אומר האסטרטג במכתב ללקוחות.
ווילסון מתאר את "העיוות" בעיניי המשקיעים ומסביר למה המצב כעת כה חריג - "המידע כרגע אומר לנו כי מחזור העסקים ממשיך להאט ושציפיות הרווחים ל-2023 עדיין גבוהות מדי. היסטורית, כשקצב צמיחת הרווחים שלילי כל כך כמו שהוא היום, הפד' כבר מוריד את הריבית, הפעם הפד' מוגבל על ידי הריבית, מה שהופך את המצב הנוכחי לאנומליה היסטורית". הצפי הנוכחי בוול סטריט הוא לירידה של 9% ברווחים של חברות ה-S&P 500 ברבעון הראשון של 2023, ברבעון השני הנתון עומד על ירידה של 4%.
האנומליה עליה מדבר ווילסון באה לידי ביטוי בציפיות השוק להמשך העלאות הריבית של הפד', אשר מראות כי המשקיעים מבינים שהריבית עוד צפויה להמשיך לעלות. נכון לעכשיו, השוק מתמחר בסבירות של 91% העלאת ריבית נוספת של 0.25% בפגישת הפד' הבאה, זאת בנוסף לסיכוי של עוד העלאה בחודש יוני (26%), מה שיביא את הריבית לרמה של בין 5.25% ל-5.5%. המשקיעים אמנם צופים כי הריבית תרד בהסתברות של 72% עד סוף השנה אך בסופו של דבר הגורם שככל הנראה יקבע אם מצב זה אכן יקרה הוא האינפלציה, אשר עדיין רחוקה מטווח היעד של 2%.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כשבועיים פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ בארה"ב, המדד היה נמוך מהצפי - 5%, מה שאמור כמובן להיות דבר חיובי, אך על פי הנתונים מדד הליבה עדיין גבוה מאוד בצורה היסטורית ואינו יורד באותו הקצב כמו של המדד הרגיל. הירידה האיטית במדד הליבה אומרת לנו בעצם שאי אפשר עדיין לפתוח את השמפניות ושהדרך עוד ארוכה עד שהפד' יוכל להרשות לעצמו להוריד את הריבית.
עוד בסוף הרבעון האחרון של 2022 אמר ווילסון כי במורגן סטנלי צופים עונת דוחות לרבעון הראשון של 2023 אשר תפתיע את השווקים כמו שקרה ב-2008. עד כה, הסקטור המשמעותי ביותר שפרסם את תוצאותיו לרבעון הראשון היה סקטור הבנקאות וכפי שנראה הבנקים הגדולים דווקא רשמו תוצאות לא רעות בכלל - ג'יי פי מורגן למשל הציג רווח למניה של 4.10 דולר לעומת צפי אנליסטים ל-3.41 דולר, ההכנסות גדלו ב-25% משנה שעברה. מורגן סטנלי רשם הכנסות של 14.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה עם רווח של 1.7 דולר למניה, צפי האנליסטים היה להכנסות של 13.9 מיליארד דולר ורווח למניה של 1.68 דולר.
- 4.הנה זה מתחיל 25/04/2023 14:52הגב לתגובה זונראה כאילו מה שמניע את האתרים הכלכלים זה לא סיקור מקצועי אלה התאווה לקליקים ולפרסומות. כגודל ההיסטריה גודל הכסף שנכנס אז למה לא לעורר היטריה מידי פעם?
- 3.ע. 25/04/2023 08:18הגב לתגובה זוהקורונה שיבשה את השווקים, ממשלות הציפו את השוק במזומנים, האינפלציה הרימה ראש, קורונה הסתיימה, בנקים מרכזיים מעלים ריבית כדי להוריד אינפלציה, כולם סובלים מהריביות הגבוהות, מחירי מוצרים עולים, עודפי הצריכה מתמתנים, מחירי נדל"ן יורדים,חברות במשבר נזילות ומשבר ריווחיות בשל הריביות וקיטון הצריכה, המניות יורדות, מחיר הכסף עולה,בנקים מרכזיים מתחילים להוריד ריביות- השווקים חוזרים לעבוד, החלשים נשרו, החזקים שרדו..
- 2.אבי 24/04/2023 23:42הגב לתגובה זוהאלו ופספסתי א ת העליות .
- דוד 25/04/2023 10:58הגב לתגובה זוואז אחרי שיצאתי מהשוק בתחילת שנה הנאסדק עלה 19 אחוז. חייבים לעשות סדר באזהרות כי אנשים לוקחים את זה ברצינות תהומית וחבל.
- 1.הבל הבלים 24/04/2023 21:46הגב לתגובה זומי שקרא את התחזית של בלק רוק אכל אותה בגדול
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
