למרות דוחות טובים, בנק אוף אמריקה הפסיד 100 מיליארד דולר באג"ח - איך סמנכ"ל הכספים ניסה להרגיע את המשקיעים?
בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA הוא ללא ספק מעצמה, אחד הבנקים הגדולים בעולם עם שווי שוק של 244 מיליארד דולר (יותר מפי 2 מסיטי בנק או גולדמן זאקס, ופי 1.5 מוולס פארגו או מורגן סטנלי, וחצי מג'יי פי מורגן), אבל ככל שאתה גדול יותר ומנהל יותר כסף - זה גם נראה מפחיד יותר כאשר יש הפסדים.
בדוח שפרסם הבנק אתמול הוא עקף את צפי השוק עם רווח רבעוני מתואם של 94 סנט למניה מעל הצפי ל-81 סנט למניה, על הכנסות של 26.39 מיליארד דולר, כשבוול סטריט ציפו ל-25.13 מיליארד דולר (להרחבה).
אבל בדוח אפשר גם היה למצוא נתון מפחיד, שבימים רגילים אולי לא היה מטריד את המשקיעים, אבל בימים שבהם בנקים אזוריים קורסים (סיליקון וואלי, סיגניצ'ר) וגם קרדיט סוויס בשוויץ, המשקיעים חוששים יותר ומסתכלים על המאזן. בנק אוף אמריקה דיווח על 99 מיליארד דולר של הפסדי אג"ח לא ממומשים בתיק שהוא מנהל (שיפור לעומת הפסד של 109 מיליארד בסוף השנה, מה שמשקף את העלייה בשוק האג"ח ברבעון הראשון. התיק המנוהל של הבנק, אגב, הוא בהיקף של 624 מיליארד דולר.
ההפסד של בנק אוף אמריקה הוא הגדול ביותר בתיק האג"ח מבין כל הבנקים בארה"ב. לשם השוואה, המתחרה הגדול בנק ג'יי פי מורגן רשם הפסדים של 31 מיליארד דולר. וחשוב גם לומר שהבנקים לא צריכים לשקף את המספרים הללו ביחסי ההון שלהם. בינתיים מדובר בהפסד על הנייר. ההפסד יהפוך לאמיתי רק אם הבנק יצטרך לממש נכסים.
- השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אומרים בבנק ומדוע לא בטוח שזה אמור להרגיע?
אבל מה אומרים למשקיעים אחרי הפסד כזה? סביר להניח שגם בבנק אוף אמריקה התחבטו בשאלה. סמנכ"ל הכספים של הבנק, אלסטייר בורת'וויק (Alastair Borthwick), נקרא לבמה וניסה להרגיע את המשקיעים, שאמנם לא שלחו את המניה למטה, אבל גם לא העלו אותה.
לדברי בורת'וויק, הפיקדונות בעלות נמוכה שיש לבנק הופכים לבעלי ערך רב יותר כעת, כשסביבת הריבית גבוהה יותר. הוא הוסיף שהכנסות הריבית נטו של הבנק יעלו בסביבה של ריבית גבוהה יותר (ביחס לשנים האחרונות). את הדברים הוא אמר בשיחת הוועידה לאחר הדוחות שפרסם הבנק אתמול.
לדבריו, "אחת הסיבות לכך שאנו מקדישים זמן רב לפריסת זיכיון הפיקדונות היא כי בסביבת ריבית עולה, אתה מצפה כמובן ששוקי האג"ח יהפכו לשליליים. ובמקביל, אתה ואנחנו ציפינו שככל שהריבית תעלה, הביטוח הלאומי [הכנסה מריבית נטו] יעלה, כי הפיקדונות יקרים הרבה יותר בסביבה הזו".
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
לשאלת אחד האנליסטים האם הוא יכול לסלק את ההפסדים הללו בקלות הוא אמר: "כרגע, זה בדיוק מה שעשינו. ההיקף של זה רק הולך ונהיה קטן יותר ויותר".
אבל יש כאן בעיה. הנהלת הבנקים "שולטת" בצורת ההצגה של ההפסדים הללו. היא יכולה להציג אותם כ'מיועדות למימוש' או כ'החזקה לפידיון'. המשמעות היא שהיא יכולה לשחק במספרים ולשלוט בהם. היא יכולה להחביא הפסדים לגמרי, היא יכולה להחביא הפסדים חלקית.
ניתחנו את הנושא לפני כחודש, לא נחזור עליו, רק נעיר שבנקים בנויים על אמון. פגעתם באמון הזה, עלולה להתחיל "ריצה את הבנקים". זה קרה כבר בבנקים הקטנים בארה"ב. הבנקים הגדולים נהנים מאוד מגיבוי ותמיכה ממשלתית (גם מבחינת תמיכה שוטפת וגם אחריות לפיקדונות), ועדיין - האמון זה הכל. גם בנק גדול יכול ליפול (הנה הניתוח).
המנייה של בנק אוף אמריקה הגיבה אתמול בעלייה של 0.6% בלבד למחיר של 30.56 דולר למניה.
ומה חושב על כך וורן באפט?
חברת ברקשייר האת'ווי של וורן באפט היא המשקיעה הגדול ביותר במניית בנק אוף אמריקה, עם החזקה של 13% מהמניות בשווי של 31.6 מיליארד דולר. בראיון ל-CNBC בשבוע שעבר, מתח באפט ביקורת על הבנקים על השקעה בניירות ערך מגובי משכנתאות שיש להן תשואות היסטוריות נמוכות, וכינה אותן "החזקה מאוד מטופשת לבנקים".
בניגוד לבנקים, ברקשייר בחרה להשקיע את הררי המזומנים שלה (בהיקף של יותר מ-100 מיליארד דולר) בעיקר באג"ח ממשלתי לטווח קצר. בשנים 2020-2021 היא קיבלה על כך תשואה אפסית, ובאפט ספג על כך ביקורת, אבל עכשיו מדובר על תשואות של 5% בשנה.
לכתבות נוספות:
>>> האם בנק גדול בארה"ב יכול ליפול? המאזן הרעוע של בנק אוף אמריקה
>>> ארבעה דברים שהמשקיעים יחפשו הפעם בדוחות הבנקים בוול סטריט
>>> דוחות הבנקים ממשיכים - בנק אוף אמריקה בדוח טוב לעומת גולדמן זאקס
- 4.מי שהצטרף לשרט על צים.מחייך המון..חחחח (ל"ת)עודד 19/04/2023 18:02הגב לתגובה זו
- 3.שורט על צים כמוני רווחים אדירים וזה ההתחלה (ל"ת)עודד 19/04/2023 18:01הגב לתגובה זו
- 2.איפה כל החכמים שקראו להוציא כסף מהארץ, נהיה שקט (ל"ת)פלוטו 19/04/2023 16:42הגב לתגובה זו
- 1.כסף של אנשים אחרים (ל"ת)אבי 19/04/2023 16:07הגב לתגובה זו
- כל הכסף שלי. מצפצף על כולם. נ.ב: יש עוד הרבה בצד. (ל"ת)איש אחר 19/04/2023 16:39הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.

