טסלה ממשיכה להוריד מחירים והמניה חוזרת לרדת, מה חושבים האנליסטים?
חברת הרכבים החשמליים TESLA INC הורידה בשבוע שעבר את המחירים לכלל הדגמים שלה ברחבי ארה"ב. ההורדה הגיעה רק מספר ימים לאחר שהחברה דיווחה על מסירה של כ-423 אלף רכבים ברבעון הראשון של השנה (מתחת לתחזיות האנליסטים) והמניה איבדה כ-13% בשבוע האחרון. זו לא הפעם הראשונה שטסלה "משחקת" עם המחירים והחשש מכך שהביקוש פשוט לא מספיק גבוה רק עולה.
הורדת המחירים הראשונה הגיעה לקראת סוף השנה בסין, לאחר מכן, בחודש ינואר, החלה טסלה להוריד את המחירים גם בארה"ב ובשאר העולם. הורדת המחירים בארה"ב עזרה לחברה לעמוד ברף המחירים הנדרש בכדי לקבל קרדיט פחמן עבור המכוניות שלה, עניין משמעותי עבור הכנסות החברה. מאז ינואר החברה עוד הספיקה להעלות את המחירים ולהוריד אותם שוב.
התנודתיות במחירים מותירים את המשקיעים מבולבלים שמתחילים להסתכל על הטלטלות באור יותר שלילי לאחרונה. "כולם ציפו להורדת מחירים על דגמי ה-S וה-X לאור מספר המסירות הנמוך ברבעון הראשון" אומר המשקיע גארי בלאק, שמצא את עצמו מופתע מהורדת המחירים בדגם ה-Y. מודל ה-Y הדגם הפחות יוקרתי של טסלה אך בו זמנית הוא גם הדגם הנמכר ביותר, לפי בלאק להורדת המחיר עליו עלולה להיות עלות של עד 700 מיליון דולר בשנה, מה שלא בהכרח ישפר את מצב הביקוש.
"אל תטעו, הורדת המחירים מייצגים את הצורך של טסלה לתמרץ ביקוש והן מהוות ויתור על שיעורי רווח בתמורה לנפח מכירה יותר גבוה" אומר טוני סקונגי, אנליסט בברנשטיין. סקונגי לא הופתע מהורדות המחירים של החברה ולפי דעתו הורדות נוספות צפויות באזורים גיאוגרפיים נוספים. סקונגי צופה כי שיעור הרווח הגולמי של החברה ברבעון הראשון יעמוד על 20.5%, זאת לעומת צפי ל-21% בוול סטריט.
- טסלה נכנעת ללחץ הסיני ומשיקה מודל חדש במחיר "הולם"
- אינטל קופצת בעקבות הזיגזג של טראמפ ומה מראים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סקונגי מדרג את מניית טסלה כ"מכירה" כרגע כשהוא נותן לה מחיר יעד של 150 דולר. לעומת סקונגי, רוד לאצ' מ-Wolfe Research ואיתי מיכאלי מסיטי בנק יותר חיוביים ומדרגים את טסלה בתור "החזקה" - מחיר היעד של לאצ' עומד על 185 דולר וזה של מיכאלי על 192 דולר למניה.
לפי לאצ', הורדות המחירים האחרונות מעלות שאלות בנוגע לביקוש לרכבים של טסלה כשהוא מציין כי מצד שני העלויות של החברה נמצאות בירידה. מחירי המתכות יורדים מהשיאים שלהם וטסלה כעת מגדילה את הייצור במפעלים שלה בטקסס וגרמניה.
מיכאלי מאמין כי על המשקיעים להתמקד בשיעור הרווח הגולמי של החברה. החברה תפרסם את דוחותיה לרבעון הראשון של 2023 ביום חמישי הבא ושיעור רווח גולמי נמוך מהצפי אכן יחזק את הטענה לכך שהביקוש לרכבי טסלה לא היכן שהיא הייתה רוצה לראות. מצד שני, שיעור רווח גבוה מהמצופה דווקא יחזק את הטיעון על פיו החברה מנצלת בצורה חכמה את הירידה בעלויות.
- מטא עוצרת גיוסי AI – אבל הכסף הגדול ממשיך לזרום לתשתיות
- מאנדיי מפסידה ל-AI של גוגל ומקבלת הורדת תחזית מ-BofA
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- "שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב...
מתחילת השנה מניית טסלה עלתה ב-70%, זאת למרות הירידות האחרונות, ושווי החברה עומד על 585 מיליארד דולר. בדוחות האחרונים החברה עקפה את תחזיות האנליסטים עם רווח מתואם למניה של 1.19 דולר והכנסות בסך 24.32 מיליארד דולר, הצפי היה לרווח מתואם של 1.13 דולר למניה והכנסות בסך 24.16 מיליארד דולר.
מה לגבי המחירים ושוק הרכבים החשמליים בארץ?
מאז נכנסה טסלה לארץ, החברה העלתה את מחירי הדגמים כמה וכמה פעמים, אך גם ישראל הצטרפה לחגיגת הורדות המחירים של ינואר האחרון. המחירים ירדו בעשרות אחוזים, מה שהוביל גם את החברות הסיניות לפעול בצורה דומה ותחרות בשוק רק גדלה. גם חברת XPENG הסינית צפויה להכנס בקרוב לארץ ומגוון הרכבים החשמליים מהם יכול הצרכן הישראלי לבחור לא רק עולה, אלא גם הופך להיות יותר נוח בכיס.
- 5.dudu 11/04/2023 11:17הגב לתגובה זוטסלה היתה עד לא מזמן כמעט לבדה בשוק אבל בשנתיים האחרונות ובמיוחד בשנה האחרונה הסינים עובדים קשה אך יעיל ומייצרים המון רכבים שנכנסים אט אט לשוק וטסלה ערה לתחרות ולכן היא מורידה מידי פעם מחירים ולדעתי תוך שנתיים נראה מגוון גדול יותר ובמחירים שפויים כי כולם מייצרים והמון
- 4.אלון 11/04/2023 08:12הגב לתגובה זוטסלה במכפיל רווח 53..עדיין מנופחת..מחיר יעד 120 למניה
- 3.לא מפתיע 11/04/2023 07:39הגב לתגובה זושמחירה 20 אלף דולר. מבחינתו רק כך אפשר לעשות שינוי אקלים עולמי. בכל פעם שהם יצליחו להגביר את כושר הייצור עוד, הם יורידו מחיר עוד כדי למכור הכל
- 2.לילי 10/04/2023 23:47הגב לתגובה זוטסלה מבינה שכדי להרוויח יש לעבוד ולמכור
- 1.עד החצי 10/04/2023 22:21הגב לתגובה זוהמנייה 80אחוז מעל הערך

פרוטוקול הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה
רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית לכיוון המדיניות
המכסים שהטיל הנשיא טראמפ מאיימים להאיץ את האינפלציה, בעוד ששוק העבודה מראה סימנים ראשונים של היחלשות. פרוטוקולי הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח חושפים מחלוקות פנימיות בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הכלכלית החדשה.
מרבית חברי הוועדה סבורים כי האיום האינפלציוני גובר על הסיכונים הנובעים מהתמתנות שוק העבודה. כך עולה מהפרוטוקולים של הדיון שהתקיים ב־29–30 ביולי. עם זאת, חלק מהחברים הציגו גישה שונה, מה שמעיד על מחלוקות מהותיות סביב שולחן הדיונים. בסופו של דבר, הוועדה הותירה את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%–4.5%. שניים מחברי הוועדה – כריסטופר וולר ומישל באומן – התנגדו להחלטה והעדיפו להפחית את הריבית ברבע אחוז. התנגדותם משקפת חשש גובר מפני היחלשות שוק העבודה, גם אם מדובר בעמדת מיעוט.
מקור הדאגה העיקרי
המכסים שהטיל טראמפ מהווים את מקור הדאגה העיקרי. השאלה שמעסיקה את חברי הוועדה היא האם מדובר בהשפעה זמנית על המחירים או בתהליך שיביא לעלייה מתמשכת באינפלציה. אחד הציטוטים מהפרוטוקולים מבהיר: "כמה משתתפים הדגישו כי האינפלציה חרגה מיעד ה־2% במשך פרק זמן ממושך."
הניסיון מהעבר מלמד כי כאשר האינפלציה מתבססת לאורך זמן, הציבור מפתח ציפיות לעליות מחירים נוספות – מה שהופך את הבעיה לקשה בהרבה לפתרון. זו הסיבה שבפד נוקטים גישה זהירה, גם אם עדיין לא ברור עד כמה המכסים ישפיעו בפועל על רמת המחירים. בפועל, ההשפעה לא צפויה להופיע באופן מיידי. מחירי המוצרים והשירותים יתייקרו בהדרגה ככל שהיבואנים יעבירו את העלויות לצרכנים. המשמעות היא שהשפעת המכסים צפויה להתעצם בחודשים הקרובים.
- באתר נופש מבודד ושקט: האירוע שימגנט אליו את המשקיעים בסופ"ש
- בסנט שובר שתיקה: "הפד צריך להוריד ריבית ב-1.5 נקודות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני האינפלציה האחרונים תומכים בחששות הללו: מדד מחירי הסיטונאות רשם את העלייה החדה ביותר בשלוש השנים האחרונות – אינדיקציה ברורה לכך שחברות כבר החלו לגלגל את העלויות לציבור. נתון זה חיזק את העמדה הזהירה של הפד. במקביל, שוק העבודה מציג תמונה פחות מעודדת. קצב הגידול במספר המשרות היה הנמוך ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ושיעור האבטלה עלה ל־4.2%. אלו הנתונים שהובילו שניים מחברי הפד להעדיף הפחתת ריבית.

מאנדיי מפסידה ל-AI של גוגל ומקבלת הורדת תחזית מ-BofA
בנק אוף אמריקה חתך את ההמלצה על המניה בעקבות ירידה חדה בתנועת המשתמשים דרך גוגל – עם אצבע מאשימה כלפי AI Overviews
בנק אוף אמריקה מפרסם היום ניתוח שמציג כיצד מאנדיי monday.com -1.4% חווה ירידה משמעותית בתנועת המשתמשים האורגנית, מה שפוגע ישירות באחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה, ערוץ ה־Self-Serve. ההמלצה על מניית החברה הורדה מ"קנייה" ל"נייטרלי", ותחזית מחיר היעד עודכנה כלפי מטה ל-205 דולר, ירידה של כ-15% מהתחזית הקודמת.
עיקר הבעיה מגיע מכיוון מנוע החיפוש של גוגל Alphabet 0.16% , ובעיקר מהרחבת תצוגות סקירת ה-AI, פיצ'ר שמציף תשובות אוטומטיות בראש תוצאות החיפוש ומקטין את כמות ההקלקות על קישורים חיצוניים. בפועל, מדובר בפגיעה בתנועה האורגנית, שעליה נשען ערוץ רכישת הלקוחות העצמאי של מאנדיי. לפי ניתוח של Similarweb, מספר הביקורים באתר מאנדיי דרך תוצאות חיפוש אורגניות ירד ביולי האחרון בשיעור חד של 25% לעומת יולי הקודם. ברבעון השני כולו הירידה הממוצעת עמדה על 23.5%. אמנם נרשמה התאוששות קלה בכמות הביקורים ברצף חודשי (כלומר ביוני 2025 נרשמה יותר תנועה מאשר במאי 2025, וכך גם ביולי), אך הירידה השנתית נמשכת ואף מחריפה.
המוסדיים
נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה
מעבר למודל יקר יותר
המכה שמאנדיי סופגת אינה רק תיאורטית. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי המשך מגמה כזו עלול להביא לירידה של 5.2% ב-ARR חדש בערוץ ה־Self-Serve במהלך 2026. לצורך ההשוואה, ב-2024 הערוץ הזה הציג צמיחה של כמעט 30%. בנוסף, הערוץ הזה היה אחראי לכ-38% מהכנסות חדשות באותה שנה, לעומת יותר מ-70% רק חמש שנים קודם לכן – ירידה שמשקפת את המעבר של החברה לכיוון שיווק מכירות ישיר ואנטרפרייז, אך עדיין מציבה את הערוץ העצמאי כנדבך מהותי.
- מנהלי מאנדיי נפגשו עם חצי מיליארד דולר
- המוסדיים נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאור הירידה בתנועה האורגנית, החברה נאלצת להשקיע יותר בפרסום ממומן כדי לפצות על הפער. ההוצאה על קמפיינים ממומנים (PPC) בגוגל זינקה ביולי בכ-46% לעומת ממוצע הרבעון הקודם, והעלות לקליק (CPC) עלתה בכ-30%. בפועל, עלות רכישת לקוח בערוץ ה־Self-Serve הופכת ליקרה יותר, מה שפוגע ביעילות השיווקית של החברה ובשולי הרווח.