סין מתקשה להתאושש מהקורונה וההוצאות הצרכניות טרם חזרו כצפוי

ההערכות בשווקים הן שהתאוששות הצרכנות בסין תגיע רק במחצית השנייה של השנה או אפילו רק בשנה הבאה; בהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתונים רשמיים על מכירות קמעונאיות לינואר ופברואר - האם תהיה הפתעה?
דור עצמון |
נושאים בכתבה סין צרכנות

חברות גדולות טוענות כי סין עדיין לא התאוששה כראוי בכל הקשור להוצאות הצרכנים במדינת הענק. הוצאות הצרכנים מתאוששות בצורה לא מאוזנת, מה שאומר שההליך עשוי להתמשך עד למחצית השנייה של השנה, אמר ליי שו, מנכ"ל ומנהל בכיר של ענקית המסחר האלקטרוני JD.com JD.COM . לדבריו, ייקח זמן עד שצעדי התמריצים של הממשלה יבואו לידי ביטוי בהכנסה ובאמון הצרכנים.

JD דיווחה אתמול על עלייה של 7.1% בהכנסות נטו ברבעון הרביעי ל-295.45 מיליארד יואן (42.8 מיליארד דולר) - מתחת לציפיות ל-296.2 מיליארד יואן. מניית החברה ירדה היום ביותר מ-11% במסחר בהונג קונג, ואילו זו שנסחרת בארה"ב הספיקה גם היא לצנוח בלמעלה מ-13%.

משקיעים רבים התאכזבו מהמרווח הנקי של JD בשיעור של 2.7% מההכנסות, אמר ויליאם מא, מנהל ההשקעות הראשי של Grow Investment Group. מא צופה שהרווחים עשויים לרדת לסביבות 1% בגלל התחרות בשוק הצרכני של סין. הוא ציין כי JD לא ציינה שהיא תפסיק את הסובסידיות - לאחר שהשיקה תוכנית סובסידיות של 10 מיליארד יואן מוקדם יותר השנה.

נתונים רשמיים שפורסמו השבוע הראו שהמחירים לצרכן בסין עלו בפברואר ב-1% בהשוואה לאשתקד. החולשה הגדולה מהצפוי במדד המחירים לצרכן "מטילה ספק בעוצמת ההתאוששות של הביקוש המקומי במגזר משקי הבית", אמר ג'יווי ג'אנג, נשיא, Pinpoint Asset Management. "זה תמוה בעיני כי זה סותר נתונים אחרים המצביעים על ההתאוששות חזקה של הביקוש המקומי".

השליטה בקורונה והשפל בנדל"ן הפילו את כלכלת סין בשנה שעברה, והכבידו מאוד על סנטימנט הצרכנים והעסקים. בייג'ינג הפסיקה את מגבלות הקורונה שלה בסוף השנה שעברה וצרכנים רבים מיהרו לצאת למסעות שופינג ולטייל במהלך ראש השנה הירחי בסוף ינואר.

אבל JD לא לבד. הערותיו של מנכ"ל עליבאבא ALIBABA GROUP דניאל ג'אנג בחודש שעבר הצביעו גם על התאוששות פושרת יחסית של שוק הצרכנים בסין. המכירות המקוונות נותרו חלשות השנה עד תחילת פברואר, אמר ג'אנג. עם זאת, הוא אמר שחלק מהקטגוריות החלו להראות התאוששות בחודש שעבר כאשר העסקים מראים נחישות להתאושש מההפסדים של שלוש השנים האחרונות, הוסיף.

​מנגד, חברות לא סיניות כמו אדידס ADIDAS AG זהירות גם הן לגבי התחזית לטווח הקרוב להוצאות הצרכנים הסיניים. המנכ"ל ביורן גולדן אמר לאנליסטים שהוא לא מצפה שהשוק הסיני יתעורר יותר מדי השנה ויעניק תרומה משמעותית למכירות. בטווח הבינוני, לעומת זאת, הוא מצפה שסין תהיה שוב מנוע צמיחה עבור החברה. המכירות של אדידס בסין צנחו ב-36% בשנה שעברה על בסיס מטבע נייטרלי ל-3.18 מיליארד יורו (3.37 מיליארד דולר).

קיראו עוד ב"גלובל"

ביום ראשון הודיעה סין על יעד צמיחה כלכלי שמרני יחסית של כ-5% לשנה. גורמים רשמיים אמרו לאחר מכן כי הגברת הצריכה היא בראש סדר העדיפויות וכי הם מצפים שזו תהיה מניע לצמיחה כוללת. אבל הם ציינו שההתאוששות במגזר ממשיכה להתמודד עם מכשולים. בהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתונים רשמיים על מכירות קמעונאיות לינואר ופברואר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -9.35%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

קנבה (רשתות)קנבה (רשתות)

קנבה מתקרבת ל-IPO: מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר לפני הנפקה

קנבה  מציעה נזילות לעובדים ומושכת משקיעים מוסדיים חדשים בעסקה לפי שווי שיא. מקדמת פתרונות בינה מלאכותית לעסקים ומתחזקת מול מתחרות כמו אדובי ופיגמה. עם הכנסות שנתיות של מעל 3.3 מיליארד דולר ורווחיות מתמשכת, קנבה מאותתת שהשלב הבא כבר באופק

עמית בר |
נושאים בכתבה IPO קנבה

קנבה, פלטפורמת העיצוב הגרפי שהחלה כסטארטאפ אוסטרלי צנוע, נערכת ככל הנראה למהלך הבא בשוק ההון. החברה הודיעה על מכירת מניות לעובדים לפי שווי של 42 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת הערכת השווי הקודמת ב-2024, אז הוערכה ב-32 מיליארד דולר. מדובר בעסקה משנית שאינה כוללת גיוס הון, אלא מאפשרת לעובדים לממש מניות קיימות לטובת משקיעים מוסדיים חדשים וקיימים, ובהם פידליטי וג'יי פי מורגן. המכירה מעניקה נזילות לעובדים, שומרת על מבנה הבעלות הנוכחי ומציבה את קנבה כחברה פרטית, אך בשוק מעריכים כי זהו צעד מקדים להנפקה. הגופים המשקיעים כנראה עושים זאת כשלב טרום הנפקה. 


הכנסות של 3.3 מיליארד דולר, רווחיות 8 שנים ברציפות וקהל של 240 מיליון משתמשים

קנבה מדווחת על קצב הכנסות שנתי (ARR) של למעלה מ-3.3 מיליארד דולר, עם יותר מ-240 מיליון משתמשים פעילים בחודש. החברה פועלת בלמעלה מ-190 מדינות ומעסיקה אלפי עובדים. בשוק רואים בה מועמדת מובילה להנפקה, בין היתר הודות לרווחיות רציפה במשך 8 שנים, הישג נדיר בענף הטכנולוגיה. במקביל, קנבה משנה כיוון אסטרטגי. לאחר שנים של התמקדות במשתמשים פרטיים, כגון מעצבים עצמאיים, משווקים ויוצרי תוכן, החברה מפנה מבט למגזר הארגוני. היא מציעה פתרונות מותאמים לחברות גדולות, הכוללים כלים לעבודה שיתופית, ניהול מותגים, אוטומציה גרפית ויכולות בינה מלאכותית מתקדמות.

קנבה מתמודדת עם תחרות עזה. אדובי, הפעילה בתחומי פוטושופ, לייטרום ופרימייר, מפתחת את Firefly, מודל בינה מלאכותית ייעודי. גם פיגמה, המתמקדת במעצבי מוצר, מהווה מתחרה משמעותית ונחשבת לאחד האקזיטים המרשימים של השנים האחרונות.עם זאת, היתרון של קנבה ניכר: שילוב של עוצמה טכנולוגית ונגישות. היא מאפשרת למשתמשים ליצור עיצובים, מסמכים, סרטונים ומצגות ללא עקומת למידה תלולה. בשנה האחרונה הושקו כלים מבוססי בינה מלאכותית, כגון עורך תמונות המופעל בהנחיות טקסט, פתרונות למצגות חכמות וכלים להפקת תוכן שיווקי אוטומטי.


המכירה לעובדים, שלב ביניים בדרך לבורסה?

במסגרת העסקה הנוכחית, עובדים בכירים ובעלי אופציות יכלו למכור מניות למוסדיים בהיקף המוערך בכ-1.6 מיליארד דולר. העסקה התבצעה על רקע ביקוש חזק, ונראה כי היא משמשת כמבחן אמון מצד השוק. עבור העובדים, המהלך מספק תגמול משמעותי ללא צורך בהנפקה. עבור המשקיעים, זו הזדמנות להיכנס לחברה לפני שלב ציבורי.אף שקנבה לא פרסמה לוחות זמנים להנפקה, השילוב של שווי גבוה, בסיס משתמשים רחב, הכנסות יציבות, רווחיות ותמיכת משקיעים מוסדיים ממצב אותה כמועמדת מובילה להנפקה בשנה הקרובה.החברה, שהוקמה ב-2013 על ידי מלאני פרקינס וקליף אוברכט, הפכה לאחד המותגים המובילים ב"דמוקרטיזציה של עיצוב גרפי". ייתכן כי בקרוב היא תהפוך גם לאחד השמות הבולטים בשוק ה-IPO.