מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

מנכ"ל סאות'ווסט צופה התאוששות לאחר התקלות בחגים: "יש לנו עבודה לעשות"

סאות'ווסט אמרה כי היא ביטלה כ-16,700 טיסות בין ה-21 בדצמבר ל-31 בדצמבר; החברה אמרה כי הכאוס יגרום ככל הנראה לפגיעה של בין 725 מיליון דולר ל-825 מיליון דולר בתוצאות לפני מס ולהפסד רבעוני חריג
דור עצמון |
נושאים בכתבה תעופה

המסר של מנכ"ל סאות'ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO , בוב ג'ורדן, לאחר שמשבר התעופה בתקופת החגים שינה את התוכניות של מיליוני נוסעים, ברור: "אני לא יכול להגיד את זה מספיק. פישלנו".

ההתמקדות שלו כעת היא להבטיח שמשבר דומה לא יקרה שוב. חברת התעופה שכרה את חברת הייעוץ אוליבר ווימן כדי לסקור את התהליכים שלה, לפרט מה השתבש ולקבוע כיצד להימנע מכך בעתיד. חברת התעופה הזולה עובדת עם ג'נרל אלקטריק GENERAL MOTORS כדי לשפר את היכולות של התוכנה שעוזרת לחברת התעופה לבצע שיבוץ צוותים. מועצת המנהלים של החברה הקימה ועדה לבדיקת תפעול כדי לסייע למנהלים לעבוד באירועים כאלה.

האירוע היה צורם עבור מטיילים רבים שהתרגלו לשירות הלקוחות של סאות'ווסט, הכולל מדיניות כמו שליחת מזוודות בחינם, דבר נדיר בנסיעות פנים ארה"ב. המחוקקים ושר התחבורה, פיט בוטיג'יג, אמרו שהם רוצים לבדוק יותר את השיבושים. פחות שנה בתפקיד הבכיר של חברת התעופה, לאחר כאוס נסיעות שלא ראה במשך יותר משלושת העשורים שלו בדרום מערב, על ג'ורדן מוטלת כעת המשימה לתקן את הדברים עם הנוסעים והעובדים. "יש לנו עבודה לעשות כדי לתקן את האמון, אבל הלקוחות שלנו מאוד נאמנים ואנחנו רואים את הנאמנות הזו" אמר ג'ורדן בראיון מוקדם יותר החודש.

סאות'ווסט אמרה כי היא הציעה שכר פרמיה לדיילות ו-45 מיליון דולר ב"שכר תודה" לטייסים בגלל ההתמוטטות. שתי הקבוצות הזהירו מפני ליקויים בטכנולוגיה ובתזמון במשך שנים. החברה גם חילקה 25,000 נקודות Rapid Rewards כל אחת, שהחברה מעריכה בשווי של כ-300 דולר, לכ-2 מיליון אנשים שהזמינו טיסות במהלך תקופת החגים. ג'ורדן אמר שהמכירות לאחרונה דווקא במומנטום טוב ושלקוחות רבים מממשים את נקודות הנוסע המתמיד עבור טיסות החברה. סאות'ווסט אמרה כי הכאוס יגרום ככל הנראה לפגיעה של בין 725 מיליון דולר ל-825 מיליון דולר בתוצאות לפני מס ולהפסד רבעוני חריג. החברה צפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים מחר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.