מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

מנכ"ל סאות'ווסט צופה התאוששות לאחר התקלות בחגים: "יש לנו עבודה לעשות"

סאות'ווסט אמרה כי היא ביטלה כ-16,700 טיסות בין ה-21 בדצמבר ל-31 בדצמבר; החברה אמרה כי הכאוס יגרום ככל הנראה לפגיעה של בין 725 מיליון דולר ל-825 מיליון דולר בתוצאות לפני מס ולהפסד רבעוני חריג
דור עצמון |
נושאים בכתבה תעופה

המסר של מנכ"ל סאות'ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO , בוב ג'ורדן, לאחר שמשבר התעופה בתקופת החגים שינה את התוכניות של מיליוני נוסעים, ברור: "אני לא יכול להגיד את זה מספיק. פישלנו".

ההתמקדות שלו כעת היא להבטיח שמשבר דומה לא יקרה שוב. חברת התעופה שכרה את חברת הייעוץ אוליבר ווימן כדי לסקור את התהליכים שלה, לפרט מה השתבש ולקבוע כיצד להימנע מכך בעתיד. חברת התעופה הזולה עובדת עם ג'נרל אלקטריק GENERAL MOTORS כדי לשפר את היכולות של התוכנה שעוזרת לחברת התעופה לבצע שיבוץ צוותים. מועצת המנהלים של החברה הקימה ועדה לבדיקת תפעול כדי לסייע למנהלים לעבוד באירועים כאלה.

האירוע היה צורם עבור מטיילים רבים שהתרגלו לשירות הלקוחות של סאות'ווסט, הכולל מדיניות כמו שליחת מזוודות בחינם, דבר נדיר בנסיעות פנים ארה"ב. המחוקקים ושר התחבורה, פיט בוטיג'יג, אמרו שהם רוצים לבדוק יותר את השיבושים. פחות שנה בתפקיד הבכיר של חברת התעופה, לאחר כאוס נסיעות שלא ראה במשך יותר משלושת העשורים שלו בדרום מערב, על ג'ורדן מוטלת כעת המשימה לתקן את הדברים עם הנוסעים והעובדים. "יש לנו עבודה לעשות כדי לתקן את האמון, אבל הלקוחות שלנו מאוד נאמנים ואנחנו רואים את הנאמנות הזו" אמר ג'ורדן בראיון מוקדם יותר החודש.

סאות'ווסט אמרה כי היא הציעה שכר פרמיה לדיילות ו-45 מיליון דולר ב"שכר תודה" לטייסים בגלל ההתמוטטות. שתי הקבוצות הזהירו מפני ליקויים בטכנולוגיה ובתזמון במשך שנים. החברה גם חילקה 25,000 נקודות Rapid Rewards כל אחת, שהחברה מעריכה בשווי של כ-300 דולר, לכ-2 מיליון אנשים שהזמינו טיסות במהלך תקופת החגים. ג'ורדן אמר שהמכירות לאחרונה דווקא במומנטום טוב ושלקוחות רבים מממשים את נקודות הנוסע המתמיד עבור טיסות החברה. סאות'ווסט אמרה כי הכאוס יגרום ככל הנראה לפגיעה של בין 725 מיליון דולר ל-825 מיליון דולר בתוצאות לפני מס ולהפסד רבעוני חריג. החברה צפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים מחר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.