מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

מנכ"ל סאות'ווסט צופה התאוששות לאחר התקלות בחגים: "יש לנו עבודה לעשות"

סאות'ווסט אמרה כי היא ביטלה כ-16,700 טיסות בין ה-21 בדצמבר ל-31 בדצמבר; החברה אמרה כי הכאוס יגרום ככל הנראה לפגיעה של בין 725 מיליון דולר ל-825 מיליון דולר בתוצאות לפני מס ולהפסד רבעוני חריג
דור עצמון |
נושאים בכתבה תעופה

המסר של מנכ"ל סאות'ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO , בוב ג'ורדן, לאחר שמשבר התעופה בתקופת החגים שינה את התוכניות של מיליוני נוסעים, ברור: "אני לא יכול להגיד את זה מספיק. פישלנו".

ההתמקדות שלו כעת היא להבטיח שמשבר דומה לא יקרה שוב. חברת התעופה שכרה את חברת הייעוץ אוליבר ווימן כדי לסקור את התהליכים שלה, לפרט מה השתבש ולקבוע כיצד להימנע מכך בעתיד. חברת התעופה הזולה עובדת עם ג'נרל אלקטריק GENERAL MOTORS כדי לשפר את היכולות של התוכנה שעוזרת לחברת התעופה לבצע שיבוץ צוותים. מועצת המנהלים של החברה הקימה ועדה לבדיקת תפעול כדי לסייע למנהלים לעבוד באירועים כאלה.

האירוע היה צורם עבור מטיילים רבים שהתרגלו לשירות הלקוחות של סאות'ווסט, הכולל מדיניות כמו שליחת מזוודות בחינם, דבר נדיר בנסיעות פנים ארה"ב. המחוקקים ושר התחבורה, פיט בוטיג'יג, אמרו שהם רוצים לבדוק יותר את השיבושים. פחות שנה בתפקיד הבכיר של חברת התעופה, לאחר כאוס נסיעות שלא ראה במשך יותר משלושת העשורים שלו בדרום מערב, על ג'ורדן מוטלת כעת המשימה לתקן את הדברים עם הנוסעים והעובדים. "יש לנו עבודה לעשות כדי לתקן את האמון, אבל הלקוחות שלנו מאוד נאמנים ואנחנו רואים את הנאמנות הזו" אמר ג'ורדן בראיון מוקדם יותר החודש.

סאות'ווסט אמרה כי היא הציעה שכר פרמיה לדיילות ו-45 מיליון דולר ב"שכר תודה" לטייסים בגלל ההתמוטטות. שתי הקבוצות הזהירו מפני ליקויים בטכנולוגיה ובתזמון במשך שנים. החברה גם חילקה 25,000 נקודות Rapid Rewards כל אחת, שהחברה מעריכה בשווי של כ-300 דולר, לכ-2 מיליון אנשים שהזמינו טיסות במהלך תקופת החגים. ג'ורדן אמר שהמכירות לאחרונה דווקא במומנטום טוב ושלקוחות רבים מממשים את נקודות הנוסע המתמיד עבור טיסות החברה. סאות'ווסט אמרה כי הכאוס יגרום ככל הנראה לפגיעה של בין 725 מיליון דולר ל-825 מיליון דולר בתוצאות לפני מס ולהפסד רבעוני חריג. החברה צפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים מחר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סימבוטיק אתר החברהסימבוטיק אתר החברה
דוחות

מניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%

סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה


סימבוטיק Symbotic 39.36%  , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.


הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.


גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.


מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.

הקשר עם וולמארט

וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.


אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם פעלו בחוכמה; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com 1.25%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות. עשו בשכל. המכירה שלהם היא דרך תוכנית אוטמטית, אבל המכירות בשנה-שנה וחצי האחרונות בכמויות גדולות יחסית. מנגד, תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.