אירופה
צילום: Christian Lue on Unsplash

האינפלציה באירופה גבוהה מהצפוי - 10.7%, והצמיחה ממשיכה לרדת - אבל המדדים אדישים

אינפלציית הליבה בגוש האירופי דווקא עומדת בציפיות ועומדת על 5% לפי חודש אוקטובר, התמ"ג עמד בראייה שנתית על 2.1% והכלכלה האירופית בדרך לקיפאון (צמיחה רבעונית של 0.2% בלבד), בהתאם להערכות האנליסטים 
מתן קובי | (1)

האינפלציה בגוש שוב שוברת שיאים כאשר היא עמדה בחודש אוקטובר על 10.7%, הצפי עמד על 10.2%, בחודש לפני כן היא עמדה על 10%. מדד הליבה (ללא מזון או אנרגיה) עלה ב-5% בהתאם לצפי, לאחר שבחודש ספטמבר עמד על 4.8%. בחודש אוקטובר נרשמה עלייה של 1.5% לעומת חודש ספטמבר, כאשר הצפי עמד על עלייה של 1.2%, בדומה לעלייה של חודש ספטמבר. 

התמ"ג באיחוד עלה ב-0.2% ברבעון השלישי של השנה ובראייה שנתית התמ"ג עומד על 2.1%. הנתון אמנם פגע בצפי האנליסטים אך הדבר בכלל לא אומר שאפשר לפתוח את השמפניות. הכלכלה האירופאית נמצאת על סף קיפאון וזאת עוד לפני החורף הקרוב בו צפויים מחירי האנרגיה להרקיע ולשלוח את האינפלציה לרמה גבוהה עוד יותר. ככל שהאינפלציה ממשיכה לעלות הלחץ על הבנק המרכזי להעלה חדה יותר של הריבית כמובן עולה והמצב ישפיע ישירות על הצמיחה הכלכלית של היבשת, אשר כבר קשה לראות איך תמנע מלקטון ברבעון הקרוב. 

לאחר פיגור רציני מאחורי הפד' בארצות הברית, בשבוע שעבר הבנק המרכזי באירופה העלה את הריבית ב-0.75% אל 2%. הפיגור של הבנק המרכזי היה נתון לגינויים ולטענת רבים הוא זה שאפשר לאינפלציה להגיע לממדים גבוהים כאלו. עניין נוסף בפיגור המדובר הוא כמובן התחזקות הדולר אל מול היורו, אשר הגיע בחודש ספטמבר לרמה הנמוכה ביותר שלו אל מול הדולר מזה 20 שנה, מה שטורם לאינפלציה עוד יותר בעקבות עלויות הייבוא מארה"ב. נראה כעת כי מחירי המזון והאנרגיה הם המניע העיקרי לעליות המחירים באירופה ועם התקדמותנו אל חודשי החורף הקשים, היכולת של הבנק המרכזי לשלוט על האינפלציה רק פוחתת - היא מונעת בעיקר מצד ההיצע ולכן גם אם הבנק יעלה את הריבית בפעם הבאה ב-1% או אפילו יותר מזה, הסיכוי שהוא יצליח לרסן את האינפלציה היא כמעט ואפסית.

כאשר אנחנו חוזים בנתונים הללו, אינפלציה דוהרת תוך כדי האטה כלכלית, יש להזכיר מושג חשוב מאוד, אשר ככל הנראה מעסיק מאוד את מקבלי ההחלטות בגוש - סטגפלציה. סטגפלציה היא מצב קיצון אליו יכולה להקלע כלכלה מסויימת והמצב הזה יכול לזרוע הרס רב ובקלות. במצב של סטגפלציה הכלכלה מצד אחד מתמודדת עם מיתון (סטגנציה) ומצד שני, למרות הירידה בצריכה, המחירים עדיין ממשיכים לעלות, הודות לכך שהעליות הללו נגרמות בגלל היצע נמוך מדי. מצב של סטגפלציה הוא כאמור יותר חמור ורק צריך להפעיל מעט את הדימיון בכדי להבין עד כמה מקבלי ההחלטות רוצים להמנע מהמצב הזה.

דמיינו שאתם גרים עכשיו בארה"ב בשנת 2008-2009, שיא משבר הסאב פריים, פוטרתם מהעבודה שלכם ואתם בקושי מצליחים למצוא אחת חדשה ולגמור את החודש, המצב של כל החברים והמשפחה מסביבכם די דומה אך המחירים של כל המוצרים שאתם קונים וכל ההוצאות שלכם רק ממשיכים לעלות. אמנם אירופה לא נמצאת בעיצומו של משבר סאב פריים אך המצב ביבשת לא רחוק מהתרחיש המדובר (אל תשכחו את הקור האירופאי) וללא צעדים משמעותיים בקרוב, האזרחים ירגישו את מלוא העוצמה של המצב המאקרו כלכלי בעולם והחורף הקרב ובא.

בינתיים המדדים באירופה לא מראים תגובה משמעותית ונשארים יציבים: הפוטסי הבריטי הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי כולם לא נעים ביותר מ-0.2%. גם החוזים בארה"ב לא מגיבים ונשארים על אותה הרמה בה היו טרם שחרור הנתונים - החוזים על הנאסד"ק יורדים ב-0.7%, החוזים על הדאו יורדים בשיעור קטן יותר של 0.4%.

אחת הבעיות המרכזיות של אירופה היא כמובן הפיצול והשוני בין כל המדינות המרכיבות את הגוש. מצד אחד יש מדינות חזקות עם אינפלציה יותר נמוכה ויש את אלו שמשתרכות מאחור, כאשר בסופו של דבר כולן תלויות בכולן ואף מדינה/ממשלה לא יכולה לפעול באופן עצמאי לגמרי. נראה גם כי ההבדלים בשנה האחרונה כבר לא כה ברורים כאשר גרמניה, הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם, נמצאת ככל הנראה בלב משבר האנרגיה מול רוסיה וצפויה להיות הראשונה לספוג את המכה בחורף הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בן 31/10/2022 13:44
    הגב לתגובה זו
    רק שבמקום לרדת, היא עולה ! השווקים יתאימו את עצמם, במוקדם או במאוחר
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

תחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיותתחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיות

קארוונה צונחת: למרות זינוק במכירות ובהכנסות, פספסה את תחזית הרווח

למרות ששברה שיאי מכירות והכנסות, נראה כי הקצב המסחרר שבו צומחת חברת מכירת הרכבים קארוונה מגיע עם מחיר: שחיקה בשולי הרווח והחמצה של תחזיות האנליסטים; מניית החברה מאבדת כעת כ-8% במסחר המוקדם בוול סטריט

רן קידר |
נושאים בכתבה קארבנה

קארוונה Carvana -2.28%  היא חברה פורצת דרך בתחום מכירות הרכבים המשומשים בארה"ב, תחום שהתנהל במשך עשורים באולמות תצוגה ובמגרשי מכוניות. החברה מציעה פלטפורמה דיגיטלית מלאה, שבה הלקוחות יכולים לבחור, לממן, למכור או להחליף רכב באופן מקוון, כולל חתימת המסמכים ומשלוח הרכב עד לפתח הבית. במקרים מסוימים, החברה מאפשרת גם מסירה דרך "מכונות מכירה" אוטומטיות, שהפכו לסמל המזוהה עמה. במלים פשוטות, לקוח אמריקאי יכול להזמין רכב משומש אונליין ולקבל אותו באותו היום, או לגשת למכונה ולבצע רכישה במקום, ללא שום גורם אנושי. 

המודל של החברה נשען על שילוב בין טכנולוגיה, לוגיסטיקה ואוטומציה, במטרה לייעל את תהליך רכישת הרכב ולהוזיל עלויות תפעול. החברה מחזיקה במרכזי שיפוץ עצמאיים ברחבי ארה"ב ומנהלת מערך שילוח משלה, מה שמאפשר לה שליטה על כל שלב בשרשרת הערך.

במקביל, החברה מפעילה גם זרוע פיננסית למימון עסקאות ומכירת הלוואות לרכב, וכך, חלק ניכר מהכנסותיה והרווחיות שלה מגיע מהתחום הפיננסי ולא רק ממכירת רכבים.

מה שמוביל אותנו לדוח הרבעון השלישי של 2025, ובו למרות שהגדילה את מכירות הרכב ב-44% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עם כ-156 אלף רכבים, ובהתאמה, הגדילה גם את ההכנסות ב-55% מהרבעון המקביל אשתקד, לכ-5.65 מיליארד דולר, החברה פספסה את תחזית הרווח בכ-21%. הרווח עמד על 1.03 דולר בלבד, 0.29 דולר נמוך מהקונצנזוס, שהיה 1.32 דולר. 

גם בהקשרי EBITDA, הוא ירד קלות לעומת הרבעון הקודם, ועמד על 11.3% לעומת 11.7%. בשורה התחתונה, החברה הציגה רווח נקי של 263 מיליון דולר, עלייה של 61% משנה לשנה, אך נמוך במעט לעומת הצפי בשוק.

שחיקת הרווחיות והמערך הפיננסי