נתוני האינפלציה צפויים לרדת; אבל זה לא הזמן לחגוג
מדד המחירים לצרכן בארה"ב צפוי לרדת לאור הירידה החדה במחירי הדלק; אבל אם מישהו מצפה שהפד' האמריקאי יוותר על העלאות הריבית הקרובות – שיחשוב מחדש
בשעה 15:30 יתפרסמו בארה"ב נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש יולי כאשר כלכלנים צופים עלייה של 0.2% שתצביע על אינפלציה שנתית של 8.7%. אם אכן כך יהיו הדברים – וסביר שיהיו – מדובר בהתקררות משמעותית בקצב האינפלציה שעמדה בחודש יוני על 1.3% וקצב שנתי של 9.1%. זו עשוי להיות החודש עם האינפלציה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2020. רוב ההאטה בעליות המחירים המהירות צפויה להיות בתחום המזון והאנרגיה שהושפעו במיוחד השנה ממלחמת רוסיה-אוקראינה. מדד הליבה, ללא המזון והאנרגיה, צפוי להראות האטה מתונה יחסית במהלך חודש יולי וכנראה יציג עליות מחירים גבוהות יותר מאשר המדד הראשי. כלכלנים חזו שמחירי הליבה עלו ב-0.5% ביולי, להבדיל מקצב של 0.7% בחודש יוני שקדם לו. על בסיס שנתי, אינפלציית הליבה צפויה להיות מואצת לקצב של 6.1% ביולי, לעומת 5.9% בחודש יוני. עבור הפד', ההאטה בקצב החודשי של עליות מחירי הליבה תהיה צעד מבורך לכלכלה שאחרי ארבע העלאות ריבית השנה, עשויה להתחיל להתקרר מעט. זה מגיע גם לאחר שנתוני סקר חדשים מראים כי ציפיות האינפלציה של הצרכנים - שהיוו גורם מפתח בהחלטת הפד' להעלות את הריבית ב-0.75% בחודשים מאי ויוני - ירדו בחדות ביולי. זה סימן חיובי עבור הבנק המרכזי, המצביע על כך שמשקי בית לא צופים שעליות המחירים הנוכחיות יימשכו בטווח הארוך. אבל עם זאת, ובמיוחד לאור דו"ח נתוני התעסוקה של חודש יולי - שהראה שהאינפלציה בדרך להישאר גבוהה בטווח הארוך - הבנק המרכזי עשוי להעלות את הריבית לפחות בעוד 0.5% בספטמבר ואולי אף יותר מזה. אנטה מרקובסקה, כלכלנית פיננסית ראשית בג'פריס אומרת כי "ברור שהנתונים מציביעים על כך שההידוק שהפד' נתן עד כה לא עשה מספיק עדיין. הם יצטרכו לעשות הרבה יותר". יו"ר הפד', ג'רום פאוול, היה ברור כשאמר שהוא רוצה לראות "ראיות משכנעות" לכך שהאינפלציה יורדת לפני שהבנק ישנה מסלול. מושלת הפד', מישל באומן, אמרה ביום שבת כי היא תומכת בהעלאת הריבית האחרונה של הבנק של 0.75% וכי "עליות בגודל דומה צריכות להיות על השולחן עד שנראה את האינפלציה יורדת באופן עקבי, משמעותי ומתמשך".
- 5.אינפלציה נוכחת 10/08/2022 15:21הגב לתגובה זולכן אין הדפסה הבורסה תרד.
- 4.בקצב שהפד מדפיס כסף לתמוך במדדים לא אתפלא אם האינפלציה תכפיל את עצמה , הם גורמים במניפולציות לירידה במחיר הדלק כדי להראות טוב כל נתון אחר שקרי (ל"ת)10/08/2022 15:18הגב לתגובה זו
- 3.בול פגיעה (ל"ת)סמי 10/08/2022 14:42הגב לתגובה זו
- 2.בדיוק שאלתי מתי יגיעו מבשרי רעות (ל"ת)ביזפורטל 10/08/2022 14:10הגב לתגובה זו
- 1.כתבה חשובה. תודה (ל"ת)דודו 10/08/2022 14:09הגב לתגובה זו

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית
לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים
אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29% . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.
פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים.
דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.
האיזון בין עלות לביצועים
הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.
- טסלה עולה; המשקיעים מעדיפים לשלם 30 מיליארד דולר - העיקר שמאסק נשאר
- השכר הכי גבוה מעולם לאדם הכי עשיר מעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.

בבנק אוף אמריקה מזהירים - WIX עלולה להיפגע מה-AI
מי החברות שנפגעות מכניסת הבינה המלאכותית ואיזה ענפים יפגעו באופן המשמעותי ביותר?
"אם אינך יכול להילחם בו תצטרף אליו" - זו הבחירה של מנכ"לים רבים בוול סטריט בקשר לבינה המלאכותית. גם WIX הישראלית בחרה להצטרף ורכשה את BASE44 ב-80 מיליון דולר למרות שמדובר בסטארטאפ של כמה חודשים שהושקעו בו מאות אלפי דולרים מקסימום. BASE44 מאפשרת להקים אתרים במהירות, וכמוה יש עוד הרבה אפליקציות ואתרים מבוססי צ'אטים שמכינים קוד ואם כך - למה צריך את כל המערך בניית אתרים של WIX?
הנהלת WIX נכנסה מאוחר לאירוע, ולא עשתה זאת בבית למרות היכולות והגדול העצום שלה וכך "בזבזה" סכום גדול על עסקת הרכישה, ועדיין - אולי עדיף מוקדם מאשר מאוחר. העסקה ששינתה את WIX ומה התחזית של Base44. אלא שלא בטוח שהעסקה הזו תחלץ את WIX מקיפאון בצמיחה. היא תצטרך להמציא את עצמה מחדש ולספק יכולות נוספות ללקוחות. בבנק אוף אמריקה מסמנים אותה כאחת המניות שעלולות להיפגע מה-AI. למעשה, הזהרנו כבר לפני שנתיים שזה מסכן מספר חברות - פייבר וויקס בראשן - האיום על וויקס ופייבר, אך הנהלת וויקס אמרה לאורך הדרך שהיא דווקא תהנה מכך. למעשה עסקת רכישת BASE44 היא הפעם הראשונה שהחברה הודתה בעקיפים שהיא בפיגור בתחום - וויקס מודה: הבינה המלאכותית מאיימת עלינו
דו"ח חדש של בנק אוף אמריקה מסמן 26 חברות שמוגדרות כ"בקו האש" של ה-AI, כאשר וויקס, שצנחה ב-34% מתחילת השנה היא ברשימה הלא מחמיאה הזו. וויקס, שהפכה לשם נרדף לפתרונות בניית אתרים ידידותיים למשתמש, נמצאת תחת לחץ כבד. כלי AI מתקדמים כבר מסוגלים לייצר אתרים שלמים, כולל עיצוב, תוכן ואופטימיזציה לקידום במנועי חיפוש. הכלים עושים זאת במהירות חסרת תקדים ובעלות מינימלית. תהליכים שבעבר דרשו מנוי חודשי, מעצבים מקצועיים וזמן עבודה ממושך, הופכים כיום לפעולה של "לחיצת כפתור". המשקיעים, שחוששים משחיקה מהירה של היתרון התחרותי של וויקס, מיהרו להצביע ברגליים, והמניה רשמה ירידה חדה. ההנהלה מנסה כאמור לתקן.
לצד וויקס, גם אדובי ו**שוטרסטוק סופגות מכה קשה. אדובי, המובילה בתוכנות לעיצוב גרפי ווידאו, איבדה כ-24% מערך המניה שלה על רקע חששות שמותגים וחברות פרסום יעדיפו כלי AI גנרטיביים שמייצרים תמונות וסרטונים באופן אוטומטי. דוגמה בולטת לכך היא קמפיין של קוקה-קולה, שנוצר כולו באמצעות AI, מה שמעורר שאלות לגבי עתיד התלות בתוכנות כמו פוטושופ ופרימייר. שוטרסטוק, שמספקת מאגרי תמונות ווידאו, נפגעת באופן דומה, עם ירידה של כ-30% במניה, כשכלי AI מציעים תוכן מקורי ומותאם אישית לפי דרישה, ללא צורך במאגרים מסורתיים.
האיום לא פוסח גם על חברות בתחומי שירותים עתירי כוח אדם. מנפאוור גרופ, ענקית כוח האדם, רשמה ירידה של כ-30% במניה, בעוד רוברט האף התרסקה ביותר מ-50% לשפל של חמש שנים. הסיבה המרכזית: תהליכי גיוס, סינון והתאמת עובדים הופכים לאוטומטיים בזכות AI, מה שמפחית את הצורך בשירותי השמה מסורתיים. גם ענף הפרסום סובל, אומניקום איבדה כ-15% מערך המניה, ו-WPP צנחה בכ-50%, על רקע דיווחים שחברות כמו מטא מפתחות פתרונות אוטומטיים מלאים ליצירת קמפיינים פרסומיים.