אמזון התחילה להשתמש ברכבים של ריוויאן; המניה עולה
מניית יצרנית הטנדרים החשמליים ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE עולה היום, לאחר שענקית הקמעונאות המקוונת AMAZON החלה לספק חבילות באמצעות רכבי המשלוחים של יצרנית הרכבים החשמליים.
ההשקה הראשונית, היא רק התחלה, שכן בכוונתה של אמזון להחזיק 100,000 טנדרים של ריוויאן עד שנת 2030. כמו כן, בכוונתה של אמזון לרכוש רכבי EV אחרים גם מיצרניות רכב אחרות, אך לפחות בטווח הקרוב ריוויאן צפויה להיות הנהנית העיקרית מהמהלך שכן לחברות היסטוריה משותפת ואמזון אף הינה בעלת מניות גדולה בחברה, עם נתח של כ-18%.
הההשקה מגיעה על רקע העסקה בשבוע שעבר בין ענקית הקמעונאות וול מארט WALMART ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו CANOO INC , במסגרתו תספק האחרונה 4500 רכבים החל משנת 2023. לפי החוזה, קאנו לא תוכל למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי.
ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים, מלמדת במקצת על הפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי והיתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בסוללה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים המסורתיים שדורשים הרבה יותר טיפולים יקרים.
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- אמזון מוכיחה: ההימור על הבינה המלאכותית משתלם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פורד איבדה אמון בחברה ומכרה מניות, אמזון לא
ברבעון הראשון של השנה פספסה חברת הרכב החשמלי את צפי האנליסטים, כשדיווחה על מכירות של 95 מיליון דולר לצד הפסד מתואם של 1.77 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.6 מיליארד דולר. בזמן שהאנליסטים ציפו למכירות של כ-131 מיליון דולר, לצד הפסד של 1.45 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.5 מיליארד דולר.
עם זאת, המנייה של החברה לא התרגשה יותר מדי מהדיווח ועלתה ביום למחרת במעל 25%. זאת מכיוון שהמשקיעים גילו שביעות רצון מכך שהתחזיות של החברה קדימה לא השתנו. כך, שהיא עדיין מצפה לספק במהלך השנה הקרובה כ-25,000 כלי רכב. לכך מצטרפת העובד שהיא כבר ייצרה 2,553 טנדרים חשמליים ברבעון ומסרה 1,227, לעומת 909 מסירות בלבד ברבעון הרביעי.
ברקע העובדה שמתחילת השנה ידעה החברה צרות, ולא מעט. כבר בחודש מרץ השנה, תחזית הייצור של החברה לשנת 2022 איכזבו את המשקיעים. עם פרסום התוצאות השנתיות, עדכנה החברה כי היא מצפה לייצר השנה 25,000 משאיות ורכבי שטח חשמליים, מחצית מהתחזיות אותם פרסמה כחלק מההנפקה הראשונית בשנה שעברה. מה שהביא לכך שבשלושת החודשים הראשונים של 2022, צנחו מניות החברה ביותר מ-50%, לאחר תקופה בה הרקיע מחיר המנייה לאחר ההנפקה הראשונית.
- מנכ"ל קוואלקום: "הבינה המלאכותית כנראה מוערכת בחסר"
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לכך, הצטרפה תקופת החסימה שתמה, והביאה עמה דיווחים על מכירה של 8 מיליון מניות מצדה של ענקית הרכבים FORD MOTOR כמו גם גם הבנקים ג'יי.פי מורגן וצ'ייס, אשר השתתפו גם הם בהנפקה, והיו צפויים למכור מניות בסכום כולל של 13-15 מיליון דולר. עם זאת, מי שלא איבדה את אמונה במניה היא ענקית הקמעונאות אמזון AMAZON שמסרה בזמנו בתגובה לשאלות בנוגע לאחזקתה עם הסרת החסימה: "ריוויאן היא שותף חשוב של אמזון, ואנו נרגשים בנוגע לעתיד. 100 אלף מכוניות משלוחים חשמליות שיהיו על הכביש עד שנת 2030 אינם דבר קטן, ואנו נשארים מחויבים לעבוד עם ריוויאן די להפוך את זה למציאות".
- 1.כתבה מצויינת (ל"ת)שימי 23/07/2022 15:12הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין
הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח
חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93% פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.
המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.
אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.
המספרים
הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.
- מה קורה במניות האד טק הישראליות והאם הן מעניינות?
- אאוטבריין פספסה את הצפי בדוחות; המניה נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.
