אמזון התחילה להשתמש ברכבים של ריוויאן; המניה עולה
מניית יצרנית הטנדרים החשמליים ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE עולה היום, לאחר שענקית הקמעונאות המקוונת AMAZON החלה לספק חבילות באמצעות רכבי המשלוחים של יצרנית הרכבים החשמליים.
ההשקה הראשונית, היא רק התחלה, שכן בכוונתה של אמזון להחזיק 100,000 טנדרים של ריוויאן עד שנת 2030. כמו כן, בכוונתה של אמזון לרכוש רכבי EV אחרים גם מיצרניות רכב אחרות, אך לפחות בטווח הקרוב ריוויאן צפויה להיות הנהנית העיקרית מהמהלך שכן לחברות היסטוריה משותפת ואמזון אף הינה בעלת מניות גדולה בחברה, עם נתח של כ-18%.
הההשקה מגיעה על רקע העסקה בשבוע שעבר בין ענקית הקמעונאות וול מארט WALMART ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו CANOO INC , במסגרתו תספק האחרונה 4500 רכבים החל משנת 2023. לפי החוזה, קאנו לא תוכל למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי.
ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים, מלמדת במקצת על הפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי והיתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בסוללה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים המסורתיים שדורשים הרבה יותר טיפולים יקרים.
- אמזון בוחנת השקעה של כ־10 מיליארד דולר ב־OpenAI
- ישראל במוקד: בעלי המניות לוחצים על אמזון לבחון את קשריה הביטחוניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פורד איבדה אמון בחברה ומכרה מניות, אמזון לא
ברבעון הראשון של השנה פספסה חברת הרכב החשמלי את צפי האנליסטים, כשדיווחה על מכירות של 95 מיליון דולר לצד הפסד מתואם של 1.77 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.6 מיליארד דולר. בזמן שהאנליסטים ציפו למכירות של כ-131 מיליון דולר, לצד הפסד של 1.45 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.5 מיליארד דולר.
עם זאת, המנייה של החברה לא התרגשה יותר מדי מהדיווח ועלתה ביום למחרת במעל 25%. זאת מכיוון שהמשקיעים גילו שביעות רצון מכך שהתחזיות של החברה קדימה לא השתנו. כך, שהיא עדיין מצפה לספק במהלך השנה הקרובה כ-25,000 כלי רכב. לכך מצטרפת העובד שהיא כבר ייצרה 2,553 טנדרים חשמליים ברבעון ומסרה 1,227, לעומת 909 מסירות בלבד ברבעון הרביעי.
ברקע העובדה שמתחילת השנה ידעה החברה צרות, ולא מעט. כבר בחודש מרץ השנה, תחזית הייצור של החברה לשנת 2022 איכזבו את המשקיעים. עם פרסום התוצאות השנתיות, עדכנה החברה כי היא מצפה לייצר השנה 25,000 משאיות ורכבי שטח חשמליים, מחצית מהתחזיות אותם פרסמה כחלק מההנפקה הראשונית בשנה שעברה. מה שהביא לכך שבשלושת החודשים הראשונים של 2022, צנחו מניות החברה ביותר מ-50%, לאחר תקופה בה הרקיע מחיר המנייה לאחר ההנפקה הראשונית.
- הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית
- 1.8 מיליארד דולר: כשהלוטו וחג המולד נפגשים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לכך, הצטרפה תקופת החסימה שתמה, והביאה עמה דיווחים על מכירה של 8 מיליון מניות מצדה של ענקית הרכבים FORD MOTOR כמו גם גם הבנקים ג'יי.פי מורגן וצ'ייס, אשר השתתפו גם הם בהנפקה, והיו צפויים למכור מניות בסכום כולל של 13-15 מיליון דולר. עם זאת, מי שלא איבדה את אמונה במניה היא ענקית הקמעונאות אמזון AMAZON שמסרה בזמנו בתגובה לשאלות בנוגע לאחזקתה עם הסרת החסימה: "ריוויאן היא שותף חשוב של אמזון, ואנו נרגשים בנוגע לעתיד. 100 אלף מכוניות משלוחים חשמליות שיהיו על הכביש עד שנת 2030 אינם דבר קטן, ואנו נשארים מחויבים לעבוד עם ריוויאן די להפוך את זה למציאות".
- 1.כתבה מצויינת (ל"ת)שימי 23/07/2022 15:12הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית
ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.
חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.
תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה
לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.
מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.
- כ-150 דולר בחודש על גיימינג - ההוצאה של המכורים מטפסת
- פלייטיקה תרכוש את סופרפליי הישראלית תמורת 700 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.
.jpg)