אמזון התחילה להשתמש ברכבים של ריוויאן; המניה עולה
מניית יצרנית הטנדרים החשמליים ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE עולה היום, לאחר שענקית הקמעונאות המקוונת AMAZON החלה לספק חבילות באמצעות רכבי המשלוחים של יצרנית הרכבים החשמליים.
ההשקה הראשונית, היא רק התחלה, שכן בכוונתה של אמזון להחזיק 100,000 טנדרים של ריוויאן עד שנת 2030. כמו כן, בכוונתה של אמזון לרכוש רכבי EV אחרים גם מיצרניות רכב אחרות, אך לפחות בטווח הקרוב ריוויאן צפויה להיות הנהנית העיקרית מהמהלך שכן לחברות היסטוריה משותפת ואמזון אף הינה בעלת מניות גדולה בחברה, עם נתח של כ-18%.
הההשקה מגיעה על רקע העסקה בשבוע שעבר בין ענקית הקמעונאות וול מארט WALMART ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו CANOO INC , במסגרתו תספק האחרונה 4500 רכבים החל משנת 2023. לפי החוזה, קאנו לא תוכל למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי.
ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים, מלמדת במקצת על הפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי והיתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בסוללה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים המסורתיים שדורשים הרבה יותר טיפולים יקרים.
- יותר מ־900 מתקנים: קנה המידה האמיתי של AWS נחשף
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פורד איבדה אמון בחברה ומכרה מניות, אמזון לא
ברבעון הראשון של השנה פספסה חברת הרכב החשמלי את צפי האנליסטים, כשדיווחה על מכירות של 95 מיליון דולר לצד הפסד מתואם של 1.77 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.6 מיליארד דולר. בזמן שהאנליסטים ציפו למכירות של כ-131 מיליון דולר, לצד הפסד של 1.45 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.5 מיליארד דולר.
עם זאת, המנייה של החברה לא התרגשה יותר מדי מהדיווח ועלתה ביום למחרת במעל 25%. זאת מכיוון שהמשקיעים גילו שביעות רצון מכך שהתחזיות של החברה קדימה לא השתנו. כך, שהיא עדיין מצפה לספק במהלך השנה הקרובה כ-25,000 כלי רכב. לכך מצטרפת העובד שהיא כבר ייצרה 2,553 טנדרים חשמליים ברבעון ומסרה 1,227, לעומת 909 מסירות בלבד ברבעון הרביעי.
ברקע העובדה שמתחילת השנה ידעה החברה צרות, ולא מעט. כבר בחודש מרץ השנה, תחזית הייצור של החברה לשנת 2022 איכזבו את המשקיעים. עם פרסום התוצאות השנתיות, עדכנה החברה כי היא מצפה לייצר השנה 25,000 משאיות ורכבי שטח חשמליים, מחצית מהתחזיות אותם פרסמה כחלק מההנפקה הראשונית בשנה שעברה. מה שהביא לכך שבשלושת החודשים הראשונים של 2022, צנחו מניות החברה ביותר מ-50%, לאחר תקופה בה הרקיע מחיר המנייה לאחר ההנפקה הראשונית.
- הקרב על השבבים: TSMC תובעת בכיר לשעבר שהצטרף לאינטל
- גוגל מאיימת על OpenAI ומפילה את סופטבנק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
לכך, הצטרפה תקופת החסימה שתמה, והביאה עמה דיווחים על מכירה של 8 מיליון מניות מצדה של ענקית הרכבים FORD MOTOR כמו גם גם הבנקים ג'יי.פי מורגן וצ'ייס, אשר השתתפו גם הם בהנפקה, והיו צפויים למכור מניות בסכום כולל של 13-15 מיליון דולר. עם זאת, מי שלא איבדה את אמונה במניה היא ענקית הקמעונאות אמזון AMAZON שמסרה בזמנו בתגובה לשאלות בנוגע לאחזקתה עם הסרת החסימה: "ריוויאן היא שותף חשוב של אמזון, ואנו נרגשים בנוגע לעתיד. 100 אלף מכוניות משלוחים חשמליות שיהיו על הכביש עד שנת 2030 אינם דבר קטן, ואנו נשארים מחויבים לעבוד עם ריוויאן די להפוך את זה למציאות".
- 1.כתבה מצויינת (ל"ת)שימי 23/07/2022 15:12הגב לתגובה זו

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.

הקרב על השבבים: TSMC תובעת בכיר לשעבר שהצטרף לאינטל
האשמות - אינטל "גנבה" מ-TSMC עובד בכיר מאוד בן 75 שהעביר קלסרים רבים וסודות וזה אחרי שהודיע על פרישה; וגם - מקרים קודמים של מעבר בכירים בין חברות ומה קרה בתביעות?
בתעשיית השבבים, שבה כל התקדמות טכנולוגית יכולה להטות את מאזן הכוחות הגלובלי, הגנת סודות מסחריים היא עניין של הישרדות. TSMC, יצרנית השבבים המובילה בעולם, הגישה תביעה משפטית נגד הבכיר לשעבר וי-ג'ן לו, בטענה להעברת מידע סודי לאינטל, המתחרה האמריקאית. לו, שפרש מהחברה ביולי 2025 והצטרף לאינטל באוקטובר באותה שנה, שימש כסגן נשיא בכיר לאסטרטגיה טכנולוגית ומחקר ופיתוח. TSMC טוענת כי הוא לקח עמו קופסאות גדולות של מסמכים, קלסרים ופתקים כתובים ביד, שכללו תיעוד מפורט של פרויקטים סודיים, כולל תהליכי ייצור מתקדמים כמו 2 ננומטר, A16 ו-A14.
התביעה מבוססת על חקירה פנימית שגילתה חשדות להפרת חוזה סודיות והעברת ידע קריטי. הרשויות בטייוואן, דרך משרד התובעים העליון, פתחו חקירה פלילית ראשונית שמתמקדת לא רק בהפרה אזרחית אלא גם בסיכונים לביטחון לאומי. טייוואן תופסת את TSMC כנכס אסטרטגי עליון, שכן החברה שולטת בכ-90% מייצור השבבים המתקדמים בעולם, כולל אלה המיועדים לבינה מלאכותית, סמארטפונים ומערכות צבאיות. דליפה כזו עלולה להשפיע על שרשרת האספקה הגלובלית, שתלויה בטכנולוגיות אלה. להרחבה - האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אינטל מכחישה כל מעורבות. מנכ"ל החברה, ליפ-בו טאן, התייחס לפרשה בראיונות לתקשורת האמריקאית והטייוואנית, ותיאר את הטענות כ"שמועות חסרות בסיס". הוא הדגיש כי אינטל פועלת במדיניות גיוס "Clean Room", שמבטיחה כי עובדים חדשים אינם מביאים מידע מקודם, וכי החברה מכבדת קניין רוחני. טאן, שמקורו בטייוואן, ניסה להרגיע את השוק בכך שהדגיש את המחויבות האתית, אך התגובה בשוק הייתה מיידית: מניית אינטל ירדה ב-1.2% ומניית TSMC ב-3.5% ביום ההודעה על החקירה. לו עצמו שמר על שתיקה פומבית, והפרשה נותרה בשלבים ראשוניים, עם פוטנציאל להתמשכות משפטית של חודשים או שנים.
גנבה או לא גנבה? זאת השאלה
כדי להעריך את חומרת המקרה, חשוב להבין את דמותו של וי-ג'ן לו ואת תפקידו המרכזי ב-TSMC. לו, בן 75 כיום, הוא מהנדס ותיק בעל דוקטורט בפיזיקה מפרינסטון, ששירת בחברה למעלה מ-21 שנה. הוא הצטרף ל-TSMC ב-2004, בגיל 54, לאחר קריירה מרשימה בארה"ב: הוא עבד באינטל עצמה בשנות ה-80 כחלק מצוות הפיתוח של תהליכי ייצור מתקדמים, ולאחר מכן בתפקידים בכירים בחברות שבבים אמריקאיות אחרות, כולל כסגן נשיא להתקדמות טכנולוגית. חזרתו לטייוואן הייתה צעד אסטרטגי, שכן הוא הביא עמו ניסיון עולמי שסייע ל-TSMC להפוך מענקית ייצור מקומית לשחקנית גלובלית.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתוך TSMC, לו מילא תפקידים מרכזיים שמעברים אותו למעמד של "ארכיטקט" של החברה. הוא שימש כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח, אחראי על פיתוח תהליכי ייצור חדשניים כמו 7 ננומטר, 5 ננומטר ו-3 ננומטר, ששינו את כללי המשחק בתעשייה. בתפקידו האחרון, כסגן נשיא לאסטרטגיה קורפורטיבית, הוא הוביל את תכנון הדורות הבאים, כולל 2 ננומטר, שמאפשר דחיסות גבוהה יותר של טרנזיסטורים ומפחית צריכת אנרגיה ב-30% בהשוואה לדורות קודמים. לו היה מעורב באופן אישי בפרויקטים סודיים כמו A16, גרסה משופרת של 2 ננומטר המיועדת לשבבי AI, וב-A14, שמשמש לייצור שבבים צבאיים. הוא נחשב לוותיק ביותר בחברה, שפרש אחרי הארכות חוזרות של גיל הפרישה הרשמי (67), בזכות תרומתו הבלתי ניתנת להחלפה. עמיתים תיארו אותו כ"גנרל חמקמק", אדם שמעדיף עבודה מאחורי הקלעים, אך השפיע על ניצחונות אסטרטגיים מרכזיים, כמו כיבוש חוזי ייצור עם אפל ואנבידיה.
