יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

אמזון התחילה להשתמש ברכבים של ריוויאן; המניה עולה

ענקית הקמעונאות המקוונת השיקה את השירות החדש, כשבהמשך בכוונתה להחזיק 100,000 טנדרים של ריוויאן עד שנת 2030, והשותפות הארוכה בין שתי החברות צפויה להמשיך גם בשנים הקרובות
איתן גרסטנפלד | (1)

מניית יצרנית הטנדרים החשמליים ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE  עולה היום, לאחר שענקית הקמעונאות המקוונת AMAZON החלה לספק חבילות באמצעות רכבי המשלוחים של יצרנית הרכבים החשמליים.

ההשקה הראשונית, היא רק התחלה, שכן בכוונתה של אמזון להחזיק 100,000 טנדרים של ריוויאן עד שנת 2030. כמו כן, בכוונתה של אמזון לרכוש רכבי EV אחרים גם מיצרניות רכב אחרות, אך לפחות בטווח הקרוב ריוויאן צפויה להיות הנהנית העיקרית מהמהלך שכן לחברות היסטוריה משותפת ואמזון אף הינה בעלת מניות גדולה בחברה, עם נתח של כ-18%.

הההשקה מגיעה על רקע העסקה בשבוע שעבר בין ענקית הקמעונאות וול מארט WALMART  ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו  CANOO INC , במסגרתו תספק האחרונה 4500 רכבים החל משנת 2023. לפי החוזה, קאנו לא תוכל למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון  במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי.

ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים, מלמדת במקצת על הפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי והיתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בסוללה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים המסורתיים שדורשים הרבה יותר טיפולים יקרים. 

פורד איבדה אמון בחברה ומכרה מניות, אמזון לא

ברבעון הראשון של השנה פספסה חברת הרכב החשמלי את צפי האנליסטים, כשדיווחה על מכירות של 95 מיליון דולר לצד הפסד מתואם של 1.77 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.6 מיליארד דולר. בזמן שהאנליסטים ציפו למכירות של כ-131 מיליון דולר, לצד הפסד של 1.45 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.5 מיליארד דולר. 

עם זאת, המנייה של החברה לא התרגשה יותר מדי מהדיווח ועלתה ביום למחרת במעל 25%. זאת מכיוון שהמשקיעים גילו שביעות רצון מכך שהתחזיות של החברה קדימה לא השתנו. כך, שהיא עדיין מצפה לספק במהלך השנה הקרובה כ-25,000 כלי רכב. לכך מצטרפת העובד שהיא כבר ייצרה 2,553 טנדרים חשמליים ברבעון ומסרה 1,227, לעומת 909 מסירות בלבד ברבעון הרביעי.

ברקע העובדה שמתחילת השנה ידעה החברה צרות, ולא מעט. כבר בחודש מרץ השנה, תחזית הייצור של החברה לשנת 2022 איכזבו את המשקיעים. עם פרסום התוצאות השנתיות, עדכנה החברה כי היא מצפה לייצר השנה 25,000 משאיות ורכבי שטח חשמליים, מחצית מהתחזיות אותם פרסמה כחלק מההנפקה הראשונית בשנה שעברה. מה שהביא לכך שבשלושת החודשים הראשונים של 2022, צנחו מניות החברה ביותר מ-50%, לאחר תקופה בה הרקיע מחיר המנייה לאחר ההנפקה הראשונית.

קיראו עוד ב"גלובל"

לכך, הצטרפה תקופת החסימה שתמה, והביאה עמה דיווחים על מכירה של 8 מיליון מניות מצדה של ענקית הרכבים  FORD MOTOR  כמו גם גם הבנקים ג'יי.פי מורגן וצ'ייס, אשר השתתפו גם הם בהנפקה, והיו צפויים למכור מניות בסכום כולל של 13-15 מיליון דולר. עם זאת, מי שלא איבדה את אמונה במניה היא ענקית הקמעונאות אמזון  AMAZON   שמסרה בזמנו בתגובה לשאלות בנוגע לאחזקתה עם הסרת החסימה: "ריוויאן היא שותף חשוב של אמזון, ואנו נרגשים בנוגע לעתיד. 100 אלף מכוניות משלוחים חשמליות שיהיו על הכביש עד שנת 2030 אינם דבר  קטן, ואנו נשארים מחויבים לעבוד עם ריוויאן די להפוך את זה למציאות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כתבה מצויינת (ל"ת)
    שימי 23/07/2022 15:12
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

למה עליבאבא מזנקת ומה קורה במניות הבולטות בוול סטריט?

טסלה דוחפת קדימה עם שבבי בינה מלאכותית - אלפבית עוקפת את מיקרוסופט - עליבאבא חוזרת למשחק; ומה קורה בחוזים העתידיים?



צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

החוזים על וול סטריט בעליות קלות. החוזה על הנאסד"ק בעלייה של 0.4%. אנבידיה בעלייה של 0.4%. בין המניות הבולטות - טסלה שלא יורדת מהכותרות.  

טסלה מציגה שבבים חדשים - היעד: שבב חדש בכל שנה

טסלה (Tesla -1.05%  ) מוסיפה כ-1.7% בטרום מסחר, לאחר שמנכ"ל החברה אילון מאסק הצהיר כי החברה כבר תכננה מיליוני שבבים מבוססי בינה מלאכותית לרכבים ולמרכזי נתונים. לדבריו, החברה כמעט סיימה לפתח את השבב AI5, וכבר החלה בעבודה על AI6 - עם מטרה להוציא לשוק שבב חדש מדי שנה.

מדובר בצעד שמרחיב את טסלה אל מעבר לרכב חשמלי בלבד - החברה פועלת לייצר בעצמה שבבים ולשלוט יותר בשרשרת האספקה הטכנולוגית שלה. עם זאת, מדובר ביעד שאפתני, שמלווה באתגרים תפעוליים וטכנולוגיים. המשקיעים ימשיכו לעקוב כדי לראות אם ההצהרות יובילו גם לתוצאות בפועל.

אלפבית מתקרבת לצמרת - שווי השוק עוקף את מיקרוסופט

אלפבית (Alphabet 3.53%  ) עולה בכ-2.3% ועוברת את מיקרוסופט בשווי שוק - לראשונה מאז 2018. שווי החברה מסתכם ב-3.75 טריליון דולר, עוד 5%-6% והיא כבר ב-4 טריליון.. העלייה מוסברת בהצלחה של גוגל לשכנע את השוק שהיא לא מפגרת בתחום הבינה המלאכותית, כולל מודל השפה Gemini 3, וביצועים כספיים חזקים ברבעונים האחרונים.


עליבאבא בקאמבק - אפליקציית AI עם מיליוני הורדות

עליבאבא (Alibaba -0.23%  ) רושמת עלייה של כ-3.6% במסחר המוקדם. החברה הודיעה כי אפליקציית הבינה המלאכותית שלה, Qwen, עברה מעל 10 מיליון הורדות תוך שבוע מהשקה מחודשת. בנוסף, עליבאבא צפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים ביום שלישי - להרחבה: עליבאבא מאותתת ל־OpenAI: אפליקציית Qwen נפתחת בסערה עם יותר מ־10 מיליון הורדות בשבוע

אלי לילי מצטרפת למועדון הטריליון - תחום הבריאות על המפה

אלי לילי (Eli Lilly and Co 1.57%  ) נסחרת בטרום ללא שינוי, אחרי שעלתה בשישי האחרון ב-1.6%, והפכה לחברת התרופות-בריאות הראשונה בארה"ב שמגיעה לשווי של טריליון דולר. העלייה מיוחסת להצלחה הגדולה של תרופות החברה לסוכרת ולהשמנת יתר.