אמזון התחילה להשתמש ברכבים של ריוויאן; המניה עולה

ענקית הקמעונאות המקוונת השיקה את השירות החדש, כשבהמשך בכוונתה להחזיק 100,000 טנדרים של ריוויאן עד שנת 2030, והשותפות הארוכה בין שתי החברות צפויה להמשיך גם בשנים הקרובות
איתן גרסטנפלד | (1)

מניית יצרנית הטנדרים החשמליים ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE  עולה היום, לאחר שענקית הקמעונאות המקוונת AMAZON החלה לספק חבילות באמצעות רכבי המשלוחים של יצרנית הרכבים החשמליים.

ההשקה הראשונית, היא רק התחלה, שכן בכוונתה של אמזון להחזיק 100,000 טנדרים של ריוויאן עד שנת 2030. כמו כן, בכוונתה של אמזון לרכוש רכבי EV אחרים גם מיצרניות רכב אחרות, אך לפחות בטווח הקרוב ריוויאן צפויה להיות הנהנית העיקרית מהמהלך שכן לחברות היסטוריה משותפת ואמזון אף הינה בעלת מניות גדולה בחברה, עם נתח של כ-18%.

הההשקה מגיעה על רקע העסקה בשבוע שעבר בין ענקית הקמעונאות וול מארט WALMART  ליצרנית הרכב החשמלי הקטנה קאנו  CANOO INC , במסגרתו תספק האחרונה 4500 רכבים החל משנת 2023. לפי החוזה, קאנו לא תוכל למכור רכבים למתחרה הגדולה אמזון  במה שמסתמן כמאבק הקמעונאיות הגדולות על תחום הרכב החשמלי.

ההתמקדות של שתי קמעונאיות הענק ברכבים חשמליים, מלמדת במקצת על הפוטנציאל העצום של תחום הרכב החשמלי והיתרונות הייחודיים שלו. רכב חשמלי אמנם נוטה להיות יקר יותר לקניה, אך הוא זול בהרבה לתפעול מבחינת עלויות האנרגיה וגם מבחינת עלויות הטיפולים השוטפים, כיון שהאנרגיה נוצרת במערכת החשמל הכללית ונשמרת בסוללה שאינה דורשת טיפולים מיוחדים, זאת לעומת מנוע בעירה פנימי ברכבים המסורתיים שדורשים הרבה יותר טיפולים יקרים. 

פורד איבדה אמון בחברה ומכרה מניות, אמזון לא

ברבעון הראשון של השנה פספסה חברת הרכב החשמלי את צפי האנליסטים, כשדיווחה על מכירות של 95 מיליון דולר לצד הפסד מתואם של 1.77 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.6 מיליארד דולר. בזמן שהאנליסטים ציפו למכירות של כ-131 מיליון דולר, לצד הפסד של 1.45 דולר למניה, והפסד תפעולי של 1.5 מיליארד דולר. 

עם זאת, המנייה של החברה לא התרגשה יותר מדי מהדיווח ועלתה ביום למחרת במעל 25%. זאת מכיוון שהמשקיעים גילו שביעות רצון מכך שהתחזיות של החברה קדימה לא השתנו. כך, שהיא עדיין מצפה לספק במהלך השנה הקרובה כ-25,000 כלי רכב. לכך מצטרפת העובד שהיא כבר ייצרה 2,553 טנדרים חשמליים ברבעון ומסרה 1,227, לעומת 909 מסירות בלבד ברבעון הרביעי.

ברקע העובדה שמתחילת השנה ידעה החברה צרות, ולא מעט. כבר בחודש מרץ השנה, תחזית הייצור של החברה לשנת 2022 איכזבו את המשקיעים. עם פרסום התוצאות השנתיות, עדכנה החברה כי היא מצפה לייצר השנה 25,000 משאיות ורכבי שטח חשמליים, מחצית מהתחזיות אותם פרסמה כחלק מההנפקה הראשונית בשנה שעברה. מה שהביא לכך שבשלושת החודשים הראשונים של 2022, צנחו מניות החברה ביותר מ-50%, לאחר תקופה בה הרקיע מחיר המנייה לאחר ההנפקה הראשונית.

קיראו עוד ב"גלובל"

לכך, הצטרפה תקופת החסימה שתמה, והביאה עמה דיווחים על מכירה של 8 מיליון מניות מצדה של ענקית הרכבים  FORD MOTOR  כמו גם גם הבנקים ג'יי.פי מורגן וצ'ייס, אשר השתתפו גם הם בהנפקה, והיו צפויים למכור מניות בסכום כולל של 13-15 מיליון דולר. עם זאת, מי שלא איבדה את אמונה במניה היא ענקית הקמעונאות אמזון  AMAZON   שמסרה בזמנו בתגובה לשאלות בנוגע לאחזקתה עם הסרת החסימה: "ריוויאן היא שותף חשוב של אמזון, ואנו נרגשים בנוגע לעתיד. 100 אלף מכוניות משלוחים חשמליות שיהיו על הכביש עד שנת 2030 אינם דבר  קטן, ואנו נשארים מחויבים לעבוד עם ריוויאן די להפוך את זה למציאות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כתבה מצויינת (ל"ת)
    שימי 23/07/2022 15:12
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

Wearable Devices. קרדיט: אתר החברהWearable Devices. קרדיט: אתר החברה

החברה הישראלית שמזנקת ב-70% בוול סטריט

מניית חברת Wearable Devices מיקנעם מזנקת בעשרות אחוזים במסחר המוקדם, לאחר שדיווחה על מחצית עם הכנסות של 294 אלף דולר, והראתה חדירה מסחרית ראשונה של מוצר הדגל החדש Mudra Link

רן קידר |
נושאים בכתבה Wearable Devices

חברת Wearable Devices Wearable Devices -0.97%  מיקנעם, המפתחת צמידי שליטה נוירליים מבוססי בינה מלאכותית, מזנקת במסחר המוקדם, לאחר שפרסמה את דוחותיה למחצית הראשונה של 2025 ודיווחה על הכנסות של 294 אלף דולר, שהם אמנם ירידה לעומת 394 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד, אך עם חדירה מסחרית ראשונה של מוצר הדגל החדש Mudra Link, שמאפשר שליטה אוניברסלית במחוות ידיים. 

החברה רשמה הפסד נקי של 3.7 מיליון דולר (2.30 דולר למניה), ירידה לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר (16.52 דולר למניה) אשתקד. הצמצום בהפסד נבע מירידה בהוצאות תפעול בתחומי המו"פ, השיווק וההנהלה הכללית. 

מיד לאחר פרסום הדוחות, מניית החברה זינקה ביותר מ-120% במסחר המאוחר, וטיפסה מרמה של 1.02 דולר ל-2.30 דולר למניה. זאת לאחר שביום המסחר הרגיל המניה סיימה בירידה קלה של כ-1%. כרגע המניה נסחרת ב-1.74 דולר, עם עלייה של כ-70%. 

הזינוק מגיע על רקע השנה הקשה שעברה על החברה: מאז ספטמבר 2024 צנחה המניה בכ-88%, לאחר שבשיא נסחרה ב-26.40 דולר למניה. שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-1 מיליון דולר בלבד, לאחר שבאוקטובר 2024 ביצעה החברה הפחתת הון (reverse split) ביחס של 1 ל-20, ובמרץ השנה עשתה הפחתת הון נוספת, ביחס של 1 ל-4. כיום נסחרות כ-1.03 מיליון מניות, עם ציבורי צף של 964 אלף מניות. 

אסטרטגיה מסחרית והתרחבות גלובלית 

לפני כחודש, הודיעה החברה כי קיבלה פטנט אמריקאי מהמשרד לרישום פטנטים וסימני מסחר (USPTO). הפטנט נושא את השם “Gesture and Voice-Controlled Interface Device”, והוא מגן על טכנולוגיית הממשק הנוירלי של החברה. הפטנט מאפשר זיהוי מחוות שליטה ושילוב מדידות פיזיולוגיות ישירות מהיד, ובכך מייצר יתרון אסטרטגי בהגנה על הקניין הרוחני של החברה. מדובר בתוספת משמעותית לתיק הפטנטים של Wearable Devices, שנועד לשמש בסיס לפעילותה בשווקים כמו XR (Extended Reality - מציאות מורחבת), בריאות דיגיטלית, טכנולוגיות צבאיות ויישומי בינה מלאכותית.