השקעה
צילום: UNPLASH
לקראת הדוחות

עונת הדוחות בסביבה אינפלציונית - השורה התחתונה חשובה מהעליונה

ההכנסות של חברות ה-S&P 500 בדוחות הקרובים יראו ככל הנראה צמיחה דו ספרתית אך רק חלק קטן מהעליה הזו תבוא לידי ביטוי בשורה התחתונה, כשהדוחות הקרובים יגלו איזה חברות נהנות מכוח תמחור חזק ובאילו הרווחיות תיפגע
גיא טל | (1)
נושאים בכתבה S&P500 עונת הדוחות

עונת הדוחות של הרבעון השני כבר החלה, עם הפתעה לטובה בדחות פפסיקו PEPSICO INC , אולם העיקר עוד מחכה לנו בשבועות הקרובים. השוק מביט בחשש ומנסה להבין כמה תנאי המאקרו המאתגרים יחלחלו לדוחות החברות השונות ויפגעו ברווחיות. 

החברות מנסות לגלגל את העליה בעלויות לצרכנים, אך ההיסטוריה מראה שהן אינן חסינות בפני לחצים אינפלציוניים, ושאלו פוגעים ברווחיות, כשהעלאת מחירי התשומות, כלומר חומרי הגלם, המשכורות ומחירי התובלה בשווקים תחרותיים לא יורדת כולה לצרכנים וחלקה בא לידי ביטוי ברווחיות גולמית מצומקת. כך שלמרות שנראה מן הסתם עליה בהכנסות עקב עליות המחירים, הצמיחה הזו לא צפויה להשתקף בשיפור דומה בשורה התחתונה. 

במקרה זה בא לידי ביטוי מה שקרוי "כוח התמחור". כולם, הן הצרכנים והן החברות, יודעים שיש אינפלציה ומצפים לעליית מחירים מסוימת. אולם חברות בעלות כוח תמחור, חזק, כלומר בעלות יכולת להעלות מחירים מבלי לפגוע בכמויות הנמכרות, יצליחו להעלות מחירים יותר מעליית מחירי התשומות וייתכן שאפילו יציגו שיפור ברווחיות.

תוצאות הרבעון השני כבר ישקפו במלואם סביבה כלכלית של מחירי נפט גבוהים מ-100 דולר לחבית כשגם סחורות נוספות נסחרות במחירים גבוהים, משכורות עולות ועלייה בשיעורי הריבית שמעלים את עלויות המימון זאת במקביל להמשך הקשיים בשרשראות האספקה הגלובלים. כל אלו יבואו לידי ביטוי בדוחות החברות שככל הנראה יסמנו את הקו בצורה ברורה בין חברות בעלות כוח תמחור חזק לכל השאר. 

לפי ג'ונתן גולוב, אסטרטג ראשי של מניות אמריקאיות בבנק קרדיט סוויס הכנסות החברות במדד ה-S&P 500 צפויות לצמוח ב-10.3% לעומת הרבעון המקביל, אך הרווח למניה צפוי לעלות ב-5.5% בלבד, כלומר ירידה חדה ברווחיות. 

החברות מהם מצופה לראות את השיפור ברווחיות הן חברות מחזוריות, כולל כאלה של אנרגיה ויצרני סחורות שמחירי השוק של המוצרים אותם הם מוכרים מזנקים. להערכת גולוב הכנסות החברות הללו צפויות לעלות ב-23% ואילו הרווח למניה יזנק ב-51.7%. לעומת זאת בחברות לא מחזוריות הוא מצפה לעליה של 4.5% בלבד בהכנסות וירידה של 1.1% ברווחים. חברות לא מחזוריות הן חברות טכנולוגיה, בריאות ותשתיות בין השאר. 

גם ענקיות הטכנולוגיה אפל APPLE , מיקרוסופט MICROSOFT , גוגל GOOGLE אנבידיה NVIDIA COR ואמזון AMAZON מעוררות דאגה בכל הנוגע לרווחיות. הצפי הוא לעליה של 7.6% בשורה העליונה אך ירידה של 4.3% בשורה התחתונה. המשקל הגבוה שלהם במדד ה-S&P 500 גורם לכך שהן משפיעות ביותר על תוצאות המדד. בניכוי שש החברות הללו הצפי הוא שצמיחה של 10.9% בהכנסות תבוא לידי ביטוי בגידול של 9.9% ברווחים בשאר החברות במדד הסנופי - כלומר פגיעה נמוכה בהרבה ברווחיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

מלבד התוצאות עצמם, לדברי מנהלי החברות בשיחות הוועידה שלאחר פרסום הדוחות יהיה משקל לא פחות חשוב וככל הנראה יהיה זה שיקבע את הטון לגבי המשך המסחר באותן מניות. האנליסטים ינסו לנתח את הצפי לרווחיות ברבעון הנוכחי ובאלו הבאים על סמך הנתונים שאלו ימסרו. אלו ככל הנראה ינסו להראות שעליית הריבית והאינפלציה לא פגעה במכירות כשההכנסות יראו עליה ומספר היחידות הנמכרות לא יפגע, אך מה שהם יגידו ביחס לרווחיות הצפויה הוא מה שימקד את מירב תשומת הלב. 

לקריאה נוספת לקראת הדוחות:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בר 14/07/2022 03:39
    הגב לתגובה זו
    עדיף עכשיו עד שתיגמר המלחמה להיות בחוץ זה רווח נקי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.