קונים נגד המגמה

ג'ורג' סורוס ממשיך להמר על ריוויאן ומגדיל פוזיציה. מה עוד הוא קנה ומכר?

בינתיים הוא מופסד על ריוויאן ב-800 מיליון דולר, האם זה ישתנה? ברבעון האחרון הוא מכר מניות אמזון וארמארק, ובמקביל המשיך להגדיל את הפוזיציה במניית ריוויאן וגם קנה סיילספורס. האם הוא יצדק בטווח הארוך? 
משה כסיף | (8)

כאשר המשקיע האגדי ג'ורג' סורוס עושה מהלך, השוק בהחלט שם לב. וסורוס בהחלט עשה כמה מהלכים מעניינים, ואולי מפתיעים. האם הוא יצדק בטווח הארוך? 

על פי ההודעה האחרונה של קרן סורוס, היא מכרה מניות אמזון  AMAZON וארמארק, ובמקביל בצעה רכישה של מניות אחרות. הקרן מכרה 3,680 מניות של אמזון ברבעון הראשון של 2022. כתוצאה, פחת חלקו בענקית המסחר האלקטרוני ב-5%. במקביל, קיצצה הקרן את האחזקה שלה בחברת שירותי המזון ארמארק ב-33%. אבל מנגד, הקרן של סורוס גם ביצעה כמה רכישות במהלך הרבעון. עם הרכישות הללו נמנות שתי מניות שהתכווצו בצורה ניכרת בחודשים האחרונים – מניית ריוויאן - שבה הוא מופסד בינתיים בגדול -  ומניית SALESFORCE (CRM).

הגדלת הפוזיציה במניית ריוויאן

מניות הרכב החשמלי נמנות עם המניות התנודתיות ביותר בשוק. הדוגמה הטובה ביותר להתנהלות הזאת היא טסלה. מניית החברה עלתה ב-880% בחמש השנים האחרונות, אך ירדה ב-47% במהלך הרבעון הראשון של 2022 לבדו. חברות קטנות יותר בתחום, כמו למשל ריוויאן, התרסקה בצורה פראית עוד יותר. ריוויאן הונפקה בבורסה בנובמבר 2021 במחיר של 78 דולר. ביום המסחר הראשון נסגרו המניות במחיר של 100.73 דולר, והן הגיעו לשיא של 179.47 דולר בהמשך אותו החודש. אבל מאז היא בהתרסקות טוטאלית: כעת היא נסחרת סביב 26 דולר ליחידה, ירידה של 80% ויותר מהשיא של נובמבר.

ג'ורג' סורוס רואה במחירים הנמוכים ובהתרסקות מניית ריוויאן הזדמנות. ברבעון הראשון של 2022 הוא קנה אופציות על 6.05 מיליון מניות. בהתחשב בכך שלסורוס כבר היו 19.84 מיליון מניות של החברה, שאותן רכש ברבעון הרביעי של 2021, ריוויאן היא אולי האחזקה הגדולה ביותר של הנהלת קרן סורוס נכון לעכשיו. נכון למאי 2022, ריוויאן ייצרה כ-5,000 כלי רכב חשמליים מאז תחילת הייצור. כלומר, מכירות עוד אין, אבל הוא מחפש כנראה את הפוטנציאל.

יצוין כי בשבוע שעבר האנליסט של מורגן סטנלי, אדם ג'ונאס, נתן לריוויאן מחיר יעד של 60 דולר - יותר מ-100% מערכה הנוכחי.

רכישת מניות Salesforce (CRM)

מנייה יותר 'קונסרבטיבית' ופחות כזו שהיא הימור היא, סיילספורס (Salesforce). ענקית התוכנה מבוססת ענן, שיותר מ-150 אלף חברות משתמשות בפלטפורמת ניהול קשרי הלקוחות (CRM) שלה, על מנת להרחיב את פעילותן העסקית. מחשוב ענן הינה תעשייה משגשגת והמספרים של Salesforce משקפים זאת היטב. ברבעון האחרון, ההכנסות זינקו ב-26% ביחס לשנה שעברה ועמדו על 7.3 מיליארד דולר. ההנהלה פרסמה גם תחזיות. החברה, והיא צופה כעת הכנסה שנתית של 32 מיליארד דולר, המהווה עלייה של 21% ביחס לשנה שעברה.

אבל למרות התחזיות האופטימיות, המניה ירדה ב-39% במהלך 2022. ברבעון הראשון של 2022 רכשה הקרן של סורוס 106,250 מניות של Salesforce, מה שהגדיל את האחזקות שלה בחברה ב-68% ל-263,300 מניות.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לילי 02/06/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    זו הנדנדה הנצחית בשווקים . כך היה וכך יהיה .
  • 4.
    לרון 28/05/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
    קיצוני,שזה עוד לא עושה אותו "אנטישמי",הוא מזהה בריויאן מחיר נמוך כי בוודאי שוק חשמליות ככלל יצטמצם עקב ההיצע ומחירן הגבוה מאוד
  • 3.
    שרה 25/05/2022 13:57
    הגב לתגובה זו
    נקווה שיפסיד הכל הטיפוס העלוב והאנטישמי הזה......אמן.
  • 2.
    בעזרת השם שיפסיד את כל כספו האנטישמי הזה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 25/05/2022 06:18
    הגב לתגובה זו
  • Jack 25/05/2022 09:00
    הגב לתגובה זו
    סורוס הוא יהודי ממוצא הונגרי, שהשקיע מיליארדים מכספו כפילנטרופ בחינוך לדמוקרטיה וערכים ליברלים במזרח אירופה, אחרי נפילת ברית המועצות.
  • שרה 25/05/2022 13:32
    זה פשוט לא נכון הבורות היא אצלך, טיפוס עלוב אנטישמי וחבל שניצל בשואה. מאד שונאים אותו במזרח אירופה.
  • לילי 25/05/2022 10:07
    כיהודי מצופה מסורוס להבין שכל מדינת ישראל היינה" שטח כבוש " ע"פ הםלסטינים . השטחים ששוחררו לאחר 67 אינם שונים מהשטחים ששוחררו לאחר 1948 . לכן הוסכם עם הפלסטינים כי יש לנהל מו"מ על הגבול ולא ע"י טרור .
  • 1.
    רק מזומן 24/05/2022 22:09
    הגב לתגובה זו
    הוא מבין שפורד מכרו מההנפקה המחיר ירד אבל...יותר זול יהיה לפורד או גנראל מוטורס לקנות את ריויאן מאשר להקים מפעל לרכב חשמלי מהיסוד.סיילספורס צריכה להחתך כי המחיר משקף אשליות לטווח רחוק ואז היא שווה השקעה.
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והוא הפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו הוא השראה ליזמים, השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאומץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".