גורג סורוס
צילום: Harald Dettenborn/ויקיפדיה
קונים נגד המגמה

ג'ורג' סורוס ממשיך להמר על ריוויאן ומגדיל פוזיציה. מה עוד הוא קנה ומכר?

בינתיים הוא מופסד על ריוויאן ב-800 מיליון דולר, האם זה ישתנה? ברבעון האחרון הוא מכר מניות אמזון וארמארק, ובמקביל המשיך להגדיל את הפוזיציה במניית ריוויאן וגם קנה סיילספורס. האם הוא יצדק בטווח הארוך? 
משה כסיף | (8)

כאשר המשקיע האגדי ג'ורג' סורוס עושה מהלך, השוק בהחלט שם לב. וסורוס בהחלט עשה כמה מהלכים מעניינים, ואולי מפתיעים. האם הוא יצדק בטווח הארוך? 

על פי ההודעה האחרונה של קרן סורוס, היא מכרה מניות אמזון  AMAZON וארמארק, ובמקביל בצעה רכישה של מניות אחרות. הקרן מכרה 3,680 מניות של אמזון ברבעון הראשון של 2022. כתוצאה, פחת חלקו בענקית המסחר האלקטרוני ב-5%. במקביל, קיצצה הקרן את האחזקה שלה בחברת שירותי המזון ארמארק ב-33%. אבל מנגד, הקרן של סורוס גם ביצעה כמה רכישות במהלך הרבעון. עם הרכישות הללו נמנות שתי מניות שהתכווצו בצורה ניכרת בחודשים האחרונים – מניית ריוויאן - שבה הוא מופסד בינתיים בגדול -  ומניית SALESFORCE (CRM).

הגדלת הפוזיציה במניית ריוויאן

מניות הרכב החשמלי נמנות עם המניות התנודתיות ביותר בשוק. הדוגמה הטובה ביותר להתנהלות הזאת היא טסלה. מניית החברה עלתה ב-880% בחמש השנים האחרונות, אך ירדה ב-47% במהלך הרבעון הראשון של 2022 לבדו. חברות קטנות יותר בתחום, כמו למשל ריוויאן, התרסקה בצורה פראית עוד יותר. ריוויאן הונפקה בבורסה בנובמבר 2021 במחיר של 78 דולר. ביום המסחר הראשון נסגרו המניות במחיר של 100.73 דולר, והן הגיעו לשיא של 179.47 דולר בהמשך אותו החודש. אבל מאז היא בהתרסקות טוטאלית: כעת היא נסחרת סביב 26 דולר ליחידה, ירידה של 80% ויותר מהשיא של נובמבר.

ג'ורג' סורוס רואה במחירים הנמוכים ובהתרסקות מניית ריוויאן הזדמנות. ברבעון הראשון של 2022 הוא קנה אופציות על 6.05 מיליון מניות. בהתחשב בכך שלסורוס כבר היו 19.84 מיליון מניות של החברה, שאותן רכש ברבעון הרביעי של 2021, ריוויאן היא אולי האחזקה הגדולה ביותר של הנהלת קרן סורוס נכון לעכשיו. נכון למאי 2022, ריוויאן ייצרה כ-5,000 כלי רכב חשמליים מאז תחילת הייצור. כלומר, מכירות עוד אין, אבל הוא מחפש כנראה את הפוטנציאל.

יצוין כי בשבוע שעבר האנליסט של מורגן סטנלי, אדם ג'ונאס, נתן לריוויאן מחיר יעד של 60 דולר - יותר מ-100% מערכה הנוכחי.

רכישת מניות Salesforce (CRM)

מנייה יותר 'קונסרבטיבית' ופחות כזו שהיא הימור היא, סיילספורס (Salesforce). ענקית התוכנה מבוססת ענן, שיותר מ-150 אלף חברות משתמשות בפלטפורמת ניהול קשרי הלקוחות (CRM) שלה, על מנת להרחיב את פעילותן העסקית. מחשוב ענן הינה תעשייה משגשגת והמספרים של Salesforce משקפים זאת היטב. ברבעון האחרון, ההכנסות זינקו ב-26% ביחס לשנה שעברה ועמדו על 7.3 מיליארד דולר. ההנהלה פרסמה גם תחזיות. החברה, והיא צופה כעת הכנסה שנתית של 32 מיליארד דולר, המהווה עלייה של 21% ביחס לשנה שעברה.

אבל למרות התחזיות האופטימיות, המניה ירדה ב-39% במהלך 2022. ברבעון הראשון של 2022 רכשה הקרן של סורוס 106,250 מניות של Salesforce, מה שהגדיל את האחזקות שלה בחברה ב-68% ל-263,300 מניות.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לילי 02/06/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    זו הנדנדה הנצחית בשווקים . כך היה וכך יהיה .
  • 4.
    לרון 28/05/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
    קיצוני,שזה עוד לא עושה אותו "אנטישמי",הוא מזהה בריויאן מחיר נמוך כי בוודאי שוק חשמליות ככלל יצטמצם עקב ההיצע ומחירן הגבוה מאוד
  • 3.
    שרה 25/05/2022 13:57
    הגב לתגובה זו
    נקווה שיפסיד הכל הטיפוס העלוב והאנטישמי הזה......אמן.
  • 2.
    בעזרת השם שיפסיד את כל כספו האנטישמי הזה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 25/05/2022 06:18
    הגב לתגובה זו
  • Jack 25/05/2022 09:00
    הגב לתגובה זו
    סורוס הוא יהודי ממוצא הונגרי, שהשקיע מיליארדים מכספו כפילנטרופ בחינוך לדמוקרטיה וערכים ליברלים במזרח אירופה, אחרי נפילת ברית המועצות.
  • שרה 25/05/2022 13:32
    זה פשוט לא נכון הבורות היא אצלך, טיפוס עלוב אנטישמי וחבל שניצל בשואה. מאד שונאים אותו במזרח אירופה.
  • לילי 25/05/2022 10:07
    כיהודי מצופה מסורוס להבין שכל מדינת ישראל היינה" שטח כבוש " ע"פ הםלסטינים . השטחים ששוחררו לאחר 67 אינם שונים מהשטחים ששוחררו לאחר 1948 . לכן הוסכם עם הפלסטינים כי יש לנהל מו"מ על הגבול ולא ע"י טרור .
  • 1.
    רק מזומן 24/05/2022 22:09
    הגב לתגובה זו
    הוא מבין שפורד מכרו מההנפקה המחיר ירד אבל...יותר זול יהיה לפורד או גנראל מוטורס לקנות את ריויאן מאשר להקים מפעל לרכב חשמלי מהיסוד.סיילספורס צריכה להחתך כי המחיר משקף אשליות לטווח רחוק ואז היא שווה השקעה.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.