עובדים בהייטק 210421
צילום: Annie Spratt on Unsplash

הפסד של 17 מיליארד ד': כיצד משפיע המשבר על סקטור ההייטק בארה"ב

במהלך הרבעון הראשון איבד מדד הנאסד"ק 9%, מאז סוף הרבעון הראשון הספיק המדד הטכנולוגי בארצות הברית לאבד 13% נוספים. בעקבות כך רשמו מנכ"לי חברות הטכנולוגיה הפסד כפול שמזכיר להם כעת - בפעם הראשונה במעל לעשור - שבשוקים הפיננסים אין פרות קדושות
תומר אמן | (1)

מאז פתיחת שנת 2022 לפני כחמישה חודשים לערך, סקטורים רבים בשוקים הפיננסים בוול-סטריט נפגעו בצורה קשה, בעיקר בעקבות עליות מדדי המחירים לצרכן, הפגיעה בשרשראות האספקה, החלטות המדיניות של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם וכמובן הפלישה הרוסית לאוקראינה מוקדם יותר בחודש פברואר האחרון.

מבין כלל המגזרים שנפגעו, יתכן וסקטור ההייטק ספג את הפגיעה הקשה ביותר, כאשר ה-Sell off בתחום הואץ באופן משמעותי בשבועות האחרונים. מחיר המניות של חברות אלו צנח בשבועות האחרונים אף יותר, וזאת לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים הראשונים של שנת 2022, כאשר אלו הציגו שהפגיעה בביצועי החברות בעקבות המשברים המתוארים לעיל קיימת דה פקטו. 

עבור מובילי הסקטור, ירידת ערכי החברות בשוקים יצרה בעיה קשה אף יותר, כאשר בנוסף להיותם מושקעים בחברות אותן הם עצמם מנהלים, היו אלו מושקעים גם בחברות טכנולוגיה אחרות, אשר כאמור נפגעו בעקבות נפילת הסקטור החל מסוף השנה הקודמת. 

חברות טכנולוגיה רבות כמו אלפאבת, חברה האם של  GOOGLE (סימול: GOOGL), ענקית הקמעונאות  AMAZON (סימול: AMZN) ו- SHOPIFY INC (סימול: SHOP) ואפילו חברת ההיסעים  UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) רשמו הפסדים של קרוב למיליארד דולר במהלך הרבעון הראשון של השנה עבור השקעות אותן ביצעו בתקופה האחרונה. 

כאשר משלבים מספרים אלו עם דוחותיהן של חברות נוספות מהסקטור כמו  SNAP INC (סימול: SNAP),  QUALCOMM INC -1.33% (סימול: QCOM),  MICROSOFT (סימול: MSFT) ו- ORACLE CORP (סימול: ORCL), הפסדים אלו מסתכמים לכדי 17 מיליארד דולר עבור כלל החברות במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2022.

עושה רושם כי אותן השקעות שבעבר נחשבו עבור שחקנים רבים בשוק כ-"גאוניות", בייחוד כאשר מדובר היה בהשקעות בחברות אשר הכינו עצמן להנפקה ראשונית לציבור (IPO) בסכומים גבוהים במיוחד, כעת מייצרות סימני אזהרה משמעותיים עבור אותם שחקנים בדיוק. 

לשם ההשוואה, המדד הטכנולוגי של הנאסד"ק איבד כ-9.1% במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2022, הנתון הגרוע ביותר אותו הציג במהלך השנתיים האחרונות עבור רבעון בודד. 

קיראו עוד ב"גלובל"

לא נראה כי הרבעון השני של השנה יציג תוצאות טובות יותר מאשר במהלך הרבעון הראשון, כאשר מדד החברות הטכנולוגיה בוול-סטריט הציג ירידה של כ-13% מאז סוף חודש מרץ ועד לסגירתו אתמול בערב.

בפועל, חברות טכנולוגיה רבות בוול-סטריט איבדו קרוב לחצי משוויין במהלך הנפילות האחרונות בחודשים אלו. 

החברות עצמן מוצאות תיאורים ציוריים רבים על מנת "לתרץ" את הביצועים המאכזבים. רבות מתייחסות להפסדים כ-"הפסדיים שאינם תפעוליים", אחרות מעדיפות להתייחס לנתונים אלו כ-"הפסדים לא ממומשים", בעוד שהשאר מתייחסות לתוצאות הדוחות בעזרת ביטויים כמו "מהפכה" וטוענות כי נדרש שינוי באופן בו השווי שלהן מוערך. 

איך שלא תרצו לקרוא לזה, ניכר כי אותן חברות טכנולוגיה מקבלות כעת, בפעם הראשונה במעל לעשור, תזכורת כי השקעה בשוקי המניות ובייחוד בסקטור בו הן פועלות הוא עסק מסוכן. 

תזכורת זו הגיעה בצורתה הטרייה ביותר כאשר פרסמו השבוע חברת ההיסעים  UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) וחברת הקמעונאות האינטרנטית  SHOPIFY INC (סימול: SHOP) את דוחותיהן הכספיים האחרונים. 

בדוחותיה של אובר (אשר הובילו לירידה של 10% במחיר המניה), הסביר מנכ"ל החברה, דארא ח'וסרו-שאהי כי מתוך כלל הפסדי החברה בתקופת הדוח - 5.9 מיליארד דולר, 5.6 מיליארד נבעו מהחזקתה של אובר בחברת השילוח הדרום מזרח אסיאתית Grab (סימול: GRAB), חברת הרכבים האוטונומיים Aurora, וכמובן חברת ההיסעים הסינית  DIDI GLOBAL (סימול: DIDI). 

אובר כזכור "רכשה" את פעילות גראב ודידי לאחר "שמכרה" לאותן חברות את הפעילות המקומית שלהן במדינות הללו. באותם זמנים, נראה היה כי מדובר בצעד חכם מאוד מצד אובר כאשר הערכות השווי הפרטיות של אותן חברות נסקו גבוה, אם כי שוויין של אותן חברות נפל באופן משמעותי מאז נרשמו אלו למסחר בניו יורק במהלך השנה הקודמת. 

שופיפיי מנגד, דיווחה אתמול על הפסד מתון יותר של 1.6 מיליארד דולר על ההשקעות שלה ברחבי העולם. החברה מסרה כי עיקרי ההפסד נבעו מהשקעותיה בחברת הפינטק  AFFIRM HOLDINGS INC (סימול: AFRM), כאשר זו הונפקה גם היא במהלך השנה שעברה. 

נזכיר כי שופיפיי רכשה קרוב ל-20.3 מיליון מניות באפירם במהלך חודש יולי של שנת 2020 כאשר שילמה סכום של סנט בודד עבור כל מניה באותה תקופה. מאז השיא בו נסחרה בחודש נובמבר האחרון - 168.5 דולר למניה, איבדה החברה קרוב ל-80% מהשווי שלה, דבר ממנו ספגה שופיפיי עצמו הפסדים כבדים. מנגד, חשוב לציין כי בהתחשב בעובדה שאפירם נסחרת כעת לפי שווי של 27.02 דולר למניה, עבור שופיפיי עדיין מדובר ברווח על ההשקעה המקורית שלה בחברה. 

מבין כל חברות הסקטור שנפגעו מהירידות בשווקים, יתכן וענקית הטכנולוגיה אמזון נפגעה בצורה הקשה ביותר. במהלך פרסום הדוחות הרבעוניים של החברה במהלך סוף השבוע הקודם, דיווחה אמזון כי ספגה הפסד של לא פחות מ-7.6 מיליארד דולר על השקעותיה בחברת הרכב החשמלי האמריקאית  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN). 

במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022, איבדה ריוויאן קרוב ל-50% משוויה בשוק האמריקאי, זאת לאחר שהנפיקה על פי שווי של 77 מיליארד דולר לפני הכסף במהלך חודש נובמבר של שנת 2021. 

אמזון עצמה הייתה אחת מהמשקיעים הגדולים ביותר בריוויאן כאשר זו השקיעה בה יותר מ-1.3 מיליארד דולר וזאת כחלק מאסטרטגיית פיתוח שיתוף הפעולה שלה עם חברות בתחום הרכבים החשמליים, כאשר ריוויאן עצמה מסרה כי היא עומלת כעת על ייצור של קרוב ל-100,000 רכבי שינוע עבור חברת אמזון וזאת עד שנת 2030. 

הירידות בהערכות השווי של ריוויאן עמדו בקנה אחד עם שלל שינויים מיקרו ומאקרו כלכליים שהתרחשו בשוקים הפיננסים ברחבי העולם לקראת סוף השנה הקודמת ותחילת השנה הנוכחית, כאשר אז מדובר היה באינפלציה שהחלה לגאות אז ברחבי העולם. הליכים אלו הואצו במהלך השנה הנוכחית לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה במהלך חודש פברואר, הגידול במחירי הנפט בעקבות משבר זה וכמובן השינויים במדיניות המוניטרית של הבנק הפדרלי שהחל להעלות את הריבית במשק האמריקאי כבר במהלך חודש מרץ האחרון על מנת לבלום את קצב עליית המחירים. 

כמצויין, חברות טכנולוגיה נוספות דיווחו גם הן על הפסדים הקשורים להשקעות שלהן. אלפאבת, חברה האם של גוגל, דיווחה במהלך השבוע הקודם כי ספגה הפסד של כ-1.07 מיליארד דולר על השקעותיה בשוק בעקבות "תנודתיות בשוק". הפסדים אלו נבעו בעיקר מהשקעותיה של אלפאבת בחברות הטכנולוגיה UiPath, Freshworks, Lyft ו-Doulingo, שצנחו בשיעורים של בין 18-59% במהלך הרבעון הראשון של השנה.  

כאשר דיווחה קוואלקום על תוצאות הרבעון במהלך השבוע הקודם, מסרה החברה כי רשמה הפסד של 240 מיליון דולר על השקעותיה בשוק. החברה מסרה כי להערכתה הפסדים אלו נבעו בעיקר בעקבות השינויים בדרך בה השווי של החברות בהן היא השקיע השתנה בחודשים האחרונים, ובכך גם השקעתה נפגעה. 

נציין כי זרוע ההשקעות של קוואלקום, Qualcomm Strategic Investments או QSI, נוטה בעיקר להשקיע בחברות סטארט-אפ הפועלות בתחום הבינה המלאכותית, הרפואה הדיגיטלית והתקשורת. 

הרשת החברתית סנאפצ'אט, שדיווחה על תוצאותיה לרבעון לקראת סוף חודש אפריל האחרון, מסרה כי רשמה "הפסד בלתי ממומש" של כ-92 מיליון דולר על השקעותיה בשוק במהלך תקופת הדוח. החברה ציינה כי מדובר בחברות שהונפקו לראשונה במהלך הרבעון השני של שנת 2021. 

חרף העובדה כי מרבית חברות הטכנולוגיה בשוק האמריקאי דיווחו על תוצאותיהן, המשקיעים יחכו כעת בכיליון עניים לתוצאותיהן של שארית חברות הטכנולוגיה בשוק וביניהן  SALESFORCE (סימול: CRM), כאשר זרוע ההשקעות של החברה הייתה מהפעילות בשוק האמריקאי בחודשים האחרונים. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנליסט באחוריים 08/05/2022 10:48
    הגב לתגובה זו
    כל אלו שגוזרים עמלות מפעולות מכירה וקנייה. מאחזקות. רווח . הפסד.. הם גוזרים את האחוז שלהם.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.