סיכום דוחות הלילה: מטא, קוואלקום, פורד, פייפאל - טובים; טלאדוק - קטסטרופה
עונות הדוחות בוול סטריט מעלה הילוך, כשלא מעט חברות מעניינות דיווחו אמש לאחר המסחר. את עיקר תשומת הלב משכה חברת מטא (פייסבוק) FACEBOOK , שלמרות שפספסה בשורה העליונה הפתיעה בשורה התחתונה (תמונת ראי לרבעון הקודם) והשוק הגיב בהתלהבות והקפיץ את המניה במסחר המאוחר בכ-19% (שוב, תמונת ראי לרבעון הקודם). משקיעי פייסבוק ככל הנראה מרוצים בין השאר מההודעה שהחברה תמתן את ההשקעה במטאוורס, שהיה נראה עד כה כבור ללא תחתית. גם סנאפ צ'ט SNAP INC מזנקת ב-5% בטרום בעקבות פייסבוק.
מצד שני חברת טלדוק TELADOCINC איכזבה עם דוחות מזעזעים שכללו מחיקה מיסתורית של 6.6 מיליארד דולר במוניטין והביאו להפסד דומה בשורה התחתונה. המניה התרסקה במסחר המאוחר וכעת נופלת ב-41%. מדובר בחברת חלום שהיא השלישית בגודלה באחזקות של קת'י ווד - אך קטנטנה ואין לה השפעה על השוק.
דוחות פורד
אך מלבד מטא היו עוד דוחות. יצרנית המכוניות פורד FORD MOTOR עמדה בתחזיות, למרות ירידה ברווח הנקי ועולה ב-2.2% בטרום. הסיבה לירידה ברווח הייתה בדיוק אותה הסיבה לקפיצה ברווח ברבעון הקודם - שווי אחזקתה ביצרנית הטנדרים החשמליים ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE שמחזיקה פורד. זה היה צפוי שזה יקרה ואמרנו את זה כאן. השוק גם הבין את זה וכבר תימחר את הירידה של כ-50% בערך השוק של מניות ריוויאן שבידי פורד מ-10.6 מיליארד ל-5.1% מיליארד דולר, ולכן לא התרגש אז ולא מתרגש כעת. עוד הושפעו תוצאות החברה מהבעיות בשרשראות האספקה שהמשיכו לפגוע בייצור. עליות המחירים של הרכבים פיצו באופן חלקי על העליה בתשומות ועל הבעיות בייצור.
הכנסות פורד הסתכמו ברבעון הראשון של שנת 2021 ב-32.1 מיליארד דולר, מעט יותר מתחזיות האנליסטים ל-31.13 מיליארד דולר. ההפסד המתואם של פורד הסתכם ב-3.1 מיליארד דולר, או 38 סנט למניה, כולל ההפסד של 5.4 מיליארד מהאחזקה בריוויאן, וזאת בהשוואה לרווח של 3.3 מיליארד ברבעון המקביל. קונצנזוס תחזיות האנליסטים על פי חברת המחקר Refinitiv היה להפסד של 37 סנט. מנהלי פורד סרבו לענות לשאלות העיתונאים ביחס לעתיד האחזקה התנודתית במניית ריוויאן. גם ללא ההפסד של ריוויאן, רווחי החברה נמוכים יותר מהרבעון המקביל ועומדים על 2.3 מיליארד דולר בלבד, זא כתוצאה מהבעיות בשרשראות האספקה.
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הקשיים בייצור ובשרשראות האספקה החברה חזרה על תחזיותיה לשנת 2022 לרווח מתואם שבין 11.5 ל-12.5 מיליארד דולר.
דוחות פייפאל
גם חברת התשלומים פייפאל PAYPAL עמדה בציפיות השוק (הלא גבוהות) ועולה במסחר המוקדם כ-2.4%, וזאת למרות שהנמיכה את התחזיות להמשך. האנליסטים ציפו מפייפל להציג רווח של 88 סנט למניה על הכנסות של 6.4 מיליארד דולר, והיא אכן הציגה רווח של 88 סנט למניה, אך בשורה העליונה ההכנסות עמדו על 6.5 מיליארד דולר. זאת לעומת רווח של 1.22 דולר למניה על הכנסות של 6.03 מיליארד דולר שנה קודם לכן.
החברה עדכנה את הערכותיה ביחס לשנת 2022. היא מצפה לצמיחה בהכנסות של בין 11% ל-13%, לעומת צפי קודם ל-15% עד 17%.
דוחות קוואלקום
חברת השבבים QUALCOMM INC -1.33% (QCOM) דיווחה אמש לאחר סיום המסחר על הכנסות שהסתכמו ברבעון הראשון ב-11.2 מיליארד דולר לעומת צפי אנילסטים של כ-10.6 מיליארד דולר (צמיחה של 40.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד) ובהשוואה להכנסות של כ-7.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2021, בשורת הרווח למניה החברה דיווחה על רווח של 3.21 דולר למניה לעומת צפי של 2.91 דלר למניה וזאת בהשוואה לרווח של 1.9 דולר למניה ברבעון המקביל ב-2021.
קוואלקום שקיבלה הסרת ע"י הבנק ג'י פי מורגן מרשימת המניות המומלצות ביותר שלהן, שכן האנליסטים בבנק צופים האטה בביקוש לסמארטפונים. אך עדיין, הם נותנים המלצת קניה למניה, בג'יי פי מורגן בזהירו מפני סגרי הקורונה החדשים סין וכן עליית מחירי הייצור בשל המלחמה באוקראינה, מה שמשפיע על הניקל, הניאון והפלדיום שבין השאר משמשים גם לייצור שבבים. אלה יכולים להשפיע לא רק על צד הייצור עם השיבושים והעיכובים - אלא גם על הביקושים, שכן כשהמוצרים הללו כבר יעשו דרכם לצרכן, בסופה הם יעלו יותר כסף.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לקראת הרבעון הבא צופה החברה רווח למניה מתואם בין 2.75-2.95, לעומת צפי שנתנו אנליסטים לרווח של 2.64 דולר למניה , בשורה העליונה קוואלקום צופה הכנסות של בין 10.5-11.3 מיליארד דולר לעומת צפי אנליסטים כי הכנסות החברה הסתכמו ברבעון הבא בכ-10 מיליארד דולר.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
