בעקבות החשש מפלישה רוסית: הנאסד"ק צנח ב-2.8%;
המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים חדות לאחר שהנאסד"ק השיל ב-2.8%, הדאו ג'ונס ירד 1.3% וה-S&P 500 ירד כ-1.8%. הירידות החדות נבעו בעיקר בעקבות החשש מפלישה רוסית לאוקראינה בשבוע הבא. האם סביר שהאינפלציה והריביות יחזרו למסלול העליות של 80-1960? אחרי 40 שנים של ירידות בריבית ובאינפלציה נשאלת השאלה האם המגמה מתחילה להתהפך? מה השתנה מאז משברי העבר, והאם הגאות של השנים האחרונות בשווקי המניות באה אל סיומה? לטור המלא של שלמה גרינברג. עונת הדוחות נמשכת: המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.46%
- 11.כשאין הסבר כלכלי אז כל הסבר טוב !!! (ל"ת)דוד הגנן 12/02/2022 17:57הגב לתגובה זו
- 10.חבקוק 12/02/2022 11:12הגב לתגובה זומדוע אינכים כותבים למה עלתה מניית אינטקריור ב- 18.7 אחוז ? הציבור זכאי לדעת.
- 9.לפיד הנוסע המתמיד 12/02/2022 08:52הגב לתגובה זוהאדיוט הביע דעה שרוסיה לא תפלוש לאוקריאנה ובכך ראינו מי זה החכם באדם שרוצה להיות ראש ממשלת הליצנים הוא מייצג את המעמד של הקוויאר והשמפניה הוורודה ומצד שני ככל שזה קשור במיסים הוא מתואם עם יחימוביץ והעם האהבל לא יוצא לרחובות
- 8.ממשלת הגנבים בע"מ 12/02/2022 08:51הגב לתגובה זווהם כעת נותנים לזוגות עובדים כשברור להם שהאשה מרויחה חצי שקל מעל שכר המינימום. במקום להוריד מס בורסה ולעזור לחסרי הדיור מסבכים את הזוגות במשכנתא של מליון שח האשה עובדת וכל המשכורת שלה הולכת לבנק . ועוד צוברים ריבית על ההלוואה כבר עדיף לגור בשכר דירה. הרבה זוגות מגיעים להורים ופושטים על המקרר מכל הבא ליד כי אין להם כסף לקנות אוכל בהמלצת השמאל ההזוי שרק גרם מיסים העלו גם מס על דיבידנדים ואי אפשר לקזז מהפסדים 25% מס זה קבוע בעוד שבארהב מחזיקי מניות דיבידנד מעל שנה מקבלים פטור ממס על דיבידנדים . ובוכים למה הבורסה כבר עשור דורכת במקום ומצד שני עוזרים כעת למעמד הביניים בלבד כדי לקפח את החרדים . ממשלת ליצנים מרושעת
- 7.שלי 12/02/2022 07:47הגב לתגובה זולפני חודשיים כתבתי ירד ל13000 עכשיו כותב ירד ל11000
- 6.י 11/02/2022 23:13הגב לתגובה זוכל העולם . ברור שזה תרגיל ענק לדעתי.... גם צפון קוריאה שותפה ואולי סין.... .ועוד.פשוט עשו על העולם מסיבה עם קוקטלים קוויאר ו.............וים כסף .שבת שלום
- 5.בזן 11/02/2022 22:29הגב לתגובה זומחיר האשלג יקפוץ גם
- 4.חחחחחחחחחח 11/02/2022 22:07הגב לתגובה זוחחחחחחחחחחח.........כל הכלומניקים הפוצוואטים שמפסידים כבר שנים עקב מחשבתם המטופשת שהכל דבש....ומקשקשים כאן על פוטים וקולים ועוד בבלט נשאפילו איני מבין במכלול השטויות שלהם...לצערי הולכים/רצים להתנקנק על המעט ג'ובות שעוד נשאר להם אם בכלל....אני כועס ומרחם...זה נורא להיות חיבור של תמים..אהבל ומז'נון....טוף נו...נתחיל לאסוף בקבוקים ונמכור לסופר בעשרים וחמש אגורות החתיכה שיהיה משהו לשלם בשביל לחם מעופש להביא למתילדה או שושי או סימה המחכה לבעלה ש"עושה מליונים" בוורסה
- 3.ההוא שמשכנע שורטים אוכל לקרדות (ל"ת)חחחחחחחח 11/02/2022 21:30הגב לתגובה זו
- 2.. 11/02/2022 20:10הגב לתגובה זודוגמית ל"אוצר"...הבנק המפלצתי CSGN שעומד עשירית ופחות משיאו...וזה עוד לפני חישובי המטבעות ומינופים אדירים...לילה טוב מהשרון פינת השומרון..
- 1.איצ 11/02/2022 19:53הגב לתגובה זותזכורת : SH.SE מכסה את כל האפשרויות ובודאות 99.9%..בהצלחה..שבת טובה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
