תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

האינפלציה בארה"ב עלתה בשנה האחרונה ב-7.5% - יותר מהצפוי

מדד המחירים לצרכו בארצות הברית עלה ב-0.6%, ורשם את הרמה הגבוה ביותר שלו מאז שנת 1982, בזמן שהאנליסטים צפו עליה של 0.4% לרמה של 7.2%; המזוט רשם את העלייה הגדולה ביותר לאחר שטיפס ב-9.5%

מדד המחירים לצרכו בארצות הברית טיפס ב-7.5% בשנה האחרונה, מעל לצפיות האנליסטים המוקדמות. זאת, לאור המשך העלייה במחירי המזון, האנרגיה והשירותים, ולאור הקשיים בשרשרת האספקה שפוגעים בהיצע ומעלים את המחירים. העלייה בסביבת האינפלציה מחזקת את הסבירות להעלאות ריבית משמעותיות במהלך השנה.

מדד המחירים הראשי ומדד הליבה עלו שניהם ב-0.6%, בהשוואה להערכות לעלייה של 0.4% בשני המדדים. קונצנזוס תחזיות האנליסטים של בלומברג, צפה כי האינפלציה בינואר תגיע ל-7.2%, ובכך תציג את הנתון הגבוה ביותר מאז 1982, אז עמדה האינפלציה על 7.6%, וכן עליה מהנתון של דצמבר שעמד על 7%.

​באחוזים, המזוט עלה במהלך חודש ינואר הכי הרבה, עם עלייה של 9.5% כחלק מעלייה של 46.5% בשנה האחרונה. עלויות האנרגיה עלו בסך הכל ב-0.9% בחודש, וב-27% לעומת השנה שעברה.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    דני 12/02/2022 13:39
    הגב לתגובה זו
    אין שום אינפלציה הבנקים רוצים לבלוע את כל הכסף בעולם בפועל הם יביאו לקץ האנושות סוציאליזם במיטבו
  • 13.
    מייק1 11/02/2022 12:24
    הגב לתגובה זו
    מסוכן ותנודתי. תבדקו אפשרות השקעה ב PROFIMEX או IBI_PILLAR
  • 12.
    יאיר 11/02/2022 00:14
    הגב לתגובה זו
    כל התחזיות האופטימיות של פאוול מתנפצות לו בפנים
  • 11.
    מטומטמים שימדדו כמו בישראל (ל"ת)
    יוסי 10/02/2022 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    נדב 10/02/2022 18:24
    הגב לתגובה זו
    הזוי לקרוא על הגיוסים של עשרות חברות שמתמחות ב"אבטחת ענן" או "הגנת API" ולחשוב שזה יימשך לנצח. מאות חברות שלא מפתחות דבר וחיות על כסף זול. תהיה פה מכה כואבת.
  • 9.
    7.5 מגולם-אמריקאים דפוקיםםםםםם (ל"ת)
    משה 10/02/2022 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    קדימה לדולר 10/02/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    קדימה לדולר
  • 7.
    קיצר, העלאת ריבית 0.5% במרץ (ל"ת)
    oz 10/02/2022 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יועץ מס 10/02/2022 15:54
    הגב לתגובה זו
    אולי אפילו ב-0.5% כבר במרץ.
  • 5.
    הנגיד אמר זמני...... חכו לעליית משכורות (ל"ת)
    וכדור האנפלציה יעוף 10/02/2022 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבנר 10/02/2022 15:53
    הגב לתגובה זו
    היום כבר נוגע ב 2% בקרוב זה יהיה Game Changer
  • מה רע בשער 800???? ריד מאי ליפס (ל"ת)
    לאבנר 10/02/2022 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בן 10/02/2022 15:39
    הגב לתגובה זו
    המלך הוא עירום, אבל למי אכפת חחח יאללה נאסדק 20,000, מכפילים 200-300 חגיגה
  • 2.
    צבע אדום צבע אדום...... (ל"ת)
    סוסו 10/02/2022 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק מזומן 10/02/2022 15:38
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה זה רק נקמת הכאוס ומי שישלם זה השכבות החלשות שלא יכולות להעלות מחיר של שעת עבודה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.