בריטיש אירוויס מטוס תעופה
צילום: יח"צ

האם ענף התעופה מתחיל להמריא - והאם זה הזמן להשקיע בתחום?

חברות התעופה עברו מרווחים של מיליארדי דולרים להפסדים של יותר מ-120 מיליארד דולר. עם היציאה מהקורונה כדאי להסתכל על הענף מקרוב; מהם מדדי הביצוע הייחודיים לענף זה? כיצד ניתן לנתחם ולמצוא תובנות בשלל הדיווחים הפיננסיים?
הלל בש | (10)
נושאים בכתבה תעופה

ענף התעופה האזרחי הינו תחום מעניין ומרתק, העוסק בשינוע מהיר של אנשים ממקום למקום. ראוי לחלק את הענף לשני תתי קבוצות עיקריות; חברות תעופה רגילות עם שירות מלא (American Airlines, United, Delta וכו') וחברות תעופה מוזלות (לאו קוסט - Low Cost) המתמקדות בעיקר בטיסה ופחות בשירותים שמסביב (Southwest, Alaska Air וכו').

 

חברות התעופה בארצות הברית ידעו עדנה רבה בעשורים האחרונים, והגיעו למספר שיא של כ- 4.7 מיליארד נוסעים בשנת 2019. אך החגיגה הסתיימה בעקבות התפרצות משבר הקורונה בתחילת 2020. כתוצאה, חברות התעופה ברחבי העולם עברו מרווחיות מצטברת של כ- 30 מיליארד דולר (2019), להפסדים של כ- 120 מיליארד דולר (2020). מדובר על שיתוק פעילות, שמגמדת הן את אסון התאומים (9/11) והן את משבר הסאב פריים (2008) – גם יחד!

 

משבר הקורונה הוביל חברות מסוימות לפשיטת רגל, וגרם לחברות תעופה אחרות לבצע מהלכים מתבקשים של התייעלות ושימור משאבים. חלק מחברות התעופה האמריקאיות דווקא יצאו מחוזקות מהמשבר; עם תמיכה ממשלתית נדיבה ורחבה, לאחר מהלכים חשובים של קיצוץ בהוצאות ועם פחות מתחרים.

החזרה לשגרה בארצות הברית, בעקבות החיסונים, מובילה להבנה שהענף צפוי להתחזק מאוד בשנים הקרובות. כבר כעת רואים סימנים ראשונים של הזמנות טיסות לחודשי הקיץ והסתיו. מנגד, מחירי המניות של ענף התעופה בארצות הברית עדיין נמוכים מאוד, ביחס לסוף 2019. ייתכן ויש כאן הזדמנויות מאוד מעניינות להשקעות ערך אסטרטגיות (לטווח ארוך).

 

משקיעים רציניים שיכנסו לדוחות הכספיים ולפרסומים הפיננסיים של חברות התעופה, יגלו עולם של מושגים ומדדים לא מוכרים. בשורות הבאות ננסה לשפוך קצת אור על השפה הפיננסית של חברות תעופה.

 

ASM – Available Seat Miles

מדד הבסיס לכל חברת תעופה, הינו מספר בודד המגלם הן את מספר כיסאות הנוסעים (מלאים או ריקים) והן את מרחקי הטיסה המצטברים. לצורך הדוגמה: אם במטוס ישנם 300 כיסאות נוסעים, והטיסה הינה למרחק של 100 מיילים, נאמר כי מדד ה- ASM שווה ל- 30,000 (300 הכיסאות כפול 100 מיילים).

כשמחברים את כל הטיסות של חברת התעופה על פני תקופה – מקבלים מדד ASM  כולל. בשנת 2019, חברת Delta הגיעה למדד ASM של כ- 280 מיליארד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לאורך זמן, צמיחה עקבית במדד ה- ASM, מורה על גידול מבורך בגודל המטוסים או בקווי הטיסה (או בשניהם). הגידול המבורך בקיבולת הינה סנונית ראשונית וחיובית בבחינה של השקעה בחברת התעופה.

 

RPM – Revenue Passenger Miles

בעוד מדד ה- ASM מתמקד בפוטנציאל (האפשרי), מדד ה- RPM סוכם את מספר הכיסאות המלאים (של לקוחות משלמים), לאורך קווי התעופה השונים. אז אם נחזור לדוגמה הקודמת; אם רק 250 נוסעים יושבים במטוס עם 300 המושבים, והם טסים את אותם 100 מיילים – נאמר כי מדד ה- RPM שווה ל- 25,000 (250 כיסאות כפול 100 מיילים).

 

כשמחברים את כל הכיסאות המלאים, על פני כל הטיסות של חברת התעופה על פני תקופה – מקבלים מדד RPM כולל. בשנת 2019, חברת Delta  הגיעה למדד RPM של כ- 240 מיליארד.

לאורך זמן, צמיחה עקבית במדד ה- RPM, מורה על גידול מבורך בהיקף הסחורה הנמכרת (יותר נוסעים, ביותר מיילים).

 

יחס העמסה (Load Factor)

אם נחלק את מדד ה- RPM (כיסאות מלאים לכל קווי התעופה) במדד ה- ASM (כיסאות כוללים לכל קווי התעופה), נקבל את ה- Load Factor, שמודד את ניצול הקיבולת האפשרית. המדד הינו אחוז הכיסאות המלאים בטיסות, ביחס לכמות הכיסאות הכולל.

 

אם נמשיך עם המספרים של Delta, הרי שמדד ה- Load Factor הינו 86% בקירוב (RPM 240 לחלק ל- ASM 280).

 

באופן כללי, מדד Load Factor גבוה מבטא ניצול טוב יותר של הטיסה; חברת התעופה מילאה יותר כיסאות במטוס. בגלל מבנה העלויות הקשיח של הטיסה, ישנה סבירות לא מבוטלת שכל כיסא נוסף שנמכר - נותן תרומה ממשית לרווחיות. על כן מדד Load Factor גבוה יותר הינו מבורך ורצוי.

 

כמו יחסים פיננסיים אחרים, חלוקה של ה- RPM  ב- ASM מנטרלת את גורם המרחק. לכן, יחס העמסה (Load Factor) הינו מדד בר השוואה טוב - בין אם המרחק נמדד בקילומטרים ובין אם המרחק נמדד במילים.

 

תשואה לנוסע (Passenger Yield)

מדד התשואה לנוסע מודד את ההכנסה הממוצעת, לפי נוסעים ולפי מרחק הטיסה. נמשיך בדוגמה: חברת Delta השיגה הכנסות מכרטיסי נוסעים של כ- 42 מיליארד דולר (ארה"ב) בשנת 2019, וכאמור מדד RPM של 240 מיליארד. חלוקה של ההכנסות הכוללות מכרטוס במדד ה- RPM מוביל אותנו לתשואה לנוסע של 17.5 סנטים לנוסע למייל. היינו, על כל כיסא מלא במטוס ועל כל מייל שהמטוס טס, החברה יצרה הכנסה ממוצעת של 17.5 סנטים.

 

מובן מאליו, שככל שהתשואה לנוסע גבוהה יותר, כך ניתן לומר שהחברה מצליחה בממוצע לגבות יותר כסף מכל לקוח על כל מייל טיסה. אם במקביל היא מצליחה לשמר (ואולי להגדיל) את ה- RPM (מספר הנוסעים המשלמים כפול המרחק), אפשר לראות בכך מדד הצלחה חשוב.

 

CASM – Cost per Available Seat Mile

מדד הוצאות (עלויות) מרכזי הינה ההוצאה הממוצעת של חברת התעופה לפי נוסע ולפי מרחק. החישוב הינו חלוקה של ההוצאות התפעוליות הכוללות של החברה במדד ה- ASM. נמשיך בדוגמה: חברת Delta הציגה בשנת 2019 הוצאות תפעוליות של כ- 40 מיליארד דולר (ארה"ב), ולכן מדד ה- CASM  שלה הינו כ- 14 סנטים לנוסע למייל (40 מיליארד דולר לחלק ל- 280 מיליארד).

 

בחינה של המגמה המתמשכת של ה- CASM נותנת הבנה טובה במבנה ההוצאות של חברת התעופה. ירידה מתמשכת ב- CASM, על פני מספר תקופות, מבטא התייעלות טובה ומבורכת.

 

מניות חברות התעופה האמריקאיות נמצאות במחירים מאוד נמוכים ביחס לסוף 2019. החזרה ההדרגתית לשגרת (בזכות החיסונים), צפויה להגדיל את הפעילות בענף בצורה משמעותית. בחינה מעמיקה של חברות התעופה דורשת הבנה ממשית בעולם המושגים הפיננסיים של הענף. הכרה בסיסית במושגים כמו ASM, RPM, Load Factor, Passenger Yield ו- CASM, יעזרו להבנה מעמיקה יותר של ענף התעופה, ולניתוח היתרונות התחרותיים של חברה אחת על פני רעותה.

 

 

הלל בש ([email protected]) - מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בתעופה -קרן 5128442, בראש שקט. (ל"ת)
    10הגדולות 23/05/2021 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בוריס 19/05/2021 14:51
    הגב לתגובה זו
    הייתי רק מוסיף טבלת השוואה בין החברות השונות.
  • 3.
    מטוסים 19/05/2021 14:20
    הגב לתגובה זו
    מניות חברות התעופה מזמן חזרו לשערים שמגלמים גמר קורונה וחזרה לשגרה . עוד 20% והם כבר יעקפו את שערי שיא של לפני קורונה. מי שהיה בפנים לפני חצי שנה הרוויח יפה אך האם הייתי נכנס עכשיו ? ממש לא . חוץ מדשדוש וירידות מה אקבל ?
  • עדיין לא קרוב לvauations של לפני הקורונה (ל"ת)
    משה 27/05/2021 01:12
    הגב לתגובה זו
  • מפריח 19/05/2021 15:35
    הגב לתגובה זו
    ליונייטד יש 90אחוז אפסייד לשער לפני קורונה, לדלתא 20, לאמריקן כמה עשרות אחוזים, לגטס התעודה 20 .יש עוד הרבה בשר
  • אתה מטעה, שווי החברות כבר עקף את השווי טרום קורונה (ל"ת)
    תום 21/05/2021 00:10
  • 2.
    כתבה יפה ונכונה, מי שהשקיע בזמן ירוויח בענק (ל"ת)
    אלמונימי 19/05/2021 12:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוטי 19/05/2021 12:33
    הגב לתגובה זו
    החברה בהליכי התייעלות קשים . חברת הבית של ישראל אל על
  • זה לא רציני נכון ? אל על? (ל"ת)
    רון 25/05/2021 06:51
    הגב לתגובה זו
  • חברת הבית של הטייסים 19/05/2021 13:49
    הגב לתגובה זו
    לתת לחברה להגיע לפשיטת רגל והפעם לא להציל אותה ולהקים חברה חדשה שתקנה את המטוסים ותעסיק רק את מי שצריך במשכורות הגיוניות
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.26%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


דן אייבסדן אייבס
מסיבת AI

האנליסט שהפך לגורו: "מסיבת ה-AI התחילה ואנחנו רק בהתחלה"

"אני צופה עלייה של 8%-10% במניות הטכנולוגיה עד סוף השנה, בהובלת אנבידיה ופלנטיר" - דן אייבס, אנליסט ותיק ומנהל המחקר בוודבוש שהפך בשנים האחרונות למותג ולמשקיע בחברות, מדבר על המניות המומלצות ועל מסיבת AI ש"התחילה ב-21:00, עכשיו 22:30 והיא תסתיים ב-4:00 לפנות בוקר". 

מנדי הניג |

דן אייבס, ראש מחקר המחקר בבית ההשקעות וודבוש (Wedbush), מצטרף לגל הולך ומתרחב של אנליסטים שממנפים את המוניטין שצברו בשוק ההון, ומשיקים קרנות סל אישיות ומשקיעים בחברות. הקרן החדשה, Dan Ives Wedbush AI Revolution ETF, הושקה בוול סטריט תחת הסימול IVES, ומתבססת על מחקריו והמלצותיו של אייבס בתחום הבינה המלאכותית. היא כוללת 30 חברות שקשורות ונהנות ממהפכת ה־AI, בהן מוליכים למחצה, אבטחת סייבר, רובוטיקה ותחומים תשתיתיים נוספים. לפי אייבס, הקרן מבוססת על פילוסופיה ברורה של השקעה במובילי טרנספורמציה טכנולוגית ארוכת טווח.

אייבס, שמכסה את תחום הטכנולוגיה מזה שני עשורים, ציין עם ההשקה לפני שלושה חודשים כי כי הקרן נשענת על אותה גישה שאיפשרה לו לזהות מראש את מניות ה־AI המובילות - לרבות אנבידיה, פלנטיר, קראודסטרייק ואחרות. אייבס הוא כבר מזמן לא "רק אנליסט", הוא מותג. יש לו כ-200 אלף עוקבים ב-X והוא מופיע מספר פעמים בשבוע בכלי התקשורת המובילים בארה"ב. 


אתמול הוא התראיין ב-CNBC, ריכזנו בהמשך את העיקר ותוכלו לצפות בראיון המלא: 


 


"לקראת הדוחות של אנבידיה בשבוע הבא, זה יהיה כמו הסופרבול של תחום הטכנולוגיה. לדעתי, שוק הטכנולוגיה עומד להתפוצץ כלפי מעלה. אני צופה עלייה של 8%-10% במניות הטכנולוגיה עד סוף השנה, בהובלת אנבידיה ופלנטיר"

"אתה מסתכל רק על מכפיל לשנה אחת או לשנתיים - אתה מפספס כל מניית טכנולוגיה מהפכנית של 20 השנים האחרונות. כשאני מסתכל על חברות כמו Zscaler או קראודסטרייק בתחום הסייבר - הן אפילו לא מתומחרות לפי מה שהייתי מגדיר כמכפיל AI אמיתי, לכן אני חושב שזו הזדמנות, ואני רואה גם את פלנטיר בדרך לשווי שוק של טריליון דולר בתוך שנתיים שלוש.