ננו דיימנשן קופצת ב-13% - עדיין 95% מהשווי הם המזומן בקופה
ננו דיימנשן הישראלית עולה בשעה זו בנאסד״ק 13% לשווי שוק של 1.6 מיליארד דולר עבור מפתחת טכנולוגיית ההדפסות בתלת מימד. אלא שגם אחרי העלייה, המשקיעים למעשה משלמים כמעט את כל הכסף שלהם - עבור הכסף שלה כשהחברה נסחרת רק בכ-5% מעל המזומן והפקדונות בבנק, או מוטב לנסח זאת ככה: 95% מהשווי מיוחס לקופה שלה. אם תרצו, ״הב לי דולר ואביא לך דולר וחמישה סנט״. המשמעות היא, שבשונה מהרבה חברות נסחרות בכלל וחברות טכנולוגיה בפרט, הטכנולוגיה עצמה, והחלומות הגדולים עליה - כמעט ולא מתומחרים כאן.
את 2020 סגרה החברה עם 585 מיליון דולר מזומן ועוד 85.5 מיליון בפקדונות בבנק, 670 מיליון דולר אם נחבר את שני הסעיפים. מאז ניצלה (בחכמה, יש להודות) את המומנט החיובי בשוק סביב התחום בו היא פעילה ויצאה לשני גיוסים, באחד גייסה 330 מיליון דולר ובשני 500 מיליון דולר, 830 מיליון בסך הכל. אחרי הגיוסים מדובר בכ-1.49 מיליארד דולר בקופה ובפקדונות. החברה ב-2020 שרפה מזומנים בסך 96 מיליון דולר ב-2020, קצב של 8 מיליון דולר בחודש, ואם הקצב נשמר עד כה גם השנה, הדבר לא אמור להשפיע מהותית על החישוב.
מה שמעניין עוד יותר הוא שבסכומים שגייסה ננו דיימנשן הודיעה כבר כי תשתמש, לפחות בחלקם, לרכישה של שתי חברות מתחומה. על פניו, אם המשקיעים היו סבורים שהרכישות יקרבו את החלומות למציאות ויתרגמו לצמיחה משמעותית בפעילות בזמן הקרוב, היינו רואים את פער גדול בהרבה בין המזומנים שבקופה לשווי השוק. אלא שלא כך הדבר.
שתי החברות ירכשו בעסקאות מזומן ומניות. הראשונה, דיפ קיוב שמה, עוסקת בטכנולוגייה לשיפור יכולות משין לרנינג, מה שאמור לשמש גם את פיתוח המדפסות של ננו. החברה תרכש בתמורה ל-40 דולר במזומן ו-30 מיליון דולר במניות. השניה היא ננו פבריקה, עבורה תשלם ננו דיימנשן עד כ-59.4 מיליון דולר, מתוכם עד 27.5 מיליון דולר במזומן והיתרה במניות, בכפוף לאבני דרך.
- השימוש בשטר של 200 שקלים ירד - אפילו המזייפים עברו לזייף שטרות אחרים; הנה הסיבה
- באפט מצטייד במזומנים לקראת הבחירות - האם השוק בדרך לרדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בננו אם כן מעוניין לצמוח בעיקר דרך מיזוגים ורכישות, שכן ככל הנראה לתפיסתם כדי להביא בשורה בגזרת המכירות יצטרכו לשפר את הטכנולוגיה, ועל כן עם המוצר הקיים שלהם אין טעם להשקיע את מרב הכסף המגויס בהרחבת הייצור וכו׳. חובת ההוכחה המוטלת עליה בשלב זה אם כן היא להוכיח שהיא יודעת לבחור נכון את החברות שיעזרו לה להגיע לשם - וגם יודעת לשלם עבורן נכון.
בביזפורטל הצבענו בזמנו על כך שרכישת דיפ קיוב, שלא הובאה לאישור בעלי המניות ואושרה ע״ הדירקטוריון לבדו, תטיב עם שני דירקטורים של ננו עצמה - ד״ר אלי דוד וירון איתן, שהם מייסדי הנרכשת דיפ קיוב. בננו פבריקה כבר לא ראינו סיפור כזה, וכנראה שאלה לא יהיה המקרים ברכישות הבאות שתבצע באמצעות כ-1.6 מיליארד דולר שיושבים אצלה, כאמור.
ואולי בכלל המשקיעים לא תמחרו את הפעילות שתקלוט ננו דיימנשן לתוכה באמצעות הרכישות, כי הם לא ידעו ממש איך לעשות זאת - כי ננו דיימנשן בעצמה לא חשפה את הנתונים שלהן, ויוזכר כי מול דיפ קיוב כבר נסגר החוזה. אולי גם לא היה יותר מדי לחשוף. ייתכן שאם מדובר היה בחברות עם הכנסות משמעותיות, כאלה שעתידות להשפיע על התוצאות של ננו, האחרונה הייתה שמחה להתגאות בכך. לעומת זאת, אם הסיפור הוא על שיפורים של הטכנולוגיה, או בליעת מתחרה שבעצמו לא ממש מוכר, לא כל כך דחוף לרוץ ולספר.
- הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר
- נטפליקס עולה, ברודקום מתחזקת וטסלה יורדת - ומה עושים החוזים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
- 4.הזהרו 17/05/2021 04:39הגב לתגובה זולא מבין למה עולה ומי משקיע בה נראה כמו פיתיון לעקוץ תמימים
- 3.בלון שיתפוצץ בקרוב. טכנולוגיה לא נדרשת (ל"ת)אבי 16/05/2021 01:25הגב לתגובה זו
- 2.שגיא 15/05/2021 17:04הגב לתגובה זואת השלל לאט במשך שנים שלא תהיה חקירה ויקנו חברות קטנות שלא שוות כלום גם בהמשך.
- 1.לפחות יש כסף בקופה 15/05/2021 00:23הגב לתגובה זוכרגע ננו דיימנשיין היא סוג של חברת חלום, אבל רכישה מוצלחת יכולה להקפיץ אותה למעלה, ולכן שווה להשקיע בה סכום צנוע ולחכות להתפתחויות. כמה אנשים קנו אמזון שהיתה ב-1.5 דולר בתחילת שנות האלפיים? את קורנינג שהיתה א ב-1 דולר?
- Uv 15/05/2021 23:57הגב לתגובה זואמזון? חחח
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
וול סטריט בניו יורק, מלא פעילות, דגלי אמריקה מתנופפים קרדיט ביזפורטלהצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר
בעוד התוצאות לרבעון השלישי הצביעו על ביצועים סבירים, שיחות הוועידה של החברות בארצות הברית מציירות תמונה אחרת, משקי בית אמידים ממשיכים להוציא על טיסות, מסעדות וחופשות, בעוד המעמד הבינוני והנמוך נלחם ביוקר המחיה ומדקדק בכל הוצאה
התוצאות שפרסמו החברות האמריקאיות ברבעון השלישי הצביעו על ביצועים סבירים, לפחות ככה נראה במבט ראשון. אבל בשיחות הוועידה שאחרי הפרסום הנהלות רבות עולה מציאות מורכבת יותר סביב הצרכן האמריקאי, והתמונה דווקא הופכת לפשוטה יותר, תמונה שבה יש את המעמד העשיר ויש את כל השאר. זה אולי דבר שהיסטורית אנחנו בארץ תמיד חושבים על האמריקאים, אבל בפועל, אם פעם הצרכן האמריקאי התחלק לשכבות רבות ומורכבות, היום הפערים ברמת המחייה וכח הקנייה הולכים ומחמירים בלי שאף אחד יודע מתי ואיך זה ייתמתן.
במרכז התמונה עומד מודל ה"קיי" K-shaped, שבו אין "צרכן אמריקאי" אחד. הענף העליון מייצג משקי בית אמידים ששומרים על רמת הוצאה גבוהה, הענף התחתון משקף משקי בית מהמעמד הנמוך והבינוני, שמתקשים לעמוד ביוקר המחיה.
עדי בורקוביץ, מנהל השקעות מפעילים ניהול תיקי השקעות, אומר
כי "התמונה הכוללת משיחות הוועידה ברורה, הצרכן האמריקאי מפוצל יותר מאי פעם. האמידים עדיין מחזיקים את גלגלי הצמיחה, אך מתחילים להפגין סימני זהירות. במקביל, המעמדות הנמוכים ממשיכים להישחק תחת נטל יוקר המחיה. כל עוד הפער הזה נשמר ואף מעמיק, הוא ימשיך לעצב את ביצועי
החברות ואת כיוון הכלכלה האמריקאית בשנה הקרובה".
בצמרת ה"קיי" טיסות, מסעדות וחופשות
בצד העליון של ה"קיי" נמצאים הצרכנים בעלי ההכנסה הגבוהה, בדרך כלל מדובר במשקי בית עם נכסים פיננסיים משמעותיים, דירות בבעלות ושכר גבוה יחסית. אלה ממשיכים להניע חלקים מרכזיים בכלכלה האמריקאית, בעיקר בתחומי השירותים, הבילוי והפנאי.
- וושינגטון ומאסק נגד אירופה, לאחר קנס של 120 מיליון אירו שהוטל על X
- "שנת 2025 היא נקודת המפנה של שוק הנדל"ן בארה"ב"- מנכ"ל בוליגו קפיטל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמריקן אקספרס דיווחה שלקוחות הפרימיום שלה שומרים על רמת הוצאה גבוהה, במיוחד בנסיעות ובבילויים, עם דגש על הוצאות במסעדות ובטיסות. מאסטרקארד ציינה שהשוק הפיננסי עדיין קרוב לשיאים היסטוריים, מה שתומך באפקט העושר ומעודד הוצאות. בהנהלת ויזה הדגישו שהשכבה בעלת ההוצאות הגבוהות ביותר היא גם זו שממשיכה לצמוח בקצב המהיר ביותר.
