וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

האנליסטים מסמנים שלוש מגמות בשווקי המניות ומסמנים בהתאם את הסקטורים המעניינים; האם העצבנות בשוק האג"ח בדרך להסתיים או שנמשיך לראות עליות בתשואות?
איתן גרסטנפלד | (1)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע הירידות במרבית מדדי המניות בשבוע החולף, במקביל לעלייה נוספת של התשואות הארוכות. האנליסטים מנתחים את העצבנות בשוק האג"ח ומנסים לסמן את החששות המרכזיים בכל הקשור לאינפלציה. כמו כן, הם מסמנים את המגמות והסקטורים המעניינים בשווקי המניות.

 

שוק האג"ח ממשיך להתחמם

על רקע ירידות השערים בשובע החולף בשל התחממות שוק האג"ח כלכלני בנק הפועלים סבורים, כי "העלייה בתשואות משקפת בעיקר את הערכת המשקיעים לגבי נורמליזציה קרובה של הפעילות בארה"ב, על רקע ההתחסנות המהירה של האוכלוסייה והמדיניות המרחיבה של ממשל ביידן והפד".

לדבריהם, מדיניות הריבית של הפד נותרה כמעט ללא שינוי- הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25% לשנה. על פי דיאגרמת הנקודות שפרסם הבנק המרכזי אף חבר פד לא צופה העלאת ריבית בשנה הנוכחית והרוב אף סבור שהריבית לא תעלה אפילו ב-2023. ארבעה חברים (מתוך 18) צופים לפחות העלאת ריבית אחת עד סוף 2022, ושבעה חברים צופים העלאת ריבית עד סוף 2023. הפד גם הודיע על כוונתו להמשיך בתוכנית רכישות אג"ח ללא שינוי. המסר של הפד היה של סבלנות, ללא מדיניות פרואקטיבית למניעת עליית התשואות.

המתנה לנתוני האינפלציה שעשויים לתמוך בעליית התשואות

יונתן כ"ץ וכלכלני לידר שוקי הון, מצביעים על כך שנתוני אינפלציית הליבה של החודשים הקרובים יהיו קריטיים וישפיעו מאד על השווקים. בין היתר הם יצביעו על ההשפעה של צ'קים של 1,400 דולר למרבית האזרחים ותוספת דמי אבטלה של 350 דולר לשבוע? בשורה התחתונה, הם סבורים כי הם עלולים לתמוך בהמשך לחץ לעליית תשואות.

חבילת הסיוע צפויה להביא לזינוק בהכנסה הפנויה בחודשים מרץ-ספטמבר בשיעור של כ- 60% בחישוב שנתי. חלק גדול מהגידול יגלוש לגידול מהיר בצריכה בפרטית. האם גידול זה ישפיע יותר על התפוקה או על המחירים? רבים סבורים שצפויה השפעה אינפלציונית בשל רמת המלאים הנמוכה במשק, כפי שעולה מסקרי תעשייה רבים. כבר קיים מחסור של מכוניות (בעיית המחסור בצ'יפים). 

מגמות וסקטורים מועדפים בשוק המניות

בהמשך לכך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מסמן שלוש מגמות המאפיינות את ביצועי מדדי המניות בעולם מתחילת השנה. המגמה הראשונה - המניות במדינות בהן עליית התשואות הייתה קטנה יותר הציגו ביצועים טובים יותר, מה שמסביר את הביצועים החזקים של ה-Nikkei היפני והמניות האירופאיות, למרות שגם בחזית הכלכלית וגם הבריאותית אירופה ממש לא מצטיינת. להערכתנו, עליית התשואות צפויה להיבלם, מה שעשוי לשנות את התמונה הגיאוגרפית של הביצועים היחסיים בשוקי המניות. לכן, היינו ממליצים להוריד חשיפה לאירופה ויפן.

קיראו עוד ב"גלובל"

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז' 

המגמה השנייה - עלייה של מניות הסקטורים שנפגעו חזק יותר מהמגפה ונהנים כעת מההתאוששות הצפויה בכלכלה, מה שמסביר את ההובלה של Russell 2000 ו-S&P 500 במשקל שווה. מגמה זו משתקפת במיוחד בריצה של מניות סקטורי הפנאי, הנופש והתיירות. להערכתם, זה הזמן לחזור ולהגדיל חשיפה למניות הטכנולוגיה.

המגמה השלישית - לאור הציפיות לצמיחה מואצת, בולט תת ביצוע עמוק של הסקטורים הדפנסיביים. היחס בין מדדי הסקטורים Utilities, Cons. Staples,  Health Care (ממוצע) לעומת ה-S&P 500 ירד לרמה הנמוכה ביותר ב-20 השנים האחרונות. בהתאם הם ממליצים להעלות חשיפה לסקטורים אלה על חשבון האנרגיה, החומרים והפיננסיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שום מילה על הביטקוין? (ל"ת)
    איריס 22/03/2021 12:27
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.