טראמפ ונשיא סין
צילום: getty images pool

סין הודיעה על מגבלות חדשות על פעילות דיפלומטים אמריקאים

דיפלומטים אמריקאים העובדים בסין ובהונג קונג, צפויים למגבלות חדשות שהפרטים אודותיהם עדיין לא דווחו, במה שכינתה סין כתגובה מוצדקת לצעדים דומים שהוטלו על דיפלומטים סיניים בארה"ב בשנה שעברה
ערן סוקול | (2)

סין הודיעה על מגבלות חדשות על פעילותם של דיפלומטים אמריקאים העובדים בסין ובהונג קונג, במה שכינתה תגובה מוצדקת לצעדים דומים שהוטלו על דיפלומטים סיניים בארה"ב בשנה שעברה.

בהצהרה שפורסמה ברשת בסוף השבוע, דובר משרד החוץ הסיני אמר כי הכללים יחולו על דיפלומטים בכירים ועל כל אנשי הצוות האחרים בשגרירות ארה"ב בבייג'ינג ובקונסוליות ברחבי סין.

עם זאת, הדובר אמר כי סין תומכת ב"מסחר ושיתוף פעולה רגיל בין כל המגזרים של שתי המדינות" ואמר שניתן יהיה להסיר את המגבלות אם ארה"ב תבטל את הצעדים עליהם הכריזה באוקטובר האחרון.

"פעם נוספת, אנו קוראים לצד האמריקני לתקן באופן מיידי את טעויותיו ולהסיר את המגבלות הבלתי סבירות שהוטלו על שגרירות סין, על קונסוליות ועובדיהן. סין תגיב באופן הדדי למעשי ארה"ב", אמר הדובר.

בכל אופן, עדיין לא נמסרו פרטים אודות המגבלות החדשות. דיפלומטים אמריקאים כבר מתמודדים עם מגבלות לגבי חלקים שונים במדינה בהם אינם יכולים לבקר ואף גישתם לקמפוסים ומכללות מוגבלת. מנגד, ההגבלות בארה"ב מחייבות דיפלומטים סיניים לדווח על נסיעות ופגישות, במה שנראה כניסיון למנוע התערבות בקרב הקהילה הסינית וסטודנטים זרים.

וושינגטון התלוננה גם על היעדר הדדיות בגישה לתקשורת, וטענה כי דיפלומטים סינים יכולים להביע את דעותיהם ברחבי ארה"ב בעוד נציגי ארה"ב מנועים מלהביע דעה בכלי התקשורת הממלכתיים הסיניים.

לאחרונה מחא משרד החוץ האמריקאי על סירובו של עיתון הדגל של המפלגה הקומוניסטית "People’s Daily" לפרסם טור דעה מאת השגריר טרי בראנסטאד. העיתון הגיב כי המאמר לא עמד בדרישות העריכה שלו.

קיראו עוד ב"גלובל"

המתיחות ביחסי סין-ארה"ב סביב נושא הסחר, הטכנולוגיה ושלל נושאים אחרים גלשו יותר ויותר לתחומי הדיפלומטיה והתקשורת, כאשר ארה"ב הורתה לסגור את הקונסוליה הסינית ביוסטון ביולי. סין הגיבה והורתה על סגירת הקונסוליה האמריקאית בעיר צ'נגדו שבדרום מערב המדינה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סוף סוך 13/09/2020 20:23
    הגב לתגובה זו
    ארהב צריכה להתיחס לסין כמו שבען מתיחסת אליה הסינים אלופים בדיבטרים על הדדויות צענין מי הגביל את פיסבוק וגוגל כבר לפני עשור שארהב עושה זאת מאוחר מדי לדעתי אז זו סנקציה אז בבקשה רק הדדיות צה שנסינים עושים יקבלו חזרה
  • 1.
    Doctor roni 13/09/2020 19:56
    הגב לתגובה זו
    send new virus to china that we have vaccine same thing they did to this worldthey have vaccine before they spread it
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.