לאחר הזינוק בטסלה ובביונד מיט, טבע היא הבאה בתור?
בימים האחרונים אנו עדים לזינוק של עשרות אחוזים במניות של טסלה (סימול:TSLA) וביונד מיט (סימול:BYND). המשותף ל-2 החברות, החברות היו חביבות סוחרי ה"שורט" כאשר האירועים האחרונים הביאו לכך שסוחרים אלו נאלצו לסגור במהירות את הפוזיציות, דבר שהקפיץ את מחירי המניה. טבע הישראלית (סימול:TEVA) עשויה להיות כעת הבאה בתור. מניית החברה התחילה לא טוב את שנת 2020, עם ירידות של כ-15% וכאשר פוזיציות השורט על מניית החברה ברמות גבוהות במיוחד. עם זאת, הסנטימנט משתנה כעת במהירות. זה התחיל אמש, בכנס הבריאות השנתי של ג'יי פי מורגן. מנכ"ל טבע, קאר שולץ הביע אופטימיות בנוגע לירידה בחוב של החברה בשנים האחרונות. שולץ ציין כי כאשר התמנה לתפקידו לפני כשלוש שנים, החוב על החברה היה 34 מיליארד דולר והחברה התמודדה עם אובדן טרי של הבלעדיות של תרופות הקופקסון. עם זאת, החברה הצליחה להוריד בהצלחה את החוב מאז. במצגת שהציג שולץ למשקיעים נכללו פרטים על תוכנית ההתייעלות של טבע שהחלה בסוף 2017, ובין היתר צוין כי 13 אתרי ייצור נסגרו או נמכרו, ועוד 10 נמצאים בתהליך לקראת סגירה או מכירה, וכן שיעד החיסכון השנתי בעלויות, בסך 3 מיליארד דולר.
"היו יותר מדי אתרי ייצור, מעבדות ומשרדים, וסגרנו רבים מהם", טען שולץ והוסיף כי "אנחנו נמשיך לייצר אופטימיזציה בתחום הייצור, ובחודש פברואר הקרוב נמסור פרטים נוספים על התוכנית". המשקיעים נותנים לשולץ קרדיט למהלכים אלו.
הפתעה נוספת למשקיעים היא ההודעה מוקדם יותר היום של חברת פריגו (לכתבה המלאה), שצופה כעת גידול בהכנסות במהלך הרבעון האחרון. ההודעה של פריגו משפיעה כעת על כל החברות הגנריות הבולטות, אך עבור טבע מדובר באירוע משמעותי במיוחד. אם אכן שוק הגנריקה מתייצב, יכולת מחזור החוב של החברה הופך לפשוט הרבה יותר לשנים הקרובות.
המשקיעים מגיבים במהירות והמניה מזנקת בקרוב ל-10%. מהבחינה הטכנית, המניה פורצת היום את ממוצע נע 200, נק' שמהווה עבור משקיעים רבים נק' מפנה לטווח הארוך. לנוכח רצף ההודעות החיוביות, פוזיציות השורט הגבוהות על מניית החברה והנק' הטכנית המהותית, נראה כי "שורט סקוויז" הוא רק עניין של זמן.
עוד פרט מעניין הוא אגרות החוב של החברה, שמזמן מתמחרות ביטחון גבוה ביכולת החברה למחזור את חובותיה בשנים הקרובות. התשואה על אגרות החוב של החברה ל-2026 עומדות כעת על 6% בלבד, לעומת תשואה של 10% באוגוסט האחרון. למעשה, שוק האג"ח מחק את כל הירידות שהתרחשו ב-2019. המניה נותרה מאחור באופן יחסי.
אגרות החוב של החברה ל-2026: מחקו את כל הירידות של 2019
למרות זאת, חשוב לזכור כי לחברה יש עדיין סוגיות משפטיות שלא נפתרו. ההסכם בפרשת משככי הכאבים, שהיה אמור להיסגר עד לסוף 2019 לא נחתם, ובחודש הקרוב צפוי להיפתח המשפט בניו יורק בפרשה (לכתבה המלאה).
- 5.ארנון 15/01/2020 12:18הגב לתגובה זושאמר על טבע: כל ירידה זו הזדמנות קניה
- 4.Soso 15/01/2020 08:35הגב לתגובה זושבוע הבא זה השבוע של טבע 12.5דולר בסופש
- 3.Elson 15/01/2020 07:22הגב לתגובה זויהיה מעל 75 שקל.
- 2.קאר שולץ גאון (ל"ת)יוסי 14/01/2020 21:27הגב לתגובה זו
- 1.הטכני 14/01/2020 19:58הגב לתגובה זוולא גמרה את העיניינים המשפטיים כל עליה לצורך ירידה
- ש.א 14/01/2020 22:05הגב לתגובה זורק מסיבה אחת ...
- מארק שולץ 15/01/2020 19:55מה הסיבה?
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
