גונדלך: "וול סטריט היא המקום הכי פחות טוב להיות בו בעשור הבא"
לאן השווקים בארה"ב? כנראה שלאף אחד אין תשובה מוחלטת בעידן של הבנקים המרכזיים. אך אם שואלים את מנהל קרן הגידור DoubleLine, ג'פרי גונדלאך, השווקים בארה"ב הם המקום הגרוע ביותר להיות בו במהלך המיתון הבא. עם זאת, גונדלאך רואה הזדמנויות דווקא בשאר השווקים.
> לאחר הראלי בוול סטריט - 2020 תהיה שנת המניות מחוץ לארה"ב
גונדלך, המנהל קרן בשווי שוק של 147 מיליארד דולר, טוען כי שאר השווקים, אשר הציגו פיגור גדול בעשור האחרון מאחורי ה-S&P500, עשויים להתמודד עם מיתון כזה בהצלחה.
גונדלך מסביר זאת במחקר שביצע בשלושה אזורים כלכליים גדולים נוספים בעולם: יפן, אירופה והשווקים המתעוררים. כל אחד מהאזורים האלו עבר תקופה שבו הציג ביצועי יתר על שאר האיזורים במהלך 35 השנים האחרונות, וכי היה זמן שבו אזורים אלו נחשבו כבלתי מנוצחים. ראשית, זאת הייתה יפן עם הזינוק החד בשנות ה-80, אך מדדי המניות במדינה לא קרובים היום לרמות אלו.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר יפן, הגיעה תורה של אירופה בסוף שנות ה-90. שווי המניות זינקו באותה תקופה לנוכח הקמת הגוש. אך היום, למרות הבנקים המרכזים, מדד Stoxx Europe 600 נמצא בקושי מעל לשיאו בשנת 2000. ואז הגיע תורם של השווקים המתעוררים להצטיין במהלך השנים 2010-2020, כאשר שווקי המניות בסין זינקו. שווקים אלו נסחרים היום רחוק משיאם לפני המשבר של 2007.
המדדים בארה"ב זינקו הכי הרבה בעשור האחרון, כאשר המדדים המובילים בוול סטריט משלימים תשואה של מאות אחוזים. עם זאת, אומר גונדלך, "הדעה שלי היא שהדפוס הנ"ל יחזור על עצמו", כאשר המדדים המובילים בוול סטריט יציגו ביצועים חלשים יותר ביחס לסביבה.
הראיון המלא עם גונדלך שבו הוא מדבר על הכל: טראמפ, מלחמת סחר, הפד' והכלכלה האמריקנית
- 5.בארה"ב המניות יקרות. 15/12/2019 10:15הגב לתגובה זובמשך 12 השנים האחרונות המניות בארץ עלו בממוצע ב-37% בלבד, כאשר בארה"ב הן עלו פי 3 בתקופה הזאת.אין ספק שיחסית לארה"ב המחירים בארץ זולים, או לכל היותר סבירים יחסית.
- 4.אבי 14/12/2019 18:25הגב לתגובה זובעבר היו מפולות כל רוצים למכור ואיש לא קונה.זהירות לא תזיק
- 3.חרבנתאתא 14/12/2019 15:21הגב לתגובה זוכל אחד מנסה להיות נביא
- לאופוריה יהיה סוף (ל"ת)אבי 14/12/2019 18:29הגב לתגובה זו
- 2.יונה 14/12/2019 10:38הגב לתגובה זוהעבר הוא לאו דווקא אינדיקציה לעתיד. אולי הוא צודק, אבל אולי הוא גם טועה?
- 1.פרשנדתא 14/12/2019 07:57הגב לתגובה זוהשוק בארה"ב מנופח
- שלמה גרינברג מ"ביזפורטל" חושב אחרת. (ל"ת)ביגתן 14/12/2019 15:50הגב לתגובה זו
- אז חושב אחרת. גם מושיקו חושב אחרת אז מה. (ל"ת)הופה הופה 15/12/2019 09:42
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
