גפרי גונדלך
צילום: Getty Images, Matt Winkelmeyer

גונדלך: "וול סטריט היא המקום הכי פחות טוב להיות בו בעשור הבא"

מנהל קרן הגידור DoubleLine, המנהלת 147 מיליארד דולר, טוען כי בעשורים האחרונים היו 3 אזורים שהציגו ביצועיים טובים ביחס לשאר הכלכלות, ובכל המקרים זה נגמר בצורה בעייתית. ארה"ב היא הבאה בתור
מערכת Bizportal | (8)

לאן השווקים בארה"ב? כנראה שלאף אחד אין תשובה מוחלטת בעידן של הבנקים המרכזיים. אך אם שואלים את מנהל קרן הגידור DoubleLine, ג'פרי גונדלאך, השווקים בארה"ב הם המקום הגרוע ביותר להיות בו במהלך המיתון הבא. עם זאת, גונדלאך רואה הזדמנויות דווקא בשאר השווקים.

> לאחר הראלי בוול סטריט - 2020 תהיה שנת המניות מחוץ לארה"ב

גונדלך, המנהל קרן בשווי שוק של 147 מיליארד דולר, טוען כי שאר השווקים, אשר הציגו פיגור גדול בעשור האחרון מאחורי ה-S&P500, עשויים להתמודד עם מיתון כזה בהצלחה. 

גונדלך מסביר זאת במחקר שביצע בשלושה אזורים כלכליים גדולים נוספים בעולם: יפן, אירופה והשווקים המתעוררים. כל אחד מהאזורים האלו עבר תקופה שבו הציג ביצועי יתר על שאר האיזורים במהלך 35 השנים האחרונות, וכי היה זמן שבו אזורים אלו נחשבו כבלתי מנוצחים. ראשית, זאת הייתה יפן עם הזינוק החד בשנות ה-80, אך מדדי המניות במדינה לא קרובים היום לרמות אלו. 

לאחר יפן, הגיעה תורה של אירופה בסוף שנות ה-90. שווי המניות זינקו באותה תקופה לנוכח הקמת הגוש. אך היום, למרות הבנקים המרכזים, מדד Stoxx Europe 600 נמצא בקושי מעל לשיאו בשנת 2000. ואז הגיע תורם של השווקים המתעוררים להצטיין במהלך השנים 2010-2020, כאשר שווקי המניות בסין זינקו. שווקים אלו נסחרים היום רחוק משיאם לפני המשבר של 2007.

המדדים בארה"ב זינקו הכי הרבה בעשור האחרון, כאשר המדדים המובילים בוול סטריט משלימים תשואה של מאות אחוזים. עם זאת, אומר גונדלך, "הדעה שלי היא שהדפוס הנ"ל יחזור על עצמו", כאשר המדדים המובילים בוול סטריט יציגו ביצועים חלשים יותר ביחס לסביבה.

הראיון המלא עם גונדלך שבו הוא מדבר על הכל: טראמפ, מלחמת סחר, הפד' והכלכלה האמריקנית

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בארה"ב המניות יקרות. 15/12/2019 10:15
    הגב לתגובה זו
    במשך 12 השנים האחרונות המניות בארץ עלו בממוצע ב-37% בלבד, כאשר בארה"ב הן עלו פי 3 בתקופה הזאת.אין ספק שיחסית לארה"ב המחירים בארץ זולים, או לכל היותר סבירים יחסית.
  • 4.
    אבי 14/12/2019 18:25
    הגב לתגובה זו
    בעבר היו מפולות כל רוצים למכור ואיש לא קונה.זהירות לא תזיק
  • 3.
    חרבנתאתא 14/12/2019 15:21
    הגב לתגובה זו
    כל אחד מנסה להיות נביא
  • לאופוריה יהיה סוף (ל"ת)
    אבי 14/12/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יונה 14/12/2019 10:38
    הגב לתגובה זו
    העבר הוא לאו דווקא אינדיקציה לעתיד. אולי הוא צודק, אבל אולי הוא גם טועה?
  • 1.
    פרשנדתא 14/12/2019 07:57
    הגב לתגובה זו
    השוק בארה"ב מנופח
  • שלמה גרינברג מ"ביזפורטל" חושב אחרת. (ל"ת)
    ביגתן 14/12/2019 15:50
    הגב לתגובה זו
  • אז חושב אחרת. גם מושיקו חושב אחרת אז מה. (ל"ת)
    הופה הופה 15/12/2019 09:42
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.