לוגו קלאודפלייר
לוגו קלאודפלייר

החוקים החדשים: Cloudflare תמנע גישה לבוטים AI אלא אם ישלמו

לאחר ידיעות רבות על תביעות בהקשרי זכויות יוצרים, Cloudflare שעוסקת באבטחת המידע וניהול תעבורה אינטרנטית משנה את כללי המשחק ותתחיל לגבות תשלום מ-"זחלני" AI

רן קידר |
נושאים בכתבה cloudflare AI

ללא ספק, מילת הבאז של השנים האחרונות היא AI, ואנחנו שומעים על מודלים, סוכנים, טלטלה בשוק העבודה והרשימה ארוכה עד מאד. כמעט ואין תחום שאין לו נגיעה ישירה עם הבינה המלאכותית, אבל מתחת למכסה המנוע של אימון המודלים והגעתו של ה-AI לביצועים מרשימים, נמצאים זחלני ה-AI. זחלני AI הם למעשה תוכנות אוטומטיות שסורקות אתרי אינטרנט כדי לאסוף תוכן, לרוב לצורכי אימון מודלים, חיפוש או מענה אוטומטי. הם פועלים מבלי לבקש רשות, מייצרים טראפיק שמעמיס על השרתים מבלי לייצר רווח וכך נפגעות ההכנסות של בעלי אתרים, וזה עוד מבלי לדבר על השימוש החינמי בתכנים. 

עכשיו, אחת מחברות התשתית המשמעותיות ביותר ברשת, קלאודפלייר Cloudflare -3.96%   , מודיעה כי תתחיל לחסום כברירת מחדל את הגישה של הזחלנים (Crawlers) של חברות AI לאתרים שהיא מגינה עליהם, אלא אם בעלי האתרים יתירו זאת באופן אקטיבי ובתנאים ברורים. 

המהלך מגיע על רקע חששות גוברים בקרב בעלי אתרים ויוצרי תוכן, שמצאו עצמם מנוצלים בידי בוטים שסורקים את האתר שלהם ללא פיצוי, ותוך כדי כך גם גורמים לעלויות נוספות. על פי מחקר שפורסם לאחרונה, אם נסתכל רק על שניים מהשחקנים הגדולים בתחום, OpenAI וגוגל Alphabet 3.11%  , נגלה שהם אחראים על יותר מ־20% מהטראפיק באתרים. על פי קלאודפלייר זהו טראפיק "לא איכותי" שאינו תורם לתנועה אמיתית, אלא רק לצריכת תכנים מצד מכונות.

וכך, הכריזה קלאודפלייר על שירות חדש ופורץ דרך בשם Pay Per Crawl, שהוא מודל הכנסות חדש לבעלי אתרים, שמאפשר לגבות תשלום מחברות AI עבור גישה לתכני האתר שלהם. המודל החדש הושק בינתיים בגרסת בטא, אך כולל כבר ממשק שבו בעלי אתרים יכולים לקבוע מחירים לפי גישה, לסווג את סוגי הבוטים המגיעים (למשל, לצורכי אימון מודלים או חיפוש), ולצפות בפרטים מדויקים על כל פעולה שביצע הבוט.

לדברי מנכ"ל קלאודפלייר, מתיו פרינס, "הבוטים של חברות ה-AI קוצרים תכנים בלי הגבלה. המטרה שלנו היא להחזיר את הכוח לידיים של היוצרים, תוך שמירה על היכולת של חברות ה-AI להיות טובות יותר". פרינס הדגיש כי מדובר במאבק על העתיד של האינטרנט: "אם לא ננקוט פעולה, נהפוך במהרה לרשת סגורה, שמוסתרת מאחורי חומות תשלום. אנחנו רוצים לשמר אינטרנט חופשי, פתוח, רווחי ויציב, והדרך לשם עוברת דרך מודל חדש שמשרת את כולם, גם את היוצרים וגם את הטכנולוגיות החדשות". 

שינוי דרמטי 

הנתונים שמציגה קלאודפלייר מדאיגים: בעוד שבשנת 2013 גוגל סרקה 2 עמודים על כל גולש שנשלח לאתר, כיום היחס הזה הידרדר ל-6 עמודים סרוקים על מבקר אחד בלבד. ChatGPT של OpenAI מציג יחס של 250:1, ואילו אנת'רופיק עומדת על יחס קיצוני של 6,000:1. כלומר, על כל מבקר אנושי שנשלח לאתר כלשהו, בוצעו 6,000 סריקות על ידי הבוטים שלה.

המהלך של קלאודפלייר זוכה לתמיכה נרחבת מצד גופי תוכן ומדיה בולטים, ביניהם באזפיד, טיים, סקיי ניוז, Quora ויוניברסל מיוזיק. כולם תומכים בגישה שמבוססת על הרשאה ושקיפות: חברות AI, מנועי חיפוש וחוקרים שגולשים או סורקים אתרים, כולם חייבים להצהיר על מטרת הגישה שלהם ולאפשר לבעל האתר להחליט האם לאשר אותה ואיך לתמחר אותה.

קיראו עוד ב"גלובל"

סטיב הופמן, מנכ"ל רדיט, הביע תמיכה בגישה זו, ואמר כי "לכל פלטפורמה ברשת צריך להיות קול לגבי מי לוקח ממנה תוכן ולמה. הגיע הזמן לעשות סדר." 

וכך, הופכת קלאודפלייר לספקית התשתיות הראשונה באינטרנט ולמעשה למפקחת דה פאקטו על התחום, ומציעה פתרון מובנה ואגרסיבי לטיפול בבעיה שהולכת ומחריפה: אוטומציה של תכנים ללא תגמול. המהלך שלה עשוי לשנות את מאזן הכוחות בין תעשיית התוכן לתעשיית הבינה המלאכותית ולהכריח חברות AI להכניס יד לכיס. 

מניית קלאודפלייר בנתיים לא הגיבה בטרום, אבל האמון ביוזמה החדשה בקרב ענף התוכן הדיגיטלי רק עולה. האם מדובר בתחילתו של עידן חדש באינטרנט? ימים יגידו. מה שברור: היכולת של יוצרים להרוויח מהתוכן שלהם חזרה אל השולחן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מחשוב קוונטימחשוב קוונטי

400 אלף דולר הכנסות - והמניה זינקה ב-16%: ברוכים הבאים לבועת המחשוב הקוונטי

המשקיעים מהמרים על עתיד קוונטי פורץ דרך, למרות הכנסות זניחות, הפסדים מתמשכים וסימני אזהרה שמרמזים על בועה מתעצמת בשוק המחשוב הקוונטי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

חברת Quantum Computing Quantum Computing 8.49%  דיווחה על הכנסות זעומות של פחות מ-400 אלף דולר, אבל המשקיעים בוול סטריט כבר רואים את המהפכה הבאה. בפועל, זה מייצר תחושה עמוקה של בועה. זהנשמע כמו בדיחה של וול סטריט: חברה מדווחת על הכנסות רבעוניות זניחות והמניה שלה מזנקת ב-16% בבורסה. אבל זו המציאות של שוק המחשוב הקוונטי כיום.

חברת Quantum Computing הצליחה להלהיב את המשקיעים כשדיווחה במקביל למכירות על ההזמנה המסחרית הראשונה שלה מאחד מחמשת הבנקים הגדולים בארה"ב עבור פתרונות אבטחה קוונטיים. מה שעוד יותר מעניין: החברה דיווחה על רווח נקי של 2.4 מיליון דולר, לעומת הפסד של 5.7 מיליון דולר אשתקד. אבל - הרווח נבע בעיקר מרווח חשבונאי של 9.2 מיליון דולר ממכשירים נגזרים, לא מפעילות עסקית אמיתית. הוצאות התפעול של החברה זינקו ל-10.5 מיליון דולר מ-5.4 מיליון דולר, כשהחברה מסבירה שמדובר ב"השקעות במחקר ופיתוח לצמיחה ארוכת טווח".

הפרדוקס הקוונטי: אף חברה לא רווחית, כולם מתלהבים

העובדה המדהימה היא שאף אחת מחברות המחשוב הקוונטי הציבוריות - לא Quantum Computing, לא Rigetti Computing, לא D-Wave Quantum ולא IonQ - מרוויחה. רובן אפילו לא מתקרבות לרווחיות, רובן גם מכניסות סכומים זניחים. ובכל זאת, המניות שלהן נסחרות בשווי של מיליארדי דולרים רבים קוואנטם שהיא "הזולה" מכולן נסחרת ב-2 מיליארד דולר. 

המשקיעים לא מסתכלים על ההווה אלא על העתיד. בעולם שבו נתונים הם הנכס החשוב ביותר, מחשוב קוונטי צץ ככוח שמשנה את כללי המשחק. הטכנולוגיה הזו, המבוססת על עקרונות הפיזיקה הקוונטית, מבטיחה חישובים מהירים פי מיליונים בהשוואה למחשבים הקלאסיים. זה אומר שרתים קטנים ומהירים לאחסון הנתונים וזה רק חלק קטן מהיתרונות הענקיים. 

חברות ענק כמו IBM, גוגל ואמזון משקיעות מיליארדים בפיתוח הטכנולוגיה, בעוד סטארטאפים מתחילים לנגוס בשוק.


הבסיס למחשוב קוונטי נעוץ בקיוביטים, יחידות מידע שיכולות להיות במצב 0 ו-1 בו זמנית, תופעה הנקראת סופרפוזיציה. בניגוד לביטים הרגילים, קיוביטים מאפשרים אלגוריתמים מקביליים שפותרים בעיות מורכבות תוך שניות. דוגמה בולטת: בעיית הנסיעה המסחרית (TSP), שמחשב רגיל ייקח לו שנים לפתור, נפתרת בקלות על ידי מחשב קוונטי. IBM כבר השיקה את Quantum System One, מערכתמסחרית ראשונה, והיא זמינה לעסקים דרך הענן. גוגל, מצדה, הכריזה לפני מספר שנים על "עליונות קוונטית"  חישוב שלוקח אלפי שעות במחשב על, לקח דקות במחשב קוונטי.


וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

ה-S&P ירד ב-0.9%; אלביט וצים זינקו ב-6%, נייס צנחה ב-9%

צוות גלובל |

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים כאשר הנאסד״ק איבד 0.8%, בעוד הדאו וה-S&P ירדו ב-1.2% ו-0.9% בהתאמה. המשקיעים מעדיפים להתרחק מסיכון רגע לפני שני אירועים שיכולים לשנות את כיוון השוק: הדוחות של אנבידיה ודוח התעסוקה האמריקאי. שני הנתונים האלה הפכו לעמודי התווך של הראלי האחרון, ולכן כל סטייה מהם עלולה לערער את האופטימיות שאפיינה את החודשים האחרונים.


הלחץ כבר ניכר בשוק. מדד S&P 500 ירד ב-0.9% וירד לראשונה מזה חודשים מתחת לממוצע הנע של 50 יום, נתון שרבים רואים בו סימן טכני שמעלה את הסיכוי לירידות חדות יותר. גם הקריפטו נחלש, וביטקוין ירד מתחת ל־92 אלף דולר. אנבידיה עצמה ירדה מעט, אחרי שקרן ההשקעות של פיטר תיל מכרה את כל החזקותיה ברבעון האחרון.


המשקיעים יודעים שהשבוע הזה רגיש במיוחד. הדוחות של אנבידיה, שיגיעו ברביעי, נבחנים בזכוכית מגדלת בגלל החשש מהערכת יתר של תחום ה AI. למרות שהציפייה היא לעוד רבעון חזק, תנודתיות גבוהה כבר מגולמת במסחר. יום לאחר מכן יתפרסם דוח התעסוקה שנדחה בעקבות השיתוק הממשלתי. בכירים בפדרל ריזרב מאותתים על סיכון להיחלשות שוק העבודה, מה שמוסיף חוסר ודאות. ברקע, נתוני החברות הגדולות במגזר הצריכה כמו וולמארט וטרגט מקבלים תשומת לב מיוחדת, משום שהם עשויים להראות אם האמריקאים ממשיכים להוציא כסף או מתחילים להאט. במקביל, אמזון מגייסת 15 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח, לראשונה מזה שלוש שנים, והדולר מתחזק מול כל המטבעות המרכזיים. 


אפקט באפט: אלפאבית Alphabet 3.11%  קפצה ב-3% - אחרי רכישת כמעט 18 מיליון מניות גוגל בשווי של מעל 4 מיליארד דולר, מניית אלפאבית קופצת והמשקיעים מפרשים את המהלך כהבעת אמון מחודשת בעוצמת החיפוש ובאסטרטגיית ה-AI של החברה


נייס נפלה ב-9% - צופה ירידה ברווחיות - החברה מעריכה שהרווחיות שלה תישחק בשנים הקרובות בגלל האצה בהשקעות בתחום ה-AI, אך צופה הכפלה של ההכנסות מפעילות ה-AI.