אופטימוסאופטימוס

טסלה מאבדת את מפתח הרובוט אופטימוס

מילן קובאץ, שפיתח את אופטימוס במשך 9 שנים, עוזב בעיתוי קריטי כשהמניה צללה 15% בשבוע שעבר ומאסק מתכנן לייצר אלפי רובוטים אנושיים ב-2025

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה רובוט


טסלה Tesla 3.67%  חוטפת מכה נוספת השבוע כשמילן קובאץ, ראש ההנדסה לרובוט האנושי אופטימוס, הודיע על עזיבתו. העזיבה מגיעה בעיתוי רגיש, כשמחיר המניה של טסלה צלל כמעט 15% בשבוע שעבר בעקבות המאבק הפומבי בין אילון מאסק לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ.


קובאץ, שעבד בטסלה למעלה מתשע שנים, פרסם הודעת פרידה ארוכה ברשת החברתית X ביום שישי. "במהלך יותר מתשע שנים, זכיתי לעבוד עם כמה מהמוחות הכי מבריקים בתחומי הבינה המלאכותית וההנדסה", כתב. "יצרתי ידידויות שיימשכו לכל החיים". למרות ההודעה הרגשית, הוא הבהיר שהסיבה העיקרית לעזיבה היא אישית - הצורך לבלות זמן עם המשפחה שנמצאת בחו"ל.


המנהל הבכיר הוסיף מסר תמיכה במאסק ובחברה: "טסלה תנצח, אני מבטיח לכם את זה". עם זאת, עזיבתו מגיעה ברגע רגיש עבור פרויקט הרובוטים האנושיים של החברה, שנחשב לאחד מהיוזמות החשובות ביותר של טסלה בתחום הבינה המלאכותית. קובאץ היה אחראי על הפיתוח ההנדסי של אופטימוס, הרובוט שמאסק רואה בו פוטנציאל להיות "המוצר הגדול ביותר בהיסטוריה".


זו לא הפעם הראשונה שטסלה מאבדת כישרון בתחום הטכנולוגיה המתקדמת. אנדריי קרפתי, שהוביל חלק מהמאמצים של טסלה בנהיגה אוטונומית, עזב ב-2022. זאק קירקהורן, סמנכ"ל הכספים לשעבר, עזב ב-2023. רבקה טינוצ'י, שהובילה את תחום הטעינה של כלי הרכב, עזבה ב-2024. כל עזיבה של מנהל בכיר בטסלה מעוררת תשומת לב רבה בקרב המשקיעים.


הסיבה לתשומת הלב המיוחדת טמונה במעמדה של טסלה כחברת הרכב היקרה ביותר בעולם, בהובלתו של האיש העשיר ביותר בעולם. מאסק ידוע בהתנהגותו הבלתי צפויה, שיכולה להפתיע משקיעים ולהשפיע על מחיר המניה. השבוע שעבר היווה דוגמה מושלמת לכך, כשמאסק הסלים את הביקורת שלו על חוק המס וההוצאות של הנשיא טראמפ.


המאבק בין שני האנשים עם האגו העצום התפתח למלחמת מילים ברשתות החברתיות, שהשפיעה ישירות על מחיר המניה. המשקיעים ראו איך מאסק, שתמך בטראמפ בבחירות, הפך למבקר חריף של מדיניותו הכלכלית. הקרע הזה בין שני הדמויות החזקות ביותר באמריקה יצר אי ודאות שהשתקפה מיידית במחיר מניות טסלה.


מכוניות אוטונומיות ורובוטים אנושיים

המשקיעים בוחנים מקרוב את העסקים הקשורים לבינה מלאכותית של טסלה, שבעלי המניות האופטימיים מאמינים שיביאו עידן חדש של צמיחה רווחית לחברה. כיום, המאמצים של טסלה בתחום הבינה המלאכותית מתמקדים בעיקר בשני תחומים: מכוניות אוטונומיות ורובוטים אנושיים. שני התחומים נחשבים קריטיים לעתיד החברה ולהצדקת השווי הגבוה שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"


טסלה מתכננת להשיק צי של רובוטקסיות מונעות בינה מלאכותית באוסטין, טקסס, החודש. זהו פרויקט שנושא חשיבות עליונה למאסק, שרואה בנהיגה אוטונומית את העתיד של התחבורה. המעבר מרכבים רגילים לרובוטקסיות עשוי לשנות לחלוטין את המודל העסקי של טסלה ולהפוך אותה מיצרנית רכב לחברת שירותי תחבורה.


באשר לרובוטים, מאסק חשף תוכניות שאפתניות לייצור אלפי יחידות ב-2025 ופי 10 ב-2026. "אני חושב שרוב האנשים, אם לא כולם, בוודאי היו רוצים להחזיק רובוט אישי כמו C-3PO או R2-D2", אמר מאסק בהרצאה בינואר, תוך התייחסות לדמויות מסדרת מלחמת הכוכבים. הוא הוסיף כי רובוטים אנושיים יכולים להפוך ל"המוצר הגדול ביותר בהיסטוריה".


למרות שטסלה עדיין לא מייצרת הכנסות או רווחים מרובוטים, אנליסטים כבר מנסים להעריך את הפוטנציאל העסקי. אדיסון יו מדויטשה בנק העריך לאחרונה שטסלה עשויה למכור 200,000 רובוטים בשנה עד 2035 ושווי העסק הזה עומד על כ-70 מיליארד דולר. עם זאת, זוהי רק הערכה ראשונית, שכן הרובוט אופטימוס עדיין נמצא בשלבי הפיתוח המוקדמים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה