מולן אוטומוטיבמולן אוטומוטיב

המניה שמזנקת היום ב-350% - מה הסיבה?

החברה האמריקנית לרכבים חשמליים השיקה רכב פרמיום בגרמניה ורכשה שליטה מלאה בבולינגר מוטורס תוך שיפור דרמטי בתוצאות הכספיות וצמצום הפסדים ב-65% ברבעון השני
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה רכב חשמלי טסלה

מניית מולן אוטומוטיב Mullen Automotive 3.13%  מזנקת ב-350%, כשהיא מציגה סימני התאוששות לאחר תקופה קשה. החברה האמריקנית לייצור רכבים חשמליים מעוררת התלהבות עזה בקרב המשקיעים בעקבות שלושה הישגים מרכזיים שפורסמו בימים האחרונים: השקת רכב על בגרמניה, רכישת שליטה מלאה בבולינגר מוטורס והצגת ביצועים כספיים חזקים ברבעון האחרון.


ההכרזה המרכזית שהלהיבה את המשקיעים הגיעה מהחברה בדבר השקת מכונית הפרמיום FIVE RS בגרמניה בדצמבר השנה. מדובר ברכב חשמלי סופר-ספורטיבי המסוגל להגיע למהירות של מעל 320 קילומטר בשעה ולהאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך פחות משתי שניות. הרכב מצויד בארכיטקטורת 800 וולט, תיבת הילוכים דו-מהירותית ויותר מ-1,100 כוחות סוס - נתונים שמציבים אותו כמתחרה אמיתי לטסלה ולרכבי הפרמיום האירופיים.


התוכנית העסקית של החברה נראית שאפתנית אך מבוססת. לאחר גרמניה, מולן מתכננת להרחיב את המכירות ליתר מדינות האיחוד האירופי, איחוד האמירויות ודרום אפריקה בתחילת 2026. רק לאחר מכן, כאשר החברה תוכיח הצלחה בשווקים הבינלאומיים, היא מתכננת לשוב לשוק האמריקני עם ה-FIVE RS.


.החברה השלימה בהצלחה בדיקות ביצועי סוללה ב-800 וולט במתקן TUV SUD היוקרתי במינכן, גרמניה, וכעת עוברת לשלב הניסויים בכביש. זהו צעד משמעותי לקראת האישור הסופי, התהליכים הללו מוכרים היטב למשקיעים שעקבו אחר המאבק של טסלה בזמנו להיכנס לשוק האירופי.


השותפות האסטרטגית והרכישה

השותפות האסטרטגית עם Faissner Petermeier Fahrzeugtechnik AG (FPF) מעניקה למולן אמינות ייצורית שהייתה חסרה לה בעבר. FPF היא חברה גרמנית מנוסה עם עשרות שנות ניסיון בפיתוח וייצור רכיבי סדרה ורכבים מתוחכמים עבור מותגים עולמיים כמו BMW, Piech Automotive ו-Gumpert Automotive. החברה מוסמכת לפי תקן IATF ועומדת בכל הדרישות המיוחדות של רשות התחבורה הפדרלית בגרמניה.


המהלך השני שהתלהבו ממנו המשקיעים היה רכישת 21% נוספים מבולינגר מוטורס, מה שמעלה את השליטה הכוללת של מולן ל-95%. העסקה מגדילה את ההון העצמי של בעלי המניות בכ-3.5 מיליון דולר ומביאה למולן את השליטה המלאה בחברה שעברה תקופה מאתגרת עם חובות משמעותיים שהובילו לפיקוח של בית המשפט. בית המשפט הורה על שחרור הפקח וסגירת התיק, מה שמבטיח את המשך פעילותה של בולינגר תחת הכיוון האסטרטגי המלא של מולן .


בולינגר מוטורס מתמחה במשאיות מסחריות חשמליות, ובמיוחד ברכב B4 Chassis Cab - משאית מסחרית חשמלית שתוכננה מאפס. העיצוב הייחודי של שלדת Quad-Bend מגן על חבילת הסוללה בקיבולת של 158 קילוואט-שעה ועל הרכיבים, ומציע יכולת תמרון ובטיחות ללא מתחרים בשוק המסחרי. הרכב מציע טווח של כ-300 קילומטר, רדיוס פנייה של 14 מטר ונשיאת מטען של כ-3.3 טון.

קיראו עוד ב"גלובל"


התוצאות ברבעון השני

החברה רשמה הכנסות של 5 מיליון דולר ברבעון השני של שנת הכספים 2025, לעומת 33 אלף דולר בלבד באותו רבעון בשנה הקודמת - גידול של יותר מפי 150. נוסף על כך, החברה הצליחה לצמצם את הפסדיה בכ-65%, מ-132.4 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2024 ל-47.1 מיליון דולר ברבעון האחרון. הוצאות המזומנים צומצמו באופן דרמטי מ-120.9 מיליון דולר ל-52.4 מיליון דולר בששת החודשים שהסתיימו במרץ 2025.


למרות ההתלהבות, חשוב לזכור שמולן  עדיין נמצאת בשלבים מוקדמים של ההתאוששות ושענף הרכבים חשמליים ידוע בתנודתיותו הגבוהה. עם זאת, השילוב של טכנולוגיה מתקדמת, שותפויות איכותיות, שליטה מלאה באסטרטגיה ושיפור כספי מתמשך יוצר תמונה מבטיחה יותר.


הסיכויים והסיכונים


הסיכויים של מולן  נראים מבטיחים במספר תחומים. שוק הרכבים החשמליים פרמיום באירופה צפוי להמשיך ולצמוח, ומולן  נכנסת אליו עם מוצר בעל מפרט טכני מרשים שיכול להתחרות עם טסלה ורכבי היוקרה האירופיים. השותפות עם FPF הגרמנית מעניקה לה אמינות ויכולת ייצור באיכות גבוהה, בעוד שהשליטה בבולינגר פותחת בפניה שוק נישה של משאיות מסחריות חשמליות - תחום שעדיין לא רווי ויכול להיות רווחי. האסטרטגיה של התחלה באירופה לפני החזרה לארה"ב מאפשרת לה ללמוד ולהתבסס לפני הכניסה לשוק התחרותי יותר.




עם זאת, הסיכונים משמעותיים לא פחות. מולן נכנסת לשוק תחרותי ביותר מול יצרניות ענק כמו טסלה, BMW, מרצדס ופורשה שיש להן משאבים עצומים וניסיון רב. החברה צריכה להוכיח שהיא מסוגלת לייצר בהיקפים מסחריים, תוך שמירה על איכות ועמידה בלוחות זמנים. בצד הפיננסי, החברה עדיין רחוקה מרווחיות, והחברה תזדקק למימון נוסף משמעותי כדי לממן את תוכניות ההתרחבות השאפתניות. בנוסף, התלות בשותפים חיצוניים יוצרת סיכוני ביצוע, והיסטוריית הביצועים החלשה של מאלן בעבר מעוררת שאלות על יכולתה לעמוד ביעדים הנוכחיים. ענף הרכבים החשמליים ידוע גם בשינויים רגולטוריים תכופים ובתנודתיות גבוהה שעלולים להשפיע על הביקוש.


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יורם 06/06/2025 23:50
    הגב לתגובה זו
    מה קרה שהיא ירדה להיכן שהייתה לפני יומיים
  • 3.
    אנונימי 05/06/2025 16:24
    הגב לתגובה זו
    המניה הגרועה בהיסטוריה
  • 2.
    מתחילים למכור חלומות עברו מדיפרסיה למאניה (ל"ת)
    עושה חשבון 05/06/2025 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 05/06/2025 11:21
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל טוב לעליות יפות...חברת הרכבים nio...במחיר הזדמנות...יכולה לשלש את עצמה תוך שנה לערך
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


פאוול
צילום: טוויטר

האם הפד יוריד את הריבית ב-0.5% ומה יקבע את הכיוון של וול סטריט?

על רקע נתוני תעסוקה חלשים, אינפלציה שנותרה מעל היעד ולחצים פוליטיים מהבית הלבן, ועדת השוק הפתוח מתכנסת השבוע והשאלה המרכזית היא האם נראה הפחתה מתונה של רבע אחוז, או צעד חריג יותר של חצי אחוז

רן קידר |

היום ומחר, יתכנס הפדרל ריזרב לישיבה קריטית שעשויה להכתיב את כיוון הכלכלה האמריקאית לשנים הקרובות. נכון לעכשיו, ההערכה הרווחת היא שהריבית תופחת ברבע אחוז ותעבור לטווח של 4%-4.25%. עם זאת, ההאטה המהירה בשוק העבודה והעובדה שהאינפלציה נותרה גבוהה יחסית מעלים את האפשרות שהיוניים בוועדה ידחפו להפחתה חדה יותר של חצי אחוז. מהלך כזה ייחשב לחריג במיוחד, שכן הפד מעדיף צעדים הדרגתיים ומבוססי קונצנזוס.

ההחלטה תתקבל ביום רביעי בשעה 14:00 (21:00 אצלנו), יחד עם פרסום עדכון תחזיות הצמיחה, האבטלה והאינפלציה, ולצידו ה"דוט פלוט": תרשים נקודות שמציג את הציפיות של כל אחד מחברי הוועדה באשר לריבית בשנים הקרובות. למעשה, זהו כלי מרכזי שדרכו השווקים מנסים להבין את כיוון המדיניות המוניטרית. חצי שעה לאחר מכן ימסור יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הצהרה לתקשורת.

מהו הדוט פלוט?
ה"דוט פלוט" (Dot Plot, בתרגום חופשי: "תרשים נקודות") הוא מסמך שמפרסם הפד אחת לרבעון. כל אחד מחברי הוועדה לסקירת המדיניות מסמן נקודה שמייצגת את הצפי שלו לריבית בסוף כל שנה, ובכך נוצר גרף של נקודות בודדות. הנקודות אינן מקושרות לשמות החברים, אך הן מאפשרות לשווקים לראות את פיזור הדעות בתוך הוועדה ואת הממוצע, אשר מהווה אינדיקציה לאן הפד עצמו צופה שהריבית תלך בשנים הקרובות. למרות שמדובר בהערכות בלבד ולא בהתחייבות, המשקיעים מתייחסים אליו ככלי מרכזי לפענוח כוונות הפד.

רבע אחוז או חצי אחוז, על מה הוויכוח?
המחנה היוני בפד סבור כי הנתונים הכלכליים מצביעים על האטה מהירה שמחייבת פעולה דרסטית. עדכון רטרואקטיבי של נתוני התעסוקה חשף כי בשנה שהסתיימה במרץ נוספו לשוק האמריקאי רק 847 אלף משרות חדשות, לעומת 1.8 מיליון שדווחו במקור. כלומר, הכלכלה יצרה כמעט מיליון משרות פחות מהמשוער. נוסף לכך, התביעות השבועיות לדמי אבטלה עלו לרמתן הגבוהה ביותר מאז 2021, והנתונים מלמדים על התרחבות האבטלה הסמויה.

מנגד, המחנה הנצי מזהיר כי הפחתה חדה של חצי אחוז עלולה להיראות כהיסטרית ולפגוע באמינותו של הפד. בנוסף, באוגוסט נותרה האינפלציה קרובה ל-3%, כמעט נקודת אחוז מעל היעד של 2%. הורדה חדה מדי של הריבית עלולה ללבות מחדש לחצים אינפלציוניים, דווקא כאשר יש סימנים להתייצבות בצריכה.