צים מזנקת ב-16% - תהנה מהסכם סחר בין ארה"ב לסין
גם המתחרות שלה בתחום מזנקות
ארה"ב וסין דיווחו הבוקר על השעיית רוב המכסים ההדדיים ביניהן ל־90 יום, בצעד שנועד להוריד את גובה הלהבות ולפנות מקום למו"מ. מי שמגיבים במהירות הן מניות הספנות - אם החשש ממלחמת סחר יוסר, הרי שהסחר לא ייפגע, יהיו הפלגות ומשלוחים והביקושים יחזרו. זה טוב לעסקי ההובלות ומניית צים מגיבה בהתאם.
המניה מזנקת בטרום ב-16% לכ-16.5 דולר למניה, שווי של כ-2 מיליארד דולר. צים, חברת ספנות עם שורשים עמוקים ועם קווים משמעותיים מהמזרח הרחוק לנמלי ארה"ב, ספגה בשנים האחרונות מכות לא פשוטות – תחילה בעקבות משבר הקורונה, ובהמשך בגלל מלחמות הסחר של המעצמות. כשארה"ב מטילה מכסים על סין, מי שנפגעות הן לא רק היצרניות הסיניות, אלא גם החברות שמעבירות את המכולות, כמו צים. הביקוש להובלה ימית נחתך, המחירים יורדים, ורווחיות החברות מצטמצמת. זה בדיוק מה שקרה לצים בשנה שעברה, כשמנייתה אידה כ-20%.
אבל ב־2024, המגמה התחילה להתהפך – דווקא בגלל משברים אחרים. האיומים של החות'ים, חסימות במיצרי באב אל־מנדב ותעלת סואץ, וכל מה שהאריך את זמן השיט – שיחקו לידיים של צים. כשהשוק חסום – ההיצע קטן. וכשאין מספיק אוניות ומכולות, המחירים קופצים. וכשהמחירים עולים? הרווחיות עולה איתם וגם המניה.
צים סיימה את 2024 עם נתונים מרשימים: הכנסות של 8.4 מיליארד דולר, רווח נקי של 2.16 מיליארד דולר ו־EBITDA מתואם של 3.7 מיליארד דולר. רק להזכיר: החברה הונפקה בבורסת ניו יורק ב־2021 לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, זינקה ל־מעל 15 מיליארד דולר, וצנחה אחר כך לפחות ממיליארד. כיום היא שווה שוב 2 מיליארד דולר, כשבדרך חולקו סכומי עתק כדיבידנדים לבעלי המניות - כ-6 מיליארד דולר
- מחירי השילוח הימי בשפל של כשנתיים
- צים: הרווח כמעט ונמחק; ירד ב-94% אבל התחזיות עולות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסרת המכסים, גם אם זמנית, מאותתת על פתיחת הסחר מחדש – והמשמעות היא חזרה להיקפי פעילות משמעותיים יותר. וגם המתחרות מגיבות: Maersk מזנקת באירופה בכ־12.3%, Hapag-Lloyd ב־10.2%.
- 2.הארביארז באדום (ל"ת)אנונימי 12/05/2025 19:13הגב לתגובה זו
- 1.עליות וטראמפ 12/05/2025 17:18הגב לתגובה זומקבל מטוס במתניה שחיתות
- אנונימי 12/05/2025 17:43הגב לתגובה זומי שצריך לשבת בכלא זה מקרון שמחזר אחרי ארדואן וא שרעטראמפ רק עוצר את השטויות שלו

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות
אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים
בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.
ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.
העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.
יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.
- עובד בואינג התריע על כשלים בטיחותיים, סבל מהתנכלות והתאבד
- לאחר הפסגה: בואינג וטורקיש איירליינס בעסקת ענק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737
אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

מה מזניק את טאואר?
למה TSEM עולה כך?
כזכור לקוראי , באוגוסט 2023 בוטל הסכם הרכישה בין אינטל (סימול:INTC) לטאואר (סימול:TSEM) ובהסכמת שני הצדדים. אינטל שילמה, עבור ביטול ההצעה, 353 מיליון דולר לטאואר והמשקיעים, שרכשו את מניית TSEM במהלך המו"מ ואפילו לפניו, התאכזבו קשות ונמלטו מהמניה בעידוד המומחים שטענו שלטאואר יהיה קשה להמשיך לבד. מה שקרה למניית TSEM בפועל היה שהמניה, שהגיעה לשיא באפריל 2023, התחילה להתדרדר (עקב חששות מביטול הדיל) ובחודשים אפריל-אוגוסט 2023 ירד מחיר המניה בכ-28%. משנודע על ביטול העסקה המשיכה המניה להתדרדר ובסה"כ ירדה מהשיא ב-58%.
אני מלווה את החברה מאז שוכנע ראסל אלוונגר, מבכירי אפלייד מטיריאלס, ב-2005, לקבל לידיו את ניהול החברה שהתנדנדה אז סביב הכונס ודבק מאז בהמלצתי שמניות TSEM חייבות להיות חלק מכל תיק השקעה ישראלי, גם בגלל אלוונגר וגם בגלל תחום העיסוק של החברה. בכול מקרה, המומחים אכן טענו שביטול המכירה יפגע בחברה ומאז הביטול עלתה מניית TSEM בכ-24%.
בשבוע בו בוטלה העסקה כתבתי, "כל עוד ראסל אלוונגר נשאר אין למשקיעי טאואר TSEM ממה לדאוג. מה שהוא ביצע במגדל העמק עד כה זה לא פחות מפלא והביקוש למוצרי יצרניות השבבים הייעודיים רק ילך ויגדל.
אני מבין את אכזבתם של אלו שרכשו 'בגלל העסקה' אבל למי שיש סבלנות יפוצה". ועדיין, השאלה, למה TSEM עולה כך, רלוונטית.
מדוע מניות הנדל"ן בארה"ב מפגרות בתשואה מאז תיקון 2022?ֿ
בסוף 2021 ולצד כול מדדי המניות, שברו גם מדדי הנדל"ן את שיאי כל הזמנים שלהם. במהלך 2022 התבצע תיקון הערכות משמעותי וכול מדדי המניות ירדו בעוצמה כולל מדדי הנדל"ן. התיקון הסתיים בסוף 2022 ומדד ה- 500P&S עלה מאז בכ-98% והנאסד"ק ב-104% אבל מדדי הנדל"ן, לעומת זאת, לא התאוששו מאז. מדד ה-iShares U.S. Real Estate (סימול:IYR), כמייצג קבוצת מדדי הנדל"ן, עלה ב- % 17 בלבד. במהלך השנה האחרונה ירד ה- IYR ב- % 4.5 לעומת עלייה של % 15.8 במדד ה-P& Sושל % 24 בנאסד"ק. מדד ה-IYR היכה את מדד ה-500P&S באופן קבוע מאז תחילת שנות ה-90 ועד סוף 2021 והתחיל לפגר אחרי מדד ה-S&P לאחר תיקון 2022. מאז סוף 2022 עלה ה-IYR ב- % 30 לעומת ה-% 98 שעלה כאמור ה-S&P. יש לא מעט סיבות לכך שמדדי הנדל"ן פיגרו אחרי מדדי המניות האחרים. הסיבה החשובה ביותר הייתה העלייה המהירה בשיעורי הריבית שהגדילה את עלויות ההלוואה והפחיתה את יכולת הרכישה. אבל לצד הריבית הייתה גם ההאטה הכלכלית והקורונה שפגעו בענף קשות. גם צמיחת המסחר האלקטרוני פגעה במגזרי הנדל"ן המסחרי, במיוחד משרדים ובכמה נכסי קמעונאות. הבנק UBS שבמהלך 2023 עשה סקירה מקיפה של סקטור הנדל"ן הגלובלי יצא עם הכותרת, "מדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS לשנת 2023: התכווצות הבועות", שווה לעיין.