SKECHERS סקצ'רס אגם רוטברג
צילום: גיא כושי ויריב פיין

המרתון הסתיים: סקצ'רס תהפוך לפרטית עבור 6.5 מיליארד ד'

ריצה של 26 שנה הסתיימה; חברת הנעליים האמריקאית תצא מהבורסה ותהפוך לפרטית, תרכש על ידי קרן 3G Capital בעסקה בשווי כולל של 6.5 מיליארד דולר

מנדי הניג | (1)

חברת הנעליים וההלבשה האמריקאית סקצ'רס Skechers  הודיעה כי תירכש על ידי קרן ההשקעות 3G Capital בעסקה בשווי כולל של 6.5 מיליארד דולר. במסגרת ההסכם, בעלי המניות יקבלו 63 דולר במזומן עבור כל מניה, כשהמחיר הזה משקף פרמיה של 30% על מחיר המניה הממוצע ב-15 הימים שקדמו להודעת החברה. לפני ההודעה נסחרה המניה ב-47 דולר ולאחר פרסום ההודעה קפצה המניה ב28% ל-61 דולר כשהשוק משווה את מחירה לפרמיה שהוצעה. 

ל-20% מבעלי המניות הוצעה אפשרות נוספת לקבל 57 דולר במזומן עם רכישת החברה ובתוספת יחידת הון בחברת אחזקות פרטית חדשה שתוקם. העסקה צפויה להסתיים ברבעון השלישי של השנה בכפוף לאישורים רגולטוריים ותנאים נוספים. כדי שהמעבר לסקטור הפרטי יהיה חלק, מנכ"ל החברה, רוברט גרינברג, ימשיך לכהן בתפקידו, בעוד סקצ'רס תשמור על מטה החברה במנהטן ביץ', קליפורניה.

לא קל להיות היום מותג הנעלה. האופנה בועטת והטרנדים מתחלפים. ההחלטה להפוך לחברה פרטית מגיעה על רקע תחרות חזקה בשוק ההנעלה וההלבשה, סקצ'רס מתמודדת עם ענקיות גלובליות כמו נייקי Nike Inc -0.33%   ואדידס ADDYY , שמובילות בחדשנות טכנולוגית ועושות שיווק אגרסיבי. בנוסף השוק הזמין גם מותגים צעירים שמתפתחים בקצב מסחרר כמו Hoka DECK  וגם On Running ONON השוויצרית, שצוברים פופולריות בקרב צרכנים צעירים המחפשים נוחות ורוצים לבלוט על המותגים הקלאסיים שרצים כבר שנים ברחובות. 

בנוסף לתחרות הגבוהה בשוק ההנעלה עצמו, חברות מתחום ההלבשה פוזלות אל התחום ומשיקות ללינים משלהן. כמו אנדר ארמור ומותגים כגון זארה ו-H&M, אלו מרחיבות את קווי ההנעלה והספורט שלהן, והופכות את השוק לפי כמה תחרותי והרבה פחות רווחי מבעבר. 

סקצ'רס מנסה להמציא את עצמה, היא חייבת גמישות מלאה כדי לעשות את הצעדים האלו ולזנק שוב למרתון התחרותי המעבר למבנה פרטי יאפשר לה את הגמישות הזאת. היא לא תצטרך לדווח ולנמק כל צעד שלה ולהיות חשופה לביקורת המשקיעים לגבי ההחלטות האסטרטגיות אותן היא חייבת לקחת.היא תצטרך להדביק פערים להטמיע טכנולוגיות חדשות, לפתח קווי מוצרים שיבליטו אותה וגם לראות איך לחדור לשווקים חדשים. היא שמחה להוריד מהגב את נטל התוצאות הרבעוניות ורוצה לחשוב לטווח ארוך.

העסקה משקפת את האמון של 3G Capital, קרן השקעות בעלת ניסיון בעסקאות גדולות בתחום הקמעונאות, במותג סקצ'רס ובפוטנציאל הצמיחה שלו. בשנים האחרונות, סקצ'רס הרחיבה את נוכחותה הגלובלית, עם דגש על שווקים כמו סין והודו. החברה השקיעה משאבים גבולים בחדשנות מוצרים ושיווק. האנליסטים סבורים שהמעבר לבעלות פרטית יעשה לה טוב ויאפשר לה להגיל שוליים ולהתמודד עם השוק התחרותי. ההנחה הזאת, תעודד אולי את חלק מבעלי המניות להביע אמון בחברה ולבחור באפשרות החלופית של קבלת יחידות הון בחברה הפרטית, שעשויה להציע פוטנציאל תשואה גבוה יותר אך גם כרוכה בסיכונים גדולים יותר.

המסע של סקצ'רס 

סקצ'רס הונפקה בבורסת ניו יורק ב-1999 תחת הסימול SKX , ומאז זינקה מניית החברה ביותר מ-1,200% עד להודעת הרכישה התשואה הזאת מספרת את סיפור התרחבות המותג וההצלחה שלו לאורך 26 שנותיו. שווי השוק של החברה עמד לאחרונה על כ-5 מיליארד דולר לפני ההודעה, והעסקה הנוכחית ממקמת אותו כאמור על כ-6.5 מיליארד דולר. בין האירועים הבולטים בחיי המניה נרשמו: זינוק של כ-70% ב-2015 לאחר שהחברה פרסמה דוחות רבעוניים חזקים שהצביעו על ביקוש גובר למוצרי החברה, ב-2018 הייתה ירידה חדה במחיר המניה על רקע חששות מפני האטה בשוק הסיני. החברה הציגה מגוון חידושים בשוק ההנעלה במהלך חייה כמו נעלי GOwalk, וגם נעליים של סלייד-אין בהן פשוט מחליקים אל הנעל ללא צורך לשרוך. היא חתמה על שיתופי פעולה עם סלבריטאים כמו סנופ דוג ודמי לובאטו לקידום המותג וגם בארץ נמרחה לא פעם על איילון. היא התמקדה בדור הצעיר - דור הY עם קמפיין UNO וגם פעלה עם אגם רודברג לשיווק נעליה.

קיראו עוד ב"גלובל"

סקצ'רס הצליחה לבסס את מעמדה כשחקנית מרכזית בתעשיית הנעליים וגם בהלבשת הספורט, והרכישה הנוכחית מסמנת פרק חדש במסע שלה.





תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 14/05/2025 08:52
    הגב לתגובה זו
    למה 6.5 זה 9.4
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.