נובו נורדיסק
צילום: טוויטר

נובו נורדיסק צונחת לאחר שתוצאות הניסוי לתרופה החדשה לא עמדו בציפיות

המשקיעים התאכזבו מנתוני הירידה במשקל בניסוי לחולי סוכרת, מה שמעלה שאלות לגבי כושר התחרות של החברה בשוק ההרזיה; המניה נופלת ב-8%

אביחי טדסה | (1)

מניית נובו נורדיסק Novo Nordisk A/S 2.53%   רשמה ירידה חדה במסחר המוקדם, בעקבות תוצאות מאכזבות של הניסוי הקליני בתרופת CagriSema, המיועדת לטיפול בחולי סוכרת. החברה הודיעה כי התרופה הובילה לירידה של 15.7% במשקל בממוצע לאחר 68 שבועות, לעומת 3.1% בלבד בקבוצת הפלסבו. עם זאת, כאשר נבדקו כל משתתפי הניסוי, כולל אלו שלא דבקו בטיפול באופן מלא, הירידה הממוצעת במשקל עמדה על 13.7% בלבד, נתון שנחשב נמוך מהציפיות המוקדמות של השוק.


המשקיעים ציפו לתוצאות קרובות יותר ל-20%, לפי האנליסט דיוויד אוונס מ-Kepler Cheuvreux. הירידה במניית נובו נורדיסק הגיעה עד ל-6.5% בבורסת קופנהגן, הירידה היומית החדה ביותר מאז דצמבר, אז פורסמו תוצאות מאכזבות של ניסוי אחר בתרופה לטיפול בהשמנת יתר. החששות בשוק נובעים גם מהתחרות הגוברת, בעיקר מול Eli Lilly, שמובילה את תחום התרופות לירידה במשקל עם התרופה Zepbound. אוונס ציין כי התוצאות החדשות מעלות ספקות לגבי הפוטנציאל של CagriSema להוות מוצר מוביל בשוק, ולגבי תרופות נוספות שמפתחת נובו נורדיסק.


בקרב חולי סוכרת, לפי אנליסטים מג'פריס, הירידה במשקל בניסויים קליניים היא בדרך כלל נמוכה ב- 30%-35% לעומת מטופלים ללא סוכרת. ההערכה הייתה שהשילוב הייחודי בתרופה החדשה של נובו, הכולל חומרים פעילים הקיימים בתרופות Ozempic ו-Wegovy, יצמצם את הפער הזה, אך התוצאות לא עמדו בציפיות. בנוסף, הניסוי איפשר למטופלים לבחור את מינון התרופה, ופחות משני שלישים מהם בחרו במינון הגבוה ביותר. גם בניסוי קודם של התרופה, שהתבצע בחולי השמנת יתר, רבים מהמטופלים נמנעו מלקחת את המינון הגבוה, מה שעשוי היה להשפיע על תוצאות הניסוי.

למרות תגובת השוק, אנליסטים סבורים כי אופן ביצוע הניסוי עשוי שלא לשקף באופן מלא את היעילות הפוטנציאלית של התרופה, ולכן ייתכן שתוצאות שונות יתקבלו במחקרים עתידיים. נובו נורדיסק הודיעה כי היא מתכננת להגיש בקשה לאישור רגולטורי ראשון עבור התרופה במהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה.


ברבעון הרביעי של השנה, נובו דיווחה על הכנסות של 11.95 מיליארד דולר לצד רווח של 88 סנט למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 11.7 מיליארד דולר ורווח של 83 סנט למניה. החברה ציינה כי היא צופה האטה בצמיחה ב-2025, ומעריכה כי ההכנסות יגדלו בטווח של 16%-24%, נמוך מעט מהתחזיות הקודמות.


שווי השוק של נובו נורדיסק עומד על 393.3 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-1.5%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים ירדה ב-35%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 10/03/2025 16:12
    הגב לתגובה זו
    רק שאפיטומי תשכיל לשווק את עצמה כחברה על המדף לרכישה עי אחת מהגדולות. עד אז המניה בארץ תמשיך לדשדש
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.