קרוגר
צילום: אתר החברה
דוחות

מניית קרוגר עולה למרות דוח מעורב ותחזית זהירה

רווח למניה של 1.14 דולר מפתיע את האנליסטים לטובה, בעוד החברה מתמודדת עם שינויים דרמטיים בהנהלה הבכירה וסכסוך משפטי מול אלברטסונס בעקבות כישלון המיזוג

אדיר בן עמי |

מניית ענקית המרכולים האמריקאית קרוגר The Kroger Co -0.89%  עולה ב-2.4% למרות פרסום דוח רבעוני מעורב והצגת תחזית עסקית זהירה לשנה הקרובה. ברבעון האחרון הצליחה החברה להציג רווח של 1.14 דולר למניה, נתון שהפתיע לטובה את האנליסטים אשר ציפו ל-1.11 דולר בלבד. לעומת זאת, בצד ההכנסות נרשמה אכזבה קלה כאשר החברה דיווחה על מחזור של 34.3 מיליארד דולר, סכום הנופל במקצת מציפיות השוק שעמדו על 34.6 מיליארד.


בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, חלה ירידה משמעותית בביצועי החברה – הרווחים התכווצו ב-15% והמכירות נסוגו בשיעור חד של למעלה מ-7%. עם זאת, חשוב לציין כי חלק מהותי מהשחיקה נובע ממכירת פעילות הפארמה המיוחדת של הרשת, ומירידה במחירי הדלק אשר השפיעה על הכנסות תחנות התדלוק שבבעלותה.


התמונה האמיתית של ביצועי הליבה ניכרת בנתון המכירות הזהות – מדד המתייחס לחנויות הפועלות לפחות חמישה רבעונים רצופים ללא שינויים מבניים. במדד זה הציגה קרוגר צמיחה של 2.4% בהשוואה לתקופה המקבילה, נתון המעיד על איתנות בפעילות הבסיסית של הרשת.



מבט קדימה

התחזית של הנהלת קרוגר לשנת 2025 מצביעה על המשך צמיחה מתונה, כאשר החברה צופה עלייה של 2-3% במכירות הזהות ללא דלק, ורווח מתואם למניה בטווח של 4.60 עד 4.80 דולר. תחזית זו מסתמנת כשמרנית במקצת, בהשוואה לציפיות האנליסטים שחזו רווח של 4.81 דולר.


ההנהלה הזמנית של הרשת מדגישה את ההשקעות שביצעה החברה בגיוון עסקיה כמנוע לצמיחה בת-קיימא. טוד פולי, סמנכ"ל הכספים הזמני, הצהיר כי אסטרטגיית הגיוון העסקי פותחת בפני החברה אפיקי צמיחה נוספים, וזאת בעת שהרשת שואפת להאיץ את קצב התפתחותה למרות האתגרים שמציבים מחירי המזון הגבוהים על תקציבי הצרכנים.


באשר לסוגיית האינפלציה, הצהירה הנהלת קרוגר בשיחת הרווחים כי היא מעריכה שהאינפלציה תנוע בטווח של 1.5%-2.5% בשנת 2025, כאשר הערכה זו אינה מביאה בחשבון את השפעת המכסים החדשים שהוטלו רק השבוע. "התמודדות עם לחצים אינפלציוניים אינה זרה לנו, ואנו בטוחים ביכולתנו לנווט את החברה בהצלחה גם בסביבה זו", כך לפי רונלד סרג'נט, המנכ"ל הזמני של הרשת.



השינויים בהנהלה

פרסום התוצאות הכספיות מגיע בתזמון רגיש עבור קרוגר, ימים ספורים בלבד לאחר זעזוע בצמרת החברה – התפטרותו של המנכ"ל רודני מקמילן. ההתפטרות באה בעקבות חקירה פנימית של הדירקטוריון, שמצאה כי התנהלותו האישית של מקמילן עמדה בסתירה לקוד האתי של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"


החברה הבהירה כי ההתנהלות הבעייתית אינה קשורה לפעילות העסקית או לעובדים אחרים בארגון. במקום מקמילן מונה באופן זמני רונלד סרג'נט, שכיהן עד כה כדירקטור עצמאי מוביל, לתפקידי יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל, בעוד החברה פותחת בחיפושים אחר מנהל קבוע.


סערת ההנהלה בקרוגר אינה מסתכמת בהתפטרות המנכ"ל בלבד. בחודשים האחרונים חוותה החברה מספר שינויים בשדרה הניהולית, כאשר בדצמבר האחרון עזב סטוארט אייטקן, סמנכ"ל השיווק והמסחר. בנוסף, בחודש פברואר גייסה החברה את דיוויד קנרלי, מי שכיהן בתפקיד בכיר בפפסיקו, לתפקיד סמנכ"ל הכספים. קנרלי צפוי להתחיל בתפקידו בתחילת אפריל.


על אף השינויים בהנהלה, וול סטריט אינה מביעה דאגה מיוחדת. ג'וזף פלדמן, אנליסט מקבוצת טלסי, כתב כי "סרג'נט מכיר היטב את העסק והוא דמות מוכרת ומוערכת בקרב משקיעי וול סטריט. אמנם הופתענו מהחדשות, אך איננו סבורים שהן ישפיעו על הביצועים הפיננסיים או על האסטרטגיה בטווח הקרוב". פלדמן הוסיף כי בעיניו, קרוגר צפויה להמשיך ולקצור פירות מיוזמות הצמיחה המגוונות שלה, הכוללות הרחבת הפריסה הגיאוגרפית, העשרת מגוון המוצרים, שיפור החוויה הדיגיטלית, וחיזוק נאמנות הלקוחות באמצעות התאמה אישית ומסלולי חברות בתשלום.


בנוסף לשינויי ההנהלה, מתמודדת קרוגר גם עם סכסוך משפטי מול רשת אלברטסונס, בעקבות כישלון מהלך המיזוג בין שתי החברות בדצמבר האחרון. המיזוג נחסם על ידי בית משפט פדרלי לאחר שהרשתות לא הצליחו לעמוד בדרישות הרגולטורים האנטי-מונופוליסטיים למכור אחזקות באזורים בהם נתח השוק המשותף שלהן היה גבוה מדי.


לאחר ביטול המיזוג, הפתיעה אלברטסונס כאשר הגישה תביעה נגד קרוגר, בטענה שהאחרונה לא השקיעה מאמצים מספקים בהשגת האישורים הרגולטוריים הנדרשים. אלברטסונס דורשת פיצויים בהיקף של מיליארדי דולרים, כולל דמי ביטול עסקה בסך 600 מיליון דולר. קרוגר, מצידה, דחתה את הטענות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.