איש עסקים מדובאי ישקיע 20 מיליארד דולר בארה"ב
המיליארדר מדובאי שחולק עם טראמפ היסטוריה של שותפויות נדל"ן מבטיח השקעת ענק במרכזי נתונים בשמונה מדינות בזמן שמנהיגי עסקים זרים ומקומיים מתחרים על תשומת לבו של הנשיא הנבחר
חוסיין סג'וואני, המיליארדר מדובאי שטיפח קשרים הדוקים עם דונלד טראמפ מאז 2016, הכריז על תוכנית שאפתנית להקמת מרכזי מידע ברחבי ארצות הברית בהשקעה של לפחות 20 מיליארד דולר.
ההכרזה הדרמטית נעשתה במסיבת עיתונאים במועדון מאר-א-לגו בפלורידה, כשסג'וואני עומד לצד הנשיא הנבחר טראמפ. "ההשקעה תתמוך בהקמת מרכזי מידע חדשים וענקיים באזור המערב התיכון, ותשמור על ארה"ב בחזית הטכנולוגיה והבינה המלאכותית", הצהיר טראמפ.
הקשר בין השניים החל לפני כעשור, כשחברו להקמת מגרשי גולף יוקרתיים בדובאי. סג'וואני, שהונו מוערך בכ-13 מיליארד דולר לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, לא היסס מעולם להדגיש את שותפותו העסקית עם טראמפ.
השלב הראשון של הפרויקט השאפתני צפוי להתפרס על פני שמונה מדינות: טקסס, אריזונה, אוקלהומה, לואיזיאנה, אוהיו, אילינוי, מישיגן ואינדיאנה. טראמפ הבטיח לסייע בזירוז תהליכי האישור הסביבתיים והרגולטוריים.
- טראמפ פותח חזית חדשה: האם קנס ענק של האיחוד האירופי על גוגל יצית מלחמת מכסים?
- הדולר נחלש, הפד מתנדנד – והזהב מזנק לשיאים חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סג'וואני, בן ה-71, הביע אופטימיות זהירה כשאמר שחברתו תשקיע "יותר מ-20 מיליארד דולר אם ההזדמנות והשוק יאפשרו זאת", אם כי הפרטים המדויקים לגבי מימון המיזם טרם הובהרו. המהלך משתלב בתוכנית ההתרחבות הגלובלית של דאמאק, שהחלה את דרכה כחברת נדל"ן יוקרתי בדובאי. חטיבת מרכזי המידע של הקבוצה, Edgnex, כבר מתכננת השקעה של 3 מיליארד דולר בדרום-מזרח אסיה בשנים הקרובות.
ההכרזה מצטרפת לשורת השקעות זרות משמעותיות שטראמפ מקדם לקראת כניסתו לתפקיד ב-20 בינואר. בדצמבר האחרון, למשל, הוא הכריז על התחייבות של SoftBank להשקיע 100 מיליארד דולר בארה"ב במהלך ארבע השנים הבאות.
טראמפ הבטיח להשתמש במדיניות מכסים ומיסוי כדי לעודד חברות זרות להשקיע בארה"ב. רק אתמול הוא הכחיש דיווח של הוושינגטון פוסט על כוונת צוותו לצמצם את תוכניות המכסים לטובת גישה ממוקדת יותר. מנהיגי עסקים, מקומיים וזרים כאחד, מחזרים אחר טראמפ לקראת כניסתו לתפקיד, כולל ביקורים במאר-א-לגו ותרומות לקרן ההשבעה שלו.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.
ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה
הפתעה בשוק האמריקאי: מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.1%, לעומת ציפיות לעלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנכה מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור; זו סטייה ממה שהשוק ציפה מה שמאותת על רגיעה אפשרית בלחצי המחירים שמגיעה רגע לפני פרסום מדד המחירים
לצרכן (CPI) מחר
הפתעה בשוק האמריקאי: מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.1%, לעומת ציפיות לעלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנכה מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור; זו סטייה ממה שהשוק ציפה מה שמאותת על רגיעה אפשרית בלחצי המחירים שמגיעה רגע לפני פרסום מדד המחירים
לצרכן (CPI) מחר.
הרחבה מיד