אילון מאסק
צילום: טוויטר

טסלה פספסה את הציפיות למסירות כלי רכב לרבעון - המניה יורדת

טסלה פספסה את קונסנזוס האנליסטים בוול סטריט ואת הערכתה בקשר למסירות כלי הרכב לרבעון הרביעי; זוהי השנה הראשונה בה טסלה מתקשה להציג צמיחה בנתון מסירות כלי־רכב

חיים בן הקון | (2)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה פרסמה את נתוני ייצור ומסירת כלי הרכב שלה לרבעון הרביעי: סך הכל מסירות כלי רכב ברבעון הסתכמו ב-495,570. סך הכל ייצור כלי רכב ברבעון הסתכם ב-459,445. סך מסירות שנתיות ב-2024 הסתכמו ב-1,789,226. סך הכל ייצרה השנה טסלה 1,773,443 כלי רכב.


פספוס ראשון של טסלה בנתוני המסירות אי פעם


התוצאות לרבעון מייצגות את הירידה השנתית הראשונה במספר המסירות השנתי של טסלה, שדיווחה על 1.81 מיליון מסירות ב-2023. החברה דיווחה על 484,507 מסירות ברבעון הרביעי של 2023. מניית טסלה יורדת למעלה מ-4% בטרום.





אנליסטים ציפו שטסלה תדווח על מסירות של 506 אלף כלי רכב ברבעון, כולל 474,000 רכבי Model 3 ו-Model Y, לפי קונצנזוס הערכות האנליסטים. טסלה שלחה לחלק מהמשקיעים קונצנזוס מסירות שהורכב על ידי החברה, ובו תחזית של 506,763 רכבים, על בסיס סקר של 26 אנליסטים. מסירות הן ההערכה הקרובה ביותר לסך המכירות שמדווחת טסלה.


דוח הרבעון הרביעי מגיע לאחר זינוק גדול במניית טסלה בסוף השנה, כאשר היא סיימה את 2024 בעלייה של 63%. באמצע דצמבר, המניה הגיעה לשיא חדש, ועברה את השיא הקודם שלה מ-2021.


מדובר בשינוי משמעותי מהמחצית הראשונה של השנה, כאשר המניה צנחה ב-29% ברבעון הראשון – התקופה הגרועה ביותר מאז 2022, כאשר החברה התמודדה עם ירידה במכירות למרות הנחות ותמריצים לרוכשים. בשיחת המשקיעים של הרבעון הראשון באפריל, מנכ”ל החברה אילון מאסק אמר למשקיעים שבזמן שהוא צופה ״מכירות גבוהות יותר השנה מאשר בשנה שעברה״, קצב הצמיחה יאט מקצב של 38% ב-2023.


הסיפור הגדול ביותר בטסלה במחצית השנייה של השנה היה תפקידו של מאסק בקמפיין הבחירות של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. מאסק, האדם העשיר בעולם, השקיע כ-277 מיליון דולר בקידום טראמפ ומועמדים רפובליקנים נוספים, ובילה שבועות בדרכים בקמפיינים במדינות מתנדנדות.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, המשקיעים מצפים לתוצאות של מוצרים ויוזמות אחרות בטסלה, כגון הרובוטקסי ומכונית הטסלה הזולה יותר. 

עד לאחרונה, טסלה הייתה אחת מיצרניות הרכב היחידות שייצרו רכבים חשמליים מונעי סוללה באופן נרחב וכפעילות עיקרית. כעת, החברה מתמודדת עם גל של תחרות מיצרניות רכב מקומיות בארה״ב, כולל ג’נרל מוטורס, פורד וריביאן, כמו גם BYD בסין, יונדאי בקוריאה, וענקיות הרכב האירופאיות BMW ופולקסווגן.

גורמים בענף הרכב החשמלי טוענים שעל אף כל התחרות, טסלה היא עדיין יצרנית הרכב החשמלי הטובה ביותר, והיא נמצאת בכיוון הנכון בתוך תחרות קשה שלא צפוי שתהפוף לקלה יותר בעתיד הקרוב.


טסלה השקיעה ביוזמת רובוטיקה אנושית ובפיתוח שבבים, ומתכננת לייצר רכב רובוטקסי ייעודי ולהתחיל שירות נסיעות אוטונומי עוד לפני 2027. למרות שמאסק ובעלי המניות אולי לא רוצים לראות את טסלה רק כחברת רכב, רוב הרווחים שלה עדיין נגזרים ממכירות כלי רכב.


עם מתחרים שמגדילים את נתח השוק שלהם באירופה, טסלה חוותה ירידה תלולה במכירות באזור במהלך הרבעון הרביעי.


בין ינואר לסוף נובמבר, טסלה מכרה 283,000 רכבים באירופה, ירידה של כ-14% לעומת אותה תקופה שנה קודם לכן, על פי נתוני רישום של איגוד יצרני הרכב האירופאים (ACEA). רישומים באירופה ירדו ל-18,786 בנובמבר לעומת כ-31,810 שנה קודם לכן. העסקים של החברה בסין גם הם היו גם הם תחת לחץ ברבעון הרביעי.


בעוד שה-Model Y הוא הדגם השני הנמכר ביותר בסין, הצמיחה שלו אינה מצליחה לעמוד בקצב הצמיחה של השוק. עד נובמבר, מכירות ה-Model Y עלו ביותר מ-5%, אך מכירות רכבים חשמליים בסין באופן כללי עלו ב-8%. במקביל, BYD ומותגים אחרים בסין, כולל צ’רי, לי אוטו ועוד, צמחו בקצב משמעותי יותר מטסלה. BYD גם מקימה מפעלים מחוץ לסין ומייצאת באופן נרחב.




בצפון אמריקה


בצפון אמריקה, טסלה נותרה דומיננטית. החברה הציעה מגוון תמריצים והנחות, גם על ה-Model Y SUV הפופולרי ביותר שלה, במהלך הרבעון הרביעי כדי להניע מכירות. למרות זאת, טסלה חוותה הצטברות של מלאי.


במהלך הרבעון הרביעי, החברה שלחה עובדים מקו ההרכבה של ה-Cybertruck הביתה לכמה ימים, דבר שעשוי להעיד שהיא מנסה להימנע מהצפת השוק בכמות גדולה מדי של כלי רכב אלה. מה עוד, שאלו לא מוצלחים במיוחד ולטענת גורמים בענף, נערמים במגרשי גריטה.


לקראת 2025, מאסק אמר בשיחת משקיעים באוקטובר שטסלה מצפה להציע רכבים זולים יותר ואוטונומיים בשנת 2025, מה שאמור להוביל ל”צמיחה של 20% עד 30%” לעומת 2024.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תנסו למכור 03/01/2025 15:42
    הגב לתגובה זו
    חברת הרץ מוכנה למכור כמעט בחינם ואין קונים רק פראייר קונה מכונית חשמלית משומשת.....
  • 1.
    מיכל 02/01/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
    רובוטקסי זאת המצאה גדולה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

גילת קפצה ב-7%, טסלה עלתה ב-2.3%; וול-סטריט ננעלה בירוק

צוות גלובל |

שלושת המדדים העיקריים סיימו בעליות שערים, כאשר הנאסד״ק עלה ב-0.9%, ה-S&P עם 0.6% והדאו עם 0.3%.  העליות הגיעו בעקבות ההקלה במתיחות הסחר בין ארצות הברית לסין והציפייה לפרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) ביום שישי.

עיני שוק מופנות כעת לפרסום מדד המחירים לצרכן של ספטמבר, שיתפרסם לאחר דחייה שנגרמה בשל השבתת הממשל בארה"ב. כלכלנים מעריכים כי מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, יעלה ב־0.3% בחודש השלישי ברציפות, נתון שישאיר את קצב האינפלציה השנתי על 3.1%. נתון זה יספק לבנק הפדרלי תמונה חשובה על רמות המחירים לפני החלטת הריבית הקרובה.


לצד העליות במניות הטכנולוגיה, מניות האנרגיה התחזקו בעקבות קפיצה חדה במחירי הנפט. הנפט מסוג WTI זינק ב־5.8% ל־61.89 דולר לחבית לאחר שהממשל האמריקאי הודיע על סנקציות חדשות נגד חברות הנפט הגדולות ברוסיה, צעד שנועד ללחוץ על מוסקבה לסיים את המלחמה באוקראינה. גם הזהב רושם עליות מתונות לאחר שבוע תנודתי, והדולר נותר יציב.


המשקיעים ממשיכים להעריך מחדש את הסיכונים בשוק על רקע תנודתיות גוברת וחששות מהערכת יתר של מניות. עם זאת, תיקוני השוק האחרונים נבלמו במהירות, כאשר משקיעים פרטיים מנצלים כל ירידה כהזדמנות לרכישת מניות נוספות. “המשקיעים נצמדים לגישת ‘לקנות את הירידה’, אפילו המשקיעים הפסימיים מתחילים לפקפק בתחזיותיהם,” אמר מארק האקט מ־Nationwide.


למרות שאינפלציה נותרה מעל יעד הפד, המשקיעים מעריכים כי הבנק המרכזי צפוי להוריד את הריבית בפעם השנייה השנה בישיבה שתיערך ב־28–29 באוקטובר, בשל חולשת שוק העבודה. אנליסטים מציינים כי נתוני יום שישי אמנם חשובים, אך ככל הנראה לא ישפיעו משמעותית על החלטת הפד. “הבנק הפדרלי מתמקד יותר בשוק העבודה, ולכן נתוני האינפלציה לא ישנו את הכיוון,” אמרה אמילי באוורסוק היל, שותפה מייסדת ב־Bowersock Capital Partners, והוסיפה כי “ייתכן שנראה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה.”