הפועלים: רווחי אסם ירדו ב-2.9% בכל שנת 2005
פסימיות בבנק הפועלים ביחס למניית אסם. האנליסט בני שרביט, והאנליסט רביב אלדר מפרסמים היום את המלצתם למניות החברה שמביאה את ה"במבה" למדפי המרכולים. ההמלצה של הפועלים היא "תשואת חסר" בסיכון בינוני למניה, ומחיר היעד המוענק למניה הוא של 45 שקלים, גבוה בשקל מהמחיר של המניה בשוק בעת פרסום ההמלצה ב-27 בינואר. האנליסטים סבורים כי החברה עתידה להציג רבעון רביעי טוב ל-2004, אך בכל 2005 היא צפויה לירידה בגובה המכפילים שלה.
התחזית של שרביט ואלדר לרבעון הרביעי שחלף לו היא כי ההכנסות של אסם יעלו בכ-5% להיקף של 611 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל, הרווח תפעולי יגדל ב-14% לכדי 65.3 מיליון שקל, והרווח נקי יוסיף עוד 15% להיקף של 40 מיליון שקל ברבעון. בשנת 2004 הם חוזים גידול ברווחים של כ-47.5% ביחס ל-2003 והם צפויים להסתכם בכ-196.7 מיליון שקל.
בפועלים מציינים כי הגידול בהכנסות צפוי בין היתר בשל איחוד פעילויות חדשות, החדרת מוצרים חדשים והגידול בהכנסות טבעול, בין היתר בשל החלשות השקל. האנליסטים מציינים כי ברבעון השלישי של 2004 נפגעו הכנסות החברה כתוצאה מהשביתה בנמלים, שעיכבה את חומרי הגלם שבהם משתמשת החברה, אך להערכתנו ברבעון הרביעי כבר לא תהיה לכך השפעה.
"בדקנו 3 מוצרים חדשים שאסם הציגה בשנה האחרונה וזו הערכתנו: אחד הצליח יותר (מיונס - מיונז דל קלוריות), אחד הצליח פחות (צ'יפסי סטיקס) ולגבי השלישי - דגני הבוקר של במבה, עדיין אין מסקנה חד משמעית" הם מציינים ומוסיפים כי כיום יוניליוור-תלמה עדיין שולטת בשוק דגני הבוקר, עם נתח שוק של מעל ל-60%, אסם-נסטלה במקום השני, ואילו קלוגס עדיין משתרכת מאחור.
עוד חוששים בפועלים כי המכפיל ההיסטורי של אסם ירד תוך שנה מ-39 ל-22. להערכתם המניה עדיין אינה זולה, למרות שהם צופים גידול די נאה ברווח ב-2005, עם זינוק של 58.4% ברווחי הרבעון הראשון ביחס למקביל ל-54.9 מיליון שקל, אך ירידה של 2.9% ברווח של כל 2005 ביחס ל-2004 לכדי 190 מיליון שקל.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.42% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
