מטוס דלתא איירליינס
צילום: דלתא איירליינס

הרעיון: ההייטק מקים חברת תעופה זולה; למה אין לזה סיכוי?

"טיסות לארה"ב ב-800 דולר" - מפתה, אבל, יש מכשולים בדרך; על הרעיון שתפס כותרות, ולמה הוא לא אפשרי 
רוי שיינמן | (6)

הרעיון יפה, אבל כמעט בלתי אפשרי: על המכשולים שבדרך לחברת תעופה ישראלית שתספק טיסות לארה"ב ב-800 דולר

הקמת חברת תעופה ישראלית חדשה שמטרתה לספק כרטיסים מוזלים לארה"ב במחיר של 800 דולר בלבד, בשעה שאל על שהיא בעצם היחידה שטסה לארה"ב גובה מעל 2,000 במקרה הטוב, זה נשמע בהחלט מעניין, ובמיוחד שמאחורי היוזמה עומדים הייטקיטסים. אבל כשמתעמקים בזה כמה דקות מבינים שזה לא באמת אפשרי.  

    מטוס אל על - האם תהיה תחרות מצד יזמי הייטק?     (דוברות אל על)

 

ההשראה: חברות הלואו-קוסט האירופיות והאמריקאיות

הרעיון שמוביל יזמים  ישראלים לפתח חברת תעופה מוזלת ליעדים רחוקים שואב השראה מחברות לואו-קוסט שפועלות ברחבי העולם. חברות כמו Ryanair ו-EasyJet הפכו את הנסיעות באירופה לזולות ונגישות, וחברות אמריקאיות כמו Spirit ו-Frontier מציעות טיסות זולות בתוך ארה"ב ובמספר קווים בינלאומיים. הרעיון הוא לצמצם עלויות ולהתמקד בשירות בסיסי בלבד, תוך גביית תשלום על כל שירות נוסף. לכן, טיסות במחיר מוזל לארה"ב יכולות להישמע ככיוון ריאלי במבט ראשוני, אבל המציאות הרבה יותר מורכבת.

 

המורכבות מאחורי טיסות מוזלות ליעדים רחוקים

הפעלת טיסות מוזלות בין ישראל לארה"ב כרוכה במספר אתגרים מהותיים, שאינם קיימים בטיסות לואו-קוסט קצרות. ראשית, המרחק העצום מצריך הפעלה של מטוסים ארוכי-טווח  שתחזוקתם השוטפת גבוהה מאוד ומייקרת באופן ניכר את עלויות ההפעלה. כמו כן, עלויות התדלוק, התחזוקה והביטוח בטיסות ארוכות טווח גבוהות בהרבה מאלה של טיסות קצרות, והן משתנות באופן דרמטי כתלות במחירי הדלק והתנאים הכלכליים הגלובליים. בנוסף, טיסות ליעדים רחוקים דורשות מערך לוגיסטי נרחב, שכולל צוותים רבים, זמני המתנה ארוכים ומערכות תפעול מתקדמות. במילים פשוטות, זה לא עסק של זבנג וגמרנו. זה דורש השקעה ענקית ונזכיר שתחום התעופה הוא תחום מסוכן שסובל בעשורים האחרונים מתנודות ברווחיות ושנים עם הפסדים כבדים. 

טיסה ב-800 דולר לא בהכרח תוכל להצדיק את עצמה מבחינה כלכלית. אחרי הכל, צריך גם לזכור שאנחנו בתקופה של מחירי קיצון בגלל שאל על נשארה לבד בקווים לארה"ב. אבל מתישהו כשיחזרו חברות התעופה לטוס לישראל המחירים ירדו. החברות האחרות גם לא יתנו לגורם חדש להיכנס בקלות, תהיה תחרות מחירים וינסו להוציא אותה מהשוק תוך כדי גרימת הפסדים גדולים בהתחלה. 

בהקשר זה, נזכיר כי התחרות מול החברות הגדולות בשוק התעופה העולמי, כמו דלתא, יונייטד ואל-על, היא קשה במיוחד, בעיקר כי לחברות אלה יש יתרון של טיסות קונקשן רבות ושיתופי פעולה בינלאומיים שמוזילים עבורן עלויות ומשפרים את כושר התחרות שלהן.

ומה עם רגולציה?

כלכלית זה יהיה מאתגר, אבל נוסף על כך, קיימים חסמים בירוקרטיים ורגולטוריים במתן אישורי תעופה בינלאומיים, במיוחד כשמדובר בחברת תעופה חדשה שמבקשת לפעול מול יעדים רגישים מבחינה ביטחונית כמו ארה"ב. שוק התעופה הבינלאומי מפוקח בקפדנות, וחדירה אליו דורשת עמידה בדרישות מחמירות, המהוות נטל כלכלי כבד על חברות תעופה צעירות ומוזלות.

הקמת חברת תעופה דורשת משאבים כלכליים אדירים, ידע ייחודי, והשקעה בתשתיות לוגיסטיות ובקרות איכות והמון התעסקות עם לקוחות ומתן שירותים. למרות שהרעיון נולד בחברות הייטק לא בטוח כלל שזה מתאים להם ונכון להם.   

 

חוסר הגמישות בבחירת יעדים ובתמחור

קיראו עוד ב"בארץ"

יתרון חשוב שיש לחברות הלואו-קוסט באירופה, הוא שהן פועלות ביעדים קצרים וזולים יחסית, מה שמאפשר להן לתמרן בין מספר רב של שדות תעופה ולהתחרות על מחירים נמוכים. טיסות ארוכות טווח, לעומת זאת, מצריכות רמת תכנון אחרת לגמרי, ואין את הגמישות לצמצם עלויות בעזרת קיצור מסלול או בחירת נתיב טיסה זול יותר.

בנוסף, בעוד שחברות הלואו-קוסט גובות מחיר על כל שירות נוסף כמו מזוודות, אוכל, ובחירת מושב, בטיסות ארוכות טווח יש צורך בשירותים בסיסיים רבים שקשה לצמצם, ולכן רמת החיסכון הופכת למוגבלת.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יריב 07/11/2024 23:02
    הגב לתגובה זו
    זה אולי פחות נח, אבל חברה ישראלית לואו-קוסט שתטוס ליעד שממנו טסות חברות זרות לארה"ב בזול (למגוון יעדים בצפון אמריקה) תצליח יותר. זה דורש טיסות דרך יעד עם מידי נמל סבירים תוך תיאום מול לוחות טיסות של חברות זרות לקונקשן טוב ומחירים נוחים ואפשר למכור זאת כחבילה אחת גם בפחות מ 800 דולר. ישנן טיסות מאד זולות מיעדים שונים באירופה לארה"ב ולא רק לניו יורק.
  • 4.
    99 07/11/2024 22:31
    הגב לתגובה זו
    סתם כמה פוצים שהחליטו שהם "ההייטק".
  • 3.
    אין כמו להגיד להייטקיסט ישראלי זה בלתי אפשרי (ל"ת)
    נבידה 07/11/2024 20:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ויסקונט 07/11/2024 19:34
    הגב לתגובה זו
    וואי, לוזר. אלעל מפסידה ימבה כסף על כרטיס של 800 דולר לארה"ב. זה בגלל ניהול לא יעיל, חברה עם תקורות אדירות ובעלי מניות ששואבים את ההון. אם הם יחליטו להוריד למחיר זה, יש סיכוי שמישהוא יזכה מן הנפקר ויקנה חברה בקריסה.
  • 1.
    מריה 07/11/2024 19:29
    הגב לתגובה זו
    לשרת את כל תושבי מדינת ישראל
  • הבנתי שברוסיה חברות התעופה עובדות 24/7 (ל"ת)
    אז למה באת לפה? 07/11/2024 21:38
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

יוסי כהן, ראש המוסד (יוטיוב)יוסי כהן, ראש המוסד (יוטיוב)

האם ראש המוסד קיבל טובות הנאה מטייקון ולמה המשטרה לא חקרה?

ולמה זה לא בכותרות הראשיות בתקשורת? גילויים חדשים שנחשפו בשבוע שעבר מייצרים תחושה שיוסי כהן השתמש בדירת ג'ימס פארקר וקיבל טובות הנאה והמשטרה העלימה עין ו"הוציאה" את העדויות על כהן מתיק החקירה נגד נתניהו - לא תקין, מחשיד. קוראים לזה טיוח

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יוסי כהן

כבר תקופה ארוכה שמלחשים שיוסי כהן קיבל טובות הנאה מג'יימס פאקר המיליונר, לרבות שימוש בדירתו במלון רואיל ביץ' שבתל אביב. הוא עשה זאת בעודנו ראש המוסד וזה מחייב במשטר תקין צורך בבדיקה משמעותית. הדברים עלו במסגרת תיק 1000 - תיק המתנות נגד נתניהו. במשטרה בדקו וחקרו על טובות הנאה שלכאורה קיבל יאיר נתניהו מפארקר, בעיקר שימוש בדירתו ברויאל ביץ' כשהחשד היה שבין נתניהו האבא ופארקר יש קשר לא חוקי -מתנות בתמורה להטבות. תוך כדי החקירה הזרקור עבר לדמות אחרת - יוסי כהן, אלא ששם היה סוג של טיוח. 

פקד ליזו כהן, חוקרת מיאח"ה, שהייתה חלק מצוותי החקירה בתיק 1000 וב"תיק המעונות"  הסבירה בעדותה בבית המשפט לפני כשנה וחצי כי החקירה התמקדה בקשרים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין פאקר, ובמיוחד בבדיקת חשד לטובות הנאה שהועברו באמצעות מגורים של בנו יאיר בנכס של פאקר. לדבריה אז "החשד היה שיאיר קיבל טובת הנאה עבור אביו, או להפך. יאיר היה הכלי, לא מושא הבדיקה המרכזי".

היא נשאלה אז למה חקרתם דווקא את יאיר ולא את יוסי כהן? "אני גביתי הודעות גם בעניין הזה, אך לא זכור לי שבדקנו את מצלמות האבטחה לגבי יוסי כהן". בהמשך הודתה כי הייתה הנחיה מגבוה לא להזכיר את שמו של כהן בחקירת הדס קליין, נציגת פאקר ומילצ'ן.

פיצול חריג של תמלילי חקירה: "קיבלנו הנחיה מלמעלה"

במהלך הדיון הציג אז עו"ד עמית חדד סניגור נתניהו פיצול חריג בתמלולי חקירה של שלושה עובדים במלון - שני קבלנים וקב"ט. לדבריו, התמלולים כללו גרסאות שונות באשר להופעתו של יוסי כהן בדירה: באחד מהם השם הוזכר, ובאחר - הושמט. כהן אישרה כי מדובר במהלך חריג ולא שגרתי, שלא עשתה בעבר, והסבירה כי מדובר בהנחיה שהועברה מהדרגים הבכירים. "לא יודעת למה פוצל התמליל. זו הייתה הנחיה. אולי כדי להבחין בין גרסה שבה מוזכר שם רגיש לגרסה אחרת. זה לא מקובל, אבל ככה נדרשנו לפעול".

בשבוע שעבר עלה לדוכן העדים חוקר בכיר במשטרה - צחי חבקין. העדות שלו גורמת לזוז באי נוחות. עו"ד חדד שואל אם "השם של יוסי כהן עלה בתשאול של עובדי המלון. מומי (נצ"מ מומי משולם - ראש צוות החקירה בתיקי נתניהו) עלה בשיחה, מה, הוא נלחץ?" 

‏חבקין: "אפשר לומר".

‏חדד: "אז הוא מנחה אותך? ומייצר מצגי שווא?"