ירון פלוס
צילום: פייסבוק

ראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה החדש: פרופ' ירון פלוס

פלוס משמש כפרופסור וראש המסלול למדידות וגיאו-אינפורמציה במחלקה להנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל. בין השנים 2012 ל-2021 שימש כמדען הראשי וראש חטיבת המחקר והפיתוח במרכז למיפוי ישראל
אדיר בן עמי | (9)

הועדה שהוקמה לאיתור הסטטיסטיקן הלאומי של ישראל, המליצה פה אחד על מינויו של פרופסור ירון פלוס לתפקיד, המינוי מצריך עוד את אישור הממשלה על מנת להיכנס לתוקף. כיום משמש מזה כשנה ממלא מקום לסטטיסטיקן הלאומי, יואל פינקל, מוותיקי בכירי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מזה עשרות שנים וסגן הסטטיסטיקן הממשלתי בשנים האחרונות.

פלוס משמש כפרופסור במחלקה להנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל ושימש כמדען הראשי של המרכז למיפוי כישראל במשך כ-9 שנים, שם בין היתר הנחה את המחקר על הפיתוח והתקינה במדינת ישראל בתחומי מערכות המיקום ההנדסי המדויק, הגדרת גבולות מקרקעין ומידע מרחבי על ישומיו.

ברשות למיפוי ישראל כתבו כי פלוס היה אחראי "על איתור פערי ידע טכנולוגיים ונתונים בממשלה בתחום המערכות מידע מבוססות מקום וקידום פרויקטים מערכתיים להשלמת הפערים" ו"קידום שיתופי פעולה עם ובין גופי ממשל".

תנאי הסף לתפקיד הסטטיסטיקן הממשלתי כללו בין היתר: בעל תואר שלישי באחד מתחומי של הלמ"ס, רצוי בסטטיסטיקה כלכלה או דמוגרפיה; ניסיון בביצוע מחקרים מדעיים בתחומי הסטטיסטיקה או/ו הכלכלה; פרסום מחקרים מדעיים בכתבי עת מקצועיים; ניסיון עבודה בין לאומי בתחומי המחקר ועוד. בוועדת האיתור ישבו מטעם הנציבות - ד"ר אוסנת לב ציון מנהלת המרכז הרפואי אסף הרופא, מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי ופרופ' אביה ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל.

תפקידו של הסטטיסטיקן הלאומי הוא לעמוד בראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במשרד ראש הממשלה, שמטרתה היא איסוף, עיבוד, ניתוח ופרסום המידע הסטטיסטי המעודכן של מדינת ישראל בכל התחומים, ובראש ובראשונה בתחום הכלכלי. בין השאר הלשכה היא המפרסמת את מדד המחירים לצרכן, מחירי הדירות ואת החשבונות הלאומיים הכוללים את כל נתוני המשק, כולל שיעורי הצמיחה, האבטלה, היצוא והייבוא.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    קולומבוס 19/04/2023 09:16
    הגב לתגובה זו
    הקשר בינו לסטטיסטיקה הוא כמו הקשר בין ישראל לדמוקרטיה - קיים אבל מעורפל. לא צריך מפה כדי להבין לאן זה הולך...
  • 7.
    אנונימי 18/04/2023 12:58
    הגב לתגובה זו
    לא הגיוני לבחור באדם שאינו לא ידע בסטטיסטיקה כלל, כאשר מולו התמודד פרופ' לסטטיסטיקה (רון קנת) שהוא בעל שם עולמי בסטטיסטיקה. צריך לזכור שהוא היה כפוף למשרד הבנוי והשיכון עד לא מזמן וכנראה צבר קשרים שיעלו לנו הציבור בסטטיסטיקה מגוייסת. מבקר המדינה - הכתובת על הקיר
  • 6.
    חושם 18/04/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    ממחר, אין אינפלציה, מדד אפס, חשמל ומים הכי זולים, דלק הכי זול בעולם, משכנתא, גרוש וחצי, מדד האושר 10. אין פקקים.
  • 5.
    מחר יום חדש (ל"ת)
    חושם 18/04/2023 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שאול 18/04/2023 09:30
    הגב לתגובה זו
    מקווה שהמספרים שיוצגו לא יהיו במסגרת תוכנית כבקשתך של המושחתים .
  • 3.
    אלוהים ישמור אותנו ... אפילו לי יש יותר ידע בסטטיסטיקה (ל"ת)
    אקונומטריקה א' 18/04/2023 08:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברבור שחור 18/04/2023 06:21
    הגב לתגובה זו
    מוכשר ככול שיהיה הוא איננו סטטיסטיקאי.חלם זה כאן
  • 1.
    עצוב 17/04/2023 22:21
    הגב לתגובה זו
    עוד לבנה בחוסר האמון של הזקים בישראל. עצוב
  • יוסי 17/04/2023 23:31
    הגב לתגובה זו
    מי אתה? מגיב עלוב..........
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.