להעלות מסים או לא להעלות? זאת התשובה של יורם גבאי
דוח מינהל הכנסות המדינה פורסם השבוע על ידי הכלכלנית הראשית באוצר, בעניינן של 2019-2020. אנחנו כזכור נמצאים כבר במרץ 22'. "העדכון לשנה שאחרי יהיה שנטל המס, סך כל המסים הכולל, קצת עלה ב-2021 בעוד בערך 1% תוצר, שכן קצב עליית ההכנסות ממסים ב-21' היה גבוה מקצב הצמיחה הכלכלית", אומר יורם גבאי, ראש מינהל הכנסות המדינה המיתולוגי, אחר כך פעיל בשוק הפיננסי ומחבר הספר "חברת השפע בלא רווחה ובלא שלום". "ב-22', בקצב הצמיחה הנוכחי וקצב גידול ההכנסות ממסים הנוכחי, אני מניח שנטל המס יישמר. הצמיחה בשנת 21' היתה אדירה אבל קצת מתמתנת ב-22', וממילא גם קצב גידול ההכנסות ממסים יתמתן".
- למה מצד אחד נטל המס הכולל בישראל הוא בינוני, קצת נמוך מממוצע המדינות המפותחות, אבל הציבור, אנחנו, מרגישים עול מסים כבד במיוחד?
גבאי: "זה נובע מהרכב המסים בישראל. במס הכנסה, כולל ביטוח לאומי ומס בריאות - שיעור המס על יותר מ-60% מהאוכלוסייה הוא אפסי. קטן מאוד, שכן 50% משתכרים מתחת לסף המס ומשלמים סכומים נמוכים מאוד, ביחס לעולם, לביטוח לאומי ומס בריאות".
- ומעמד הביניים?
- "מי שמשתכר מ-15,000 שקל ברוטו ומעלה שיעור המס השולי שלו עולה למעשה ל-43% ובתוספת הפרשות החובה לפנסיה זה מתקרב ל-50%. למעשה על כל 100 שקל שמרוויח זה שבתלוש שלו מעל 15,000, הוא משלם 50% מס. זה כולל כאמור מסי הכנסה והפרשות חובה לפנסיה, ביטוח בריאות, ביטוח לאומי. מכאן, שבהשוואה בינלאומית המס שהמעמד הבינוני והבינוני-מבוסס בישראל משלם הוא הגבוה ביותר בעולם המפותח, כולל מדינות צפון אירופה. זה נכון עד להכנסה של 45,000 שקל, שאז המס מגיע ל-47% מס שולי ועוד 6%-5% הפרשות חובה לפנסיה. גם זה הכי גבוה בעולם. בנוסף יש אצלנו גם מס יסף להכנסות גבוהות במיוחד שמתייחסות למאיון מאוד עליון".
"יותר מ-2 מיליון מהם משלמים מס אפסי אם בכלל. 1-1.5 מיליון משלמים מס ישיר כבד, ולכן הם מרגישים עול כבד. בקבוצה הזו נמצאים רוב אנשי המקצוע פרט לעובדים סוציאליים, מורים ואולי מקצועות נוספים, בגילאי 35 ומעלה. מדובר באנשי שירות המדינה בדרגות ביניים ומעלה, הפיננסים, הביטוח, הייטק, אקדמיה, בריאות – כל הרופאים נמצאים שם אבל אנשי המקצועות הרפואיים האחרים – פחות".
- אז הלחץ הכבד הוא על 1.5 מיליון עם מס שולי כבד.
- מי נהנה ממס נמוך?
- אומרים שזה מחיר הצמיחה ופיתוח מפעלים בפריפריה.
- אצלנו יש גם עול כבד של מסים עקיפים.
- בישראל יש פטור ממע"מ לירקות ופירות.
- כאשר דוח האוצר מצהיר שנטל המס בישראל נמוך ביחס ל-OECD האם זו הכנה פסיכולוגית להעלאות מס מתוכננות?
- אבל כמעט כל שנה מספרים שמגויסים עוד ועוד שוטרים.
- רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- אז כן עוד מסים או לא?.
"קצב עליית רמת החיים בצריכה הפרטית עולה במהירות אבל השירותים הציבוריים-ממשלתיים שאנחנו מקבלים בירידה, ולכן יש היגיון במדיניות שתעלה במידה מסוימת את ההכנסות ממסים".
- איך תבטיח שההעלאות האלה לא ייבלעו בתוספות שכר לאותו מעמד בינוני-גבוה?
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
