קבלת ערעור בעניין סבירות שומת מע"מ לפי מיטב השפיטה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר ע"מ 1136/04 אילן יגדל נ' מע"מ ת"א 3
עו"ד לילך דניאל |

תקציר ע"מ 1136/04

אילן יגדל נ' מע"מ ת"א 3

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל ערעור שעניינו סבירות שומת מע"מ לפי מיטב השפיטה, אשר הוצאה לבעל עסק למכירת אביזרי מין. נקבע כי התחשיב שערך המשיב הוא בלתי סביר ומבוסס דיו. לנוכח האמור, נפסק כי יש לבטל את שומת המשיב ולהורות לו להוציא שומה חדשה לפי מיטב השפיטה.

השאלה המשפטית והרקע העובדתי

המערער ניהל עסק של חנויות למכירת אביזרי מין, שירותי ספריית וידאו בתחום המין ותאי צפייה. העסק כלל חנות אחת בירושלים וארבע חנויות בתל אביב. בעקבות ביקורת שערך המשיב לעסק התגלה כי המערער הפסיק להגיש דוחות תקופתיים מחודש ספטמבר 2000, אף על פי שהעסק המשיך לפעול. בנסיבות אלה נערכה למערער שומה לפי מיטב השפיטה לתקופה שבין ספטמבר 2000 לדצמבר 2003, והמשיב קבע את המחזור לסך של 5,068,888 ש"ח בהתאם לתחשיב שערך כלכלן מטעמו. בד בבד הוטל על המערער קנס בגין אי ניהול ספרים בסך 50,649 ש"ח. בהמשך הגיש המערער דוחות לתקופה החסרה, ולפיהם מחזור העסקאות הוא 3,337,866 ש"ח בלבד. המשיב סירב להכיר בנכונות הדוחות שהגיש המערער.

המדינה הגישה כתב אישום נגד המערער לבית משפט השלום בתל אביב יפו. בכתב האישום ייחסה המדינה למערער מסירת ידיעות כוזבות בארבעה דיווחים, וכן שימוש במרמה ותחבולה במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום קנס, וזאת בנוגע לעניינים נשוא הערעורים.

בהכרעת הדין הרשיע בית המשפט את המערער באישומים המיוחסים לו בקובעו בין היתר כי המערער לא ניהל את פנקסי החשבונות ואת הרשומות כנדרש על פי דין, לא רשם תקבולים מלקוחות ולא רשם רכישות טובין ותשלומים לספקים. בית המשפט גזר על המערער עונש מאסר וקנס.

לטענת המערער, המשיב לא מסר לו את התחשיב שעליו התבססה השומה ולפיכך יש לאמץ את ספריו כמות ששחזר רו"ח מטעמו, ומשום כך יש גם לבטל את הקנס אשר הוטל עליו. עוד נטען כי לאחר שהמשיב יחויב להמציא את התחשיב, יהיה עליו לשוב להליך ההשגה.

דיון

כאמור, טענתו העיקרית של המערער היא כי מכיוון שהמשיב לא חשף את נתוני התחשיב ששימש יסוד לשומה - יש לקבל את הערעור, במובן שלאחר קבלת התחשיב יש לשוב להליך ההשגה ולאפשר למערער לבחון את נתוני המשיב ולהשיג עליהם לגופם במידת הצורך.

אכן, הלכה פסוקה היא שעל רשות המסים למסור לנישום את המידע ששימש יסוד בידה להוצאת שומה לפי מיטב השפיטה, כדי שהנישום יוכל לכלכל צעדיו ולבחון את השומה שהוצאה כמו גם לאפשר בידי בית המשפט לערוך ביקורת שיפוטית.

יישום ההלכות דנן מורה כי היה על המשיב להמציא את נתוני התחשיב למערער עם הוצאת השומה, לא כל שכן לאחר שביקש זאת ממנה, לרבות בהליך ההשגה. כמו כן היה על המשיב ליתן נימוקים המצדיקים את סירובו למסור את המידע הדרוש. נימוקים כאמור לא הובאו לפני בית המשפט, ומשום כך הצדק עם המערער בטענתו זו. למעשה, ניתן היה לסיים בכך את פסק הדין ולהורות על החזרת ההליך לשלב ההשגה כמבוקש בערעור, כדי שהמערער יוכל לשטוח את השגותיו לגופם של דברים. עם זאת, הואיל והנתונים המבוקשים נמסרו בסופו של דבר במסגרת הגשת תצהירי העדות הראשית של המשיב, והצדדים התייחסו גם לגופם של דברים כאשר המערער בחר אף להגיש חוות דעת של רו"ח החולקת על שומת המשיב, יש לבחון את טענות הצדדים לגוף השומה.

ההלכה הפסוקה מורה כי בית המשפט יימנע מלהתעכב בשיקול הדעת של פקיד השומה בעת הוצאת שומה לפי מיטב השפיטה, אלא אם הוכח כי השומה הוצאה בשרירות לב או שנעשתה לאחר יד. כלכלן המשיב הבהיר בתצהירו כי בהיעדר תדריך כלכלי לענף הרלוונטי, נעשה התחשיב לפי שיטת ההשוואה - קרי איסוף נתונים של עסקים באותו ענף וחישוב פרמטרים בני השוואה, כדי להגיע לשומה לעסקי המערער. משכך, ביסס הכלכלן את התחשיב על השוואה לחנויות אחרות על בסיס שלושה פרמטרים עיקריים מהותיים, לדעתו: השוואה לחנויות בתחום העסק - קרי השכרת קלטות וידאו של סרטי מין ומכירת אביזרים בתחום המין, חנויות שהן חלק מרשת של חנויות ולא חנות בודדת, והשוואה לחנויות הנמצאות בסמיכות גיאוגרפית לחנויות המערער. את היקף המכירות של כל חנות חילק הכלכלן לשטח החנות והתקבל היקף המכירות למ"ר, ולאחר מכן חולקה התוצאה לשעות פעילות החנות.

למעשה, מהתחשיב עולה כי הגורם הדומיננטי בתחשיב הוא גודל החנות. מבחינת התחשיב עולה כי הוכח מעל כל ספק שנפלה שגגה בידי המשיב בהתבססו על התחשיב. אין בו כדי לשקף נכונה את היקף המכירות של המערער, הוא בלתי סביר ואף לא ניתן לשלול כי הוא נעשה מ"קלות דעת", עד כי לא ניתן לאמצו. מהתחשיב עולה בבירור כי אין כל קורלציה בין שטחי החנויות לבין היקף המכירות של החנויות. לעתים מסתמן כי דווקא כששטח החנות קטן יותר מחנות אחרת באותו אזור, מחזור המכירות בחנות הקטנה גדול מזה של החנות הגדולה. למומחה לא היה הסבר לפער הבלתי מובן בין היקפי המכירות המשמעותיים "לרעת" החנויות בשטחים הגדולים דווקא.

משכך, אין מנוס אלא לקבוע כי שטח החנות לא יכול להיות במקרה הנדון אבן הבוחן לצורך קביעת היקף המכירות בחנויות העוסקות בתחום המדובר. מובן שלא ניתן לשלול כי שטח החנות יכול להיות אחד הקריטריונים להיקף המכירות, אך לא היחיד. גם אם היה ממש בשיטת ההשוואה שנקט הכלכלן, התחשיב אינו יכול לעמוד בפני עצמו. מתברר כי לא נעשתה מדידה כראוי של חנויות ההשוואה, וכי החנויות לא נמדדו באופן מקצועי אלא על פי עיני המבקרים, לעתים על ידי ספירת אריחים. נוסף על כך, לא תמיד נכללו כל השטחים הפנימיים של החנות אלא רק שטחי המכירה. ובכך לא די: מתברר שהכלכלן לא טרח לבחון קיומם של קריטריונים אשר עשויים להיות רלוונטיים, כגון מיקומה של החנות - בתוך המבנה שבו היא מצויה, בחזית הבניין, בעורף הבניין, או בתוך הבניין עצמו.

זאת ועוד, מעיון בתחשיבים של המחלקה הכלכלית לענפים אחרים עולה כי קיימת חשיבות לצורך קביעת מחזור העסקאות גם לקריטריונים נוספים, שאף הם לא הובאו לידי ביטוי על ידי הכלכלן, למשל מספר העובדים בעסק. פגם נוסף הרובץ כנגד אימוץ התחשיב הוא העובדה שהבדיקה המשווה התבצעה בנוגע לשנה אחת בלבד, שנת 2002. מטבע הדברים שנה בודדת אינה יכולה לשקף היקף מכירות מבוסס, וככלל יש לבדוק את הנתונים גם בשנים הסמוכות, שמא מדובר בשנה חריגה אשר לא ניתן להשליך ממנה על אחרות. עוד ליקוי בשומת המשיב הוא בכך שהוא נמנע מלבדוק את שיעורי הרווח בעסקים דומים, לרבות חנויות ההשוואה, הגם שהנתונים מצויים או אמורים להיות מצויים ברשותו. בעיקר נכון הדבר שעה שהמשיב בחר להותיר את תשומות המשיב על כנן.

הגם שאין לקבל את שומת המשיב, אין בכך כדי לאמץ את דוחות המערער. קיימת כאמור הכרעה חלוטה כי המערער לא ניהל פנקסים כדין, ודי בה כדי לא לקבל את דוחות המערער. עם זאת, בהתחשב במסקנה שלפיה נפלו שגגות מהותיות בתחשיב, לא יהיה זה נכון לאמץ את שומת המשיב ולחייב את המערער לפיה, ומשכך אין מנוס אלא לבטל את שומת המשיב ועל כן גם דין הערעור על הטלת קנס להתקבל. לפיכך, אין מנוס אלא להורות למשיב להוציא שומה לפי מיטב השפיטה. המערער יהיה רשאי להשיג עליה כקבוע בדין. לפי השומה שתוצא ייגזר הקנס שיש להשית על המערער בגין פסילת הספרים.

תוצאה

הערעור התקבל.

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב

לפני כב' השופט איתן אורנשטיין

ניתן ב-13.6.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ירידה חדה במספר דורשי העבודה באוגוסט בשל מבצע "עם כלביא"

שירות התעסוקה: מספר דורשי העבודה ירד ב-14.7% ל-186.1 אלף, בעיקר עקב רישום רטרואקטיבי של עובדים שיצאו לחל״ת ביוני ושבו לעבודה ביולי; הירידה בלטה במיוחד בקרב נשים, צעירים וחרדים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה תעסוקה מובטלים

שירות התעסוקה משקף את מצב שוק העבודה לחודש אוגוסט, וממנו עולה כי מספר דורשי העבודה ירד ב-14.7% (ירידה של 32.1 אלף) לעומת יולי, לרמה של 186.1 אלף דורשי עבודה בלבד. מדובר בירידה חדה וחריגה לעונה זו של השנה, בה בדרך כלל נרשמת עלייה זמנית במספר דורשי העבודה בשל תופעת פיטורי הקיץ.

הירידה מוסברת בעיקר בהכרה רטרואקטיבית בזכאות לחל״ת לעובדים שהוצאו לחל״ת במהלך מבצע "עם כלביא" ביוני. עובדים אלו חזרו בפועל לעבודתם כבר ביולי, אך נדרשו להירשם כדורשי עבודה בשירות התעסוקה על מנת לממש את זכאותם לדמי חל״ת. התופעה ניפחה את מספר דורשי העבודה ביולי, וכעת עם מיצויה, נרשמה ירידה חדה במיוחד באוגוסט, על אף שפיטורי קיץ נרשמו גם השנה (כ-4.3 אלף עובדים).

נזכיר שברקע גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

הירידה בלטה בקרב נשים, צעירים וחרדים

הירידה במספר דורשי העבודה הורגשה בכל קבוצות הגיל אך בלטה בקרב צעירים עד גיל 34, כאשר מספרם ירד בכ-20.6% וחתך את חלקם מכלל דורשי העבודה ל-29.4%. מספר הנשים דורשות העבודה ירד אף הוא ב-16.5% לעומת יולי, לעומת ירידה של 12.5% בלבד בקרב גברים, כך ששיעור הנשים מכלל דורשי העבודה ירד ל-57.8% לאחר חודשים של עלייה עקבית. גם בקרב החברה החרדית נרשמה ירידה חדה במיוחד של 23.1% לעומת יולי, אף שפיטורי הקיץ מאפיינים אוכלוסייה זו יותר, ושיעורם ירד ל-9.8% בלבד מכלל דורשי העבודה.

לצד הירידה הכללית נרשם שינוי בתמהיל דורשי העבודה: שיעור האשכולות הנמוכים (1–3) ירד ב-0.4 נקודות האחוז, בעוד שיעור האשכולות הגבוהים (8–10) עלה ב-0.4 נקודות האחוז והגיע ל-20.1% לעומת 16.8% בלבד באוגוסט 2023. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בענפי תעסוקה הרגישים למצבי משבר, כמו מלצרים ומוזגי משקאות (-70.7%), מעצבי שיער ועובדים במכוני יופי (-63.3%), מנהלי בתי מלון ומסעדות (-59.9%) ומוכרים בחנויות (-59.2%). מנגד, היחידים שבהם נרשמה עלייה היו מורים בחינוך העל-יסודי (7.1%), כתוצאה מתופעת פיטורי הקיץ.