מיסוי חלוקת דיווידנד מרווחי שערוך בחברת בית

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר ע"א 8500/10 1. אביעד פרל; 2. מיכאל מילוא נ' פקיד שומה ירושלים 1
עו"ד לילך דניאל |

תקציר ע"א 8500/10

1. אביעד פרל; 2. מיכאל מילוא

נ' פקיד שומה ירושלים 1

בית המשפט העליון דן בסוגיית אופן מיסוי דיווידנד מרווחי שערוך בחברת בית. השופט ס' ג'ובראן ערך ניתוח מעמיק של נושא חלוקת דיווידנד מרווחי שערוך, וסבר בדעת יחיד כי כל רווח חשבונאי משערוך הון אינו יכול להימצא במסגרת דיני המס כמקור לדיווידנד. ברם, לצורך ההכרעה בערעור ודחייתו נקבע כי די בקביעה שאין לאפשר לנישום לחמוק ממיסוי באמצעות הבחירה הנתונה לחברת בית - בסעיף 64 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") - בין שני משטרי מס, שכן נישום מנוע מלטעון כי ברמת הפרט הכנסה אינה חייבת במס בהיותה חלוקה של הכנסה חייבת מחברה, במקרה שבו במישור החברה טען שאין למסות את ההכנסה שכן היא אינה הכנסה של החברה כלל.

השאלה המשפטית והרקע העובדתי

בתקופת השומה היו המערערים הבעלים של חברת סער ביטחון ושל חברת סער שמירה. ביום 1.1.1999 מכרו המערערים את מניותיהם בחברת סער ביטחון לחברת סער שמירה תמורת 11,200,000 ש"ח. בהסכם המכירה נכלל תנאי מתלה שעל פיו תתקיים המכירה רק אם שיעור מס ההכנסה על המכירה לא יעלה על 10%. על הרווחים הצהירו המערערים כרווח הון מרווחים ראויים לחלוקה שנצברו בתקופה של שבע שנים (התקופה המקסימלית לצבירת רווחים ראויים לחלוקה), על פי סעיף 94ב לפקודה כנוסחו אז. חברת סער שמירה מימנה את רכישת המניות באמצעות חלוקת דיווידנד מחברת סער ביטחון בסכום זהה, חלוקה אשר לא מוסתה בהיותה חלוקה מחברת בת לחברת אם.

יצוין כי סעיף 94ב לפקודה השתנה בשנת 2002 (תיקון מספר 132 לפקודה), כדי למנוע את האפשרות לתכנוני מס המקטינים את נטל המס על דיווידנד מסוג זה. בהמשך לכך, ביום 30.12.2002 רכשה סער ביטחון ברכישה עצמית את מניותיה מסער שמירה (משמע, החברות שבו והפכו לחברות אחיות). כשש שנים לאחר מכן, ביום 24.1.2008 הקצתה חברת סער ביטחון למערערים 7,757 מניות, וביום 30.4.2008 מכרו המערערים חלק ממניותיהם לחברה זרה.

בית המשפט המחוזי פסק כי עסקת מכירת חברת סער ביטחון עולה לכדי עסקה מלאכותית. זאת ועוד, לעניין מיסוי הרווחים מחברת הבית נדחה ערעור החברה כמפורט להלן.

דיון

עסקת מכירת המניות - לטענת המערערים עסקת המכירה לא הקטינה את נטל המס המוטל עליה, או לחלופין אף אם הופחת נטל המס - הרי זו הייתה תכלית סעיף 94ב לפקודה, ולפיכך לא היה מקום לראות בעסקה עסקה מלאכותית. הרובד השני של הטיעון הוא שאף אם הופחת שיעור המס בשל העסקה מדובר בתכנון מס לגיטימי, ואין מדובר בעסקה מלאכותית שכן לעסקת המכירה היו טעמים מסחריים ממשיים.

נפסק כי יש לדחות את התחשיב שהציגו המערערים במסגרת הודעת הערעור. לפי התחשיב, הרווח הריאלי שלהם מהעסקה כפי שבוצעה נמוך מהרווח הריאלי שהיה להם לו היו מפרישים דיווידנדים במשך שבע השנים ומשלמים מס בשיעור 25% על החלוקה. לפיכך לטעמם לא בוצעה כלל הפחתת מס.

ראשית, המערערים לא העלו טענה זו בפני בית המשפט המחוזי, ומשכך מדובר בשינוי חזית בערכאת הערעור.

שנית, המערערים לא גיבו טענתם זו בשום מסמך ערוך על ידי בעל מקצוע, וטענו אותה בעלמא במסגרת טיעוניהם. יצוין כי העיון בתחשיב שהציעו המערערים מעלה כי הוא לכל הפחות אינו מדויק, מקום שבו חושבו סכומי המס ששולמו בפועל על בסיס נומינאלי בעוד סכומי המס שחושבו במסגרת התרחישים החלופיים אשר הוצגו על ידם הוצגו בערכים ריאליים.

שלישית, המבחן להפחתת נטל המס במסגרת עסקה מלאכותית הוא למול נטל המס שהיה מוטל על הנישום אם הייתה מתבצעת אותה העסקה ללא תכנון המס. זאת ועוד התכלית שמציגים המערערים אינה תכלית הסעיף, והוא אכן תוקן בשנת 2003 בכדי למנוע תכנוני מס אלו.

באשר לקביעתו של בית המשפט המחוזי כי במקרה הנוכחי מדובר בעסקה מלאכותית, ומשכך בדין סיווגה פקיד השומה מחדש כחלוקת דיווידנד - העיון בטענות המערערים מעלה כי כולן טענות נגד ממצאיו העובדתיים של בית המשפט המחוזי. כידוע, ערכאת הערעור אינה נוהגת להתערב בממצאים העובדתיים שקבעה הערכאה הדיונית. בבחינת למעלה מן הצורך, לא נמצא פגם בפסק דינו של בית המשפט המחוזי. כך למשל, טענותיהם של המערערים בדבר כוונתם להנפיק את החברה נטענו בעלמא. לא נמצא כל פגם אף בהחלטת בית המשפט לעניין טענת החיץ המשפטי, ולעניין הטענה כי העסקה נדרשה לצורך המוניטין בתחום השמירה שהיה לחברת סער שמירה בלבד. לפיכך יש לדחות את הערעור בסוגיה זו.

מיסוי חלוקה שלא מתוך רווחים - הסוגיה השנייה המתעוררת בהליך הנוכחי היא שאלת אופן מיסוי הדיווידנד אשר חילקה חברת סער שמירה, שהיא חברת בית כמובנה בסעיף 64 לפקודה. בהליך הנוכחי מבקשים המערערים לטעון כי מדובר בחלוקה הנובעת משערוך של נכסי החברה.

במקרה שלפנינו אין מחלוקת כי סכום החלוקה חולק כדיווידנד לבעלי המניות, וכי על חלוקה זו חל חוק החברות, התשנ"ט-1999 (להלן: "חוק החברות"). משמע, לגישת המערערים מדובר ברווח המותר בחלוקה לצורך חוק החברות. עם זאת, באותה הנשימה טוענים המערערים כי לצורך מס הכנסה אין לראות ב"תוספת ההתאמה" רווח של החברה. במילים אחרות, המערערים מבקשים כי אותו סכום כספי יוגדר כרווח של החברה לצרכים מסוימים ולא יוגדר כרווח לצרכים אחרים. ברי כי סוג זה של טענות מעלה קושי של ממש.

לחברת בית שני מסלולים אפשריים למיסוי - היא יכולה להתמסות ככל חברה במסגרת המיסוי הדו שלבי, ולחלופין היא יכולה להתמסות בשלב אחד, כאשר הכנסותיה מיוחסות לבעלי המניות על פי אחוזי הבעלות שלהם. לא ניתן לחמוק ממיסוי כלל ועיקר באמצעות האפשרות לבחור בין שני משטרי המס. נפסק כי נישום מנוע מלטעון כי ברמת הפרט הכנסה אינה חייבת במס בהיותה חלוקה של הכנסה חייבת מחברה, אם במישור החברה טען כי אין למסות את ההכנסה שכן היא אינה הכנסה של החברה כלל. עיקרון זה שעל פיו לא יכול נישום ליהנות באותה העת משני משטרי המס - הדו שלבי והחד שלבי - בו בעת, נובע מלשון החוק ומתכליתו כמו גם מהשכל הישר, ואף מצא ביטויו בפסיקה.

דעת יחיד (השופט ס' ג'ובראן) - ככלל קיימות בפסיקה פרשנויות למונח "דיווידנד" שבפקודה. הראשונה מתבססת על אופן הגדרתו בחוק החברות, וקובעת כי סכום אשר חולק שלא מתוך רווחים אינו יכול להיות דיווידנד. לעומת זאת, הגישה השנייה מנתקת את משמעות המונח דיווידנד בפקודה ובחוק החברות, וקובעת כי אפשר למסות את התעשרותו של בעל המניות מחלוקה שביצעה החברה כדיווידנד - אף אם לצורכי דיני החברות לא מדובר בדיווידנד כלל.

מבחינה מהותית, מבחן הרווח בדיני החברות ומבחן ההכנסה בדיני המס נובעים ממקור רעיוני אחד. בשני המקרים מטרת הכלל היא לצמצם את יכולתו של בעל מניות לפגוע בגורמים שלישיים מכוח שליטתו בחברה. בהקשר זה, פרשנות המאפשרת חלוקת דיווידנדים על סמך שערוך נכסים הוניים (אם נכסי מקרקעין, אם מוניטין ואם כל נכס אחר), משמע חלוקה על בסיס רווחים חשבונאיים - עלולה להוביל לפגיעה בנושים במישור דיני החברות; ובמישור דיני המיסוי, הפרשנות שאותה מציעים המערערים - כי אין מדובר בהכנסה לצורך מס בעת חלוקת דיווידנד, וכי יש לדחות את מועד המיסוי עד למימוש הרווח - מובילה לתוצאה אבסורדית שבמסגרתה בעצם מממשים הנישומים את הרווח מעליית ערך הנכס מבלי ליצור אירוע מס ומבלי לממש את הנכס בפועל.

יתר על כן, פרשנות זו פותחת פתח לשימוש בדיני המס כדי לדלל את הון החברה, ועל ידי כך לעקר מתוכן את הכללים בדבר מניעת דילול הון הקבועים בחוק החברות. זאת על ידי שערוך נכסיה וחלוקת הרווח לבעלי המניות ללא מס, כאשר המס ייגבה מהון החברה עצמו בעת המימוש. ברי כי אם תגיע החברה לחדלות פירעון מעצם דילול ההון האמור, יוביל הדבר לפגיעה ברשויות המס, לפגיעה בגביית המס ולפגיעה באינטרס הציבורי.

מכאן אפשר לעמוד על האופן שבו יש לסווג חלוקת דיווידנד אשר אינה מבוססת על רווח בפועל. ברי כי חלוקה כזו אינה חלוקה מכספי השערוך בפועל, שכן השערוך אינו מכניס מזומנים לקופת החברה. הסיווג הראוי לצורכי מס של החלוקה שביצעה החברה הוא כי החברה חילקה דיווידנד ממזומנים אשר היו בחזקתה, תוך התעלמות מניסיון החברה לקשור את הדיווידנד במזומן שחילקה לשערוך הנכסים שלא הניב כל הכנסה במזומן. במילים אחרות, לצורכי מס יש לראות בדיווידנד שחולק במזומן כנובע מכספים נזילים (במזומן) שהיו לחברה, ולא כנובע מנכסים של החברה שלא מומשו. ברי כי אם מזומנים אלו הם חלק מרווחי החברה (ואשר ככל הנראה אף מוסו במס חברות), הרי יש למסות את החלוקה כדיווידנד.

על בסיס כל האמור עולה כי סכום ששולם לבעל מניות במזומן מהחברה כפוף למס כתלות באופיו. אם מדובר בסכום שחולק מתוך רווח של החברה, גם אם מכל טעם שהוא לא מוסה סכום זה במס חברות וגם אם הוא חולק שלא כדין - יש למסותו כדיווידנד. אם הסכום שחולק מקורו בהון העצמי של החברה אזי יש למסותו כרווח הון, בדומה לרכישה חוזרת של מניות. בפסק דינו של בית המשפט המחוזי נקבע כי רווחי הון עתידיים שלא מומשו מבעלות על מניותיה של חברת בת - אינם עולים כדי "הכנסה" כמובנה של הפקודה (קביעה המבוססת על פסק הדין בפרשת קליימן). מסקנה זו נובעת בהכרח מהניתוח שפורט לעיל אשר ממנו עולה כי כל רווח חשבונאי משערוך הון אינו יכול להימצא כמקור לדיווידנד במסגרת דיני המס.

תוצאה

הערעור נדחה.

בבית המשפט העליון

לפני כב' השופטים ס' ג'ובראן, א' חיות וי' עמית

ניתן ב-10.9.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.