למה המחירים בסופר עולים? הסיבה האמיתית

על פי הכלכלן הראשי של מיטב, אלכס זבז'ינסקי, המקור לעליות המחירים לצרכנים לא נמצא בעליית מחירי היבוא. לדבריו, הנתונים מעידים על כך שגיוסי המילואים משפיעים על שוק העבודה בצורה משמעותית, שכן עובדים שנמצאים במילואים מוצגים כמי שממשיכים לעבוד, אף שאין להם תרומה ישירה לתפוקה במשק. בכך נוצר מצב שבו נרשמת עלייה בתשלומי השכר, אך בלי עלייה מקבילה ביכולת הייצור

עוזי גרסטמן | (3)

ישראל מדורגת בצמרת יוקר המחיה בעולם, בייחוד בתחום המזון. לפי נתוני OECD, מחירי המזון והמשקאות בארץ גבוהים בכ‑52% מהממוצע במדינות המפותחות. מדובר בפער משמעותי במיוחד בהשוואה למדינות אירופה, כשהלחם למשל עולה בישראל ב‑49% יותר מהממוצע. בחגי תשרי ב-2024 נרשמה עליית מחירים חדה של עד 15% לעומת ינואר 2022, בזמן שבמדינות אחרות בעולם דווקא נרשמה ירידה במחירי המזון בכ‑6.5%. גם במדד המחירים לצרכן הלא רשמי, כלומר יוקר המחייה, משקל ההוצאות על מזון משמעותי מאוד, בייחוד עקב העלייה החדה במחירי הפירות והירקות והמשקאות הממותקים. אף שנתוני הלמ״ס מציגים עלייה כללית של כ‑4.7% במחירי המזון ב‑12 החודשים האחרונים - כלומר גבוהה מרמת האינפלציה הכללית - בפועל הצרכן מרגיש זאת בכל סל. מחירי הפירות והירקות קפצו ביותר מ‑15% מאז תחילת המלחמה, עם עליות של 50% בעגבניות ו‑44% בכרוב. בנוסף, לבשר הבקר ולגבינות מחיר ממוצע גבוה ב-64% לעומת אלה שבמדינות OECD .


ישראל ניצבת כיום בפני מחירי יבוא מתונים, אך המחירים לצרכן גבוהים במיוחד בעצם הרגישות היומיומית שלנו למחירי המזון. הנתונים מצביעים על פער מורכב בין תוצרי היבוא לרמת המחיר בשוק המקומי - והתוצאה הברורה היא יוקר המחיה שמכביד על הצרכן הקטן.


לאור כל אלה, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, פרסם בסקירה השבועית שלו ממצאים מעוררי עניין בנוגע לעליות המחירים שחווים הצרכנים בישראל - בייחוד בתחום המזון. לדבריו, המחירים בסופר עולים, אך לא בגלל מה שכולם חושבים.


לפי זבז'ינסקי, "מדד מחירי היבוא לישראל (ללא אוניות, מטוסים, יהלומים וחומרי אנרגיה) עלה בשנה האחרונה בשיעור של 0.4% בלבד, כאשר מדד המחירים של מוצרי צריכה עלה ב-0.1%". עוד הוא מציין בסקירה שלו כי, "מדד מחירי היבוא של מוצרי המזון המוגמרים עלה ב-2.8%, של חומרי הגלם לתעשיית המזון ב-2.4% ושל חומרי הגלם לחקלאות ב-1.4%". הבעיה היא ש"מחירי המזון לצרכנים עלו בשנה שהסתיימה ב-Q1/25 בשיעור הרבה יותר גבוה של 4.8%", כותב זבז'ינסקי. כלומר, אף שהעלייה במחירי התשומות לייצור מזון היתה מתונה, הפער לצרכן רחב הרבה יותר. "נראה שבניגוד לטענות יצרני המזון ורשתות השיווק המקור לעליות המחירים לצרכנים לא נמצא במחירי היבוא", הוא מדגיש.


על פי הסקירה, אחת הסיבות המרכזיות לכך שהמחירים ממשיכים לעלות היא שהביקוש נשאר גבוה. "קצב הגידול של הוצאות לצריכת שירותים ולמוצרי תעשייה מתגבר", הוא מציין. אמנם ברבעון הראשון של 2025 נרשמה עלייה בשעות העבודה במגזר העסקי, אך באותה תקופה נרשמה גם ירידה בתמורה לשכירים - מצב שהיה עשוי לסייע בהפחתת האינפלציה. אלא שהמציאות הישראלית מורכבת יותר. "גיוס מילואים מורחב באפריל ומאי יכול שוב להגביר עודף ביקוש על היצע וללחוץ לעליית מחירים", מציין זבז'ינסקי בסקירה שפורסמה. הנתונים שפורסמו מראים כי גיוסי המילואים משפיעים על שוק העבודה בצורה משמעותית, שכן עובדים שנמצאים במילואים מוצגים כמי שממשיכים לעבוד, אף שאין להם תרומה ישירה לתפוקה במשק. בכך נוצר מצב שבו נרשמת עלייה בתשלומי השכר, אך בלי עלייה מקבילה ביכולת הייצור. "היחס בין סך התמורה לשכירים במשק, שמשקף את הביקוש הפוטנציאלי, לבין סך שעות העבודה במגזר העסקי, שמשקף את היכולת של המגזר העסקי לספק את אותם הביקושים - עלה הרבה מעל המגמה... וגרם ללחצים לעליות מחירים", נכתב.


המסר המרכזי בסקירה הוא שעל פי הנתונים היבשים, אין סיבה מחירי המזון יתייקרו בקצב הנוכחי. ובכל זאת, מציאות של עודף ביקוש, גיוסי מילואים שמשבשים את שוק העבודה, וחוסר התאמה בין הוצאות לצריכה לבין היצע בפועל - הם אלה שמניעים את גל ההתייקרויות. זבז'ינסקי מסכם וכותב כי, "ירידה בקצב הגידול בתמורה לכלל השכירים על רקע עלייה בשעות העבודה במגזר העסקי ברבעון הראשון היו אמורים למתן לחצים לעליית מחירים. אולם, החרפת המלחמה וגיוס מילואים בחודשים אפריל ומאי יכולים לתמוך עדיין בעודף ביקוש על היצע".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 12/06/2025 05:43
    הגב לתגובה זו
    לפי הנתונים הרווח של הסופרים עלה במילוינם ירידה במכירות משמע הדבר שדופקים את האזרח
  • 2.
    אנונימי 10/06/2025 08:13
    הגב לתגובה זו
    תפקיד חברה עסקית להרוויחאם ניתן להעלות מחיר ולמכור אותה כמות אז למה לאכל חברה עסקית צריכה להרוויח כמה שיותר זה לא עסק למטרות פילנטרופיהתפקיד המדינה זה להגביל עסקים קרטליים או מונופולים ואת זה היא לא עושה כמו שצריךלמשל חקלאי מוכר בצל למשווק ב 0.6 שח לקגובכמה אתם קונים אותו בסופר
  • 1.
    אין על ביבי וחבורתו הזבל נלחם ביוקר המחייה 20 שנה פשוט עם טיפש (ל"ת)
    אנונימי 09/06/2025 12:43
    הגב לתגובה זו
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.