יו"ר חצבני-דן: "חלפה סכנת הבצורת החמורה ובוטלה התכנית המאסיבית לעקירת מטעי פרי"
אחיקם ברלוי, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל ויו"ר אגודת חצבני-דן אומר, כי החקלאים בגליל נושמים לרווחה וגונזים את תכנית החירום לעקירת מטעים מאסיבית שתוכננה השנה, לאחר גל הגשמים האחרון שמילא את הנחלים.
ברלוי מסביר, כי בניגוד למעקב אחר "מצב הכנרת", עוקבים החקלאים ואנשי המים, אחר מדד קריטי לענף החקלאות בגליל - "כמות השפיעה בדן", הכמות נמדדת בקפדנות פעמיים בכל חודש על ידי אנשי השירות ההדירולוגי ברשות המים, מאחר ונחל הדן משמש כמקור המים העיקרי להשקיה חקלאית בגליל.
ברלוי מוסיף, כי לנחל הדן קיימת עקומת שפיעה טיפוסית, כאשר בחודשי החורף, מינואר ועד אפריל, השפיעה, המושפעת מגשמי החורף ובעיקר מכמויות השלג בהרי החרמון, עולה חדות ואז יורדת במתינות עד לסוף השנה. לאחר 4 שנות בצורת רצופות השפיעה בחודש ינואר ירדה, במקום לעלות, כמקובל בכל השנים, והגיעה לשפל היסטורי של 2.8 קוב לשנייה לעומת ממוצע רב שנתי של 7.7 קוב לשנייה.
בקרב החקלאים נוצר חשש כי לא יוכלו להשקות את השדות והמטעים והסתמן מצב, בו לכל דונם חקלאי יוקצבו פחות מ- 300 קוב לדונם לשנה, במקום 500-1000 קוב לדונם כפי שנהוג בגידולי שדה ובמטעים בגליל.
גל הגשמים האחרון שירד בסוף פברואר, תחילת מרץ שינה את המצב באופן דרמטי, והביא לאנחת רווחה לחקלאי הגליל. למאזן המים השנתי נוספו יותר מ- 100 מ"מ גשם והחרמון התכסה בשכבת שלג עבה.
שפיעת הדן קפצה בחודש פברואר מ- 2.8 קוב לשנייה ל- 7 קוב לשנייה ?- שיעור העלייה החד ביותר ב- 5 השנים האחרונות. בשנה שעברה הייתה השפיעה בחודש זה רק 6.7 קוב שנייה.
כמות הגשמים הממוצעת לתחילת מרץ הגיעה ל- 80% מהכמות השנתית הממוצעת, ועדיין צפוי גל גשם נוסף עם שלג בחרמון לשבוע השני של חודש זה. להערכת אנשי המים בגליל, יכולה השפיעה בדן בסוף חודש מרץ להגיע עד ל- 9 קוב לשנייה, שהיא הכמות הממוצעת הרב-שנתית שנמדדה בדן לתאריך זה.
"סכנת הבצורת בנחל הדן ובעמק החולה חלפה. עדיין קיים קיצוץ חריף במכסות המים למשקים, שמגיעה במקרים רבים ל- 75% ממכסת המים המאושרת משנת 1989, ויש להניח שגם הכנרת לא תמלא את החסר, אבל החקלאים לא יאלצו לעקור מטעים בצורה מסיבית כפי שחששו בתחילת החורף" אומר אחיקם ברלוי.
עוד אומר ברלוי, כי גם ברמת הגולן חל שינוי דרמטי בכמות המים במאגרים, הבנויים להכיל יותר מ- 40 מליון קוב. לפני גל הגשמים האחרון נמדדה במאגרים כמות של פחות מ- 5 מיליון קוב והיה חשש לעקירה המונית של מטעי התפוח והדובדבן, אך בגל הגשמים האחרון החלה, לראשונה השנה, זרימה של נחלים למאגרים, ותוך שבוע נכנסו למאגרים כ- 20 מיליון קוב של מי שיטפונות. עדיין רב החסר, אבל ניתן יהיה להשקות את המטעים ללא גידולי שדה.
עוד מוסר ברלוי, כי בכדי למנוע חשש ממצב קריטי כזה בעתיד, מתחילים השבוע לתקן את קידוח המים בשדה שמיר, האמור להפיק כ- 5 מיליון קוב לשנה, ומיד לאחריו יבוצעו 2 קידוחים נוספים באותו שדה כדי להעלות את התפוקה ל- 20 מליון קוב לשנה.
"כמויות המים הנוספות ומפעלי ההתפלה האמורים לקום במהירות בשפלת החוף, יביאו למצב בו הצורך לשאיבה מהכינרת ירד. הכנרת תתמלא מחדש והקיצוצים ההיסטריים של מכסות המים בגליל, שהוא אזור נעדר חלופה למים שפירים, ייפסקו. הגליל ישוב להיות ירוק ופורה לתפארת התושבים,, החקלאים, התיירים ולכל מדינת ישראל" אומר ברלוי.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.