הפסימיות גוברת: "מבחינה הסטורית, שוקי המניות יכולים ליפול עוד 40%"

כך אומרת פאטי אדווארס, מ-Storehouse Partners LLC כאשר היא מתייחסת למכפילי החברות. אנליסט בניו-יורק. "עדיף לקנות פחית מרק חם ולא את מניית סיטי בדולר אחד"
קובי ישעיהו |

שוקי המניות של וול סטריט ממשיכים לאבד גובה במהירות. למרות המפולת שהתרחשה בחודשים האחרונים של 2008 וההצהרה של האורקל מאומהה, וורן באפט, בנובמבר 2008 כי "זה הזמן לרכוש מניות", עדיין התהום פעורה והמניות בניו-יורק לא מוצאות קרקע מוצקה.

לא מעט אנליסטים ואסטרטגים הופכים ליותר ויותר פסימיים עם כל שבוע שלילי שעובר (זה, אגב, יכול להיות סימן שהתחתית מתקרבת). היום ניתן לרכוש מניות של חברות מובילות רבות במחיר זול בהרבה לעומת המוצרים שהן מספקות. כך, מניה אחת של סיטי (סימול: C ) נפלה במהלך המסחר ביום חמישי מתחת לדולר אחד, ואילו מניה של GE צנחה מתחת ל-6 דולרים על רקע חששות שהחברה תיאלץ לגייס עוד מיליארדי דולרים בכדי לתמוך בחטיבה הפיננסית שלה.

"במקום לקנות מניה של סיטי בדולר, עדיף כנראה לקנות פחית מרק חם ברשת דולר-טרי (סימול: DLTR). זה יכול למלא את הבטן ומצד שני לחסוך הרבה מאוד כאבי ראש". כך אמר לבלומברג בריאן סוזי (Brian Sozzi ) אנליסט בחברת Wall Street Strategies בניו-יורק. מניית דולר טרי (רשת חנויות דיסקאונט, בסגנון וול-מארט), אגב, זינקה בשנה האחרונה ב-46% לעומת ירידה של 47% במדד ה-S&P 500 .

גם לאחר הנפילה של השנה האחרונה, המניות יכולות בהחלט להמשיך ולרדת, אומר סוזי. "אתה צריך להקשיב ולעקוב אחרי מה שהשוק משדר לך. זה בודאי יותר אמין ממה שכתוב במאזנים של החברות. אף אחד כבר לא בוטח במספרים".

השוק יכול ליפול עוד כ-40% בכדי להגיע לרמות השפל של 1981-1982, אומרת פאטי אדווארס, מייסדת חברת Storehouse Partners LLC מוושינגטון. נציין כי המכפיל הממוצע של מדד ה-S&P 500 עומד כיום על 10.17 בלבד, נמוך בהרבה מהממוצע ההיסטורי של 17-18 אולם במיתונים קודמים, כמו זה של 1973-1974 או 1981-1982 הוא נפל לסביבות 7 לפני שהשוק סימן תחתית והתחיל לעלות. וצריך גם לזכור שהמשבר הנוכחי חמור הרבה יותר משני הקודמים שהוזכרו.

מניית סטארבאקס (סימול: SBUX) נפלה בשנה האחרונה ב-53% וסגרה ביום שישי במחיר של 8.36 דולר, בעוד שקית במשקל פאונד (קצת פחות מחצי קילו) עולה בחנויות רשת בתי הקפה 9.95 דולר. "הצרכנים קנו בחמש השנים האחרונות הרבה מאוד ספלי קפה לאטה, כעת יש להם 5 שנים לחסוך ולהחזיר את ההוצאות המוגזמות שלהם בחמש השנים האחרונות", אומרת אדווארס.

אם נחזור לרגע לוורן באפט, נגלה שהוא חטף, בדומה למשקיעי ערך לטווח ארוך אחרים, מכות קשות מאוד בשנה האחרונה וגם בחודשים האחרונים. תיק ההשקעות, הפורטפוליו, של ברקשייר האת'וואיי (סימול: BRK-A) הצטמק בכ-35 מיליארד דולר בשנה האחרונה, והמניה התרסקה בכ-47%. מכה כואבת נוספת קיבל באפט ביום שישי, כשבנק וולס פארגו (סימול: WFC), אחת האחזקות המרכזיות של באפט, הודיע על קיצוץ חד בדיבידנד במאמץ לחסוך בהוצאות ולשמר מזומנים. הקיצוץ יגרום להצטמקות נוספת של כ-336 מיליון דולר בהכנסות השנתיות של ברקשייר.

ברקשייר, נזכיר, דיווחה לפני כשבוע על צניחה של 96% ברווחיה ברבעון הרביעי של 2008, לרמה של כ-117 מיליון דולר. היה זה רבעון חמישי ברציפות של ירידה ברווחים לחברת ההשקעות של באפט, בין השאר על רקע מחיקות הקשורות להימורים שביצעה החברה על נגזרי אשראי. ב-2008 כולה רשמה החברה ירידה של 62% ברווחים.

ביום שישי פורסמו, שוב, נתוני מאקרו כלכלה קשים בארה"ב (עוד כ-651 אלף מקומות עבודה התאדו בחודש עבר ושיעור האבטלה זינק ל-8.1%), מה שהביא אתמול (שבת) את הנשיא אובמה (כן כן, אותו אובמה שקרא לפני מספר ימים לאמריקנים לקנות מניות ולהחזיק בהם לטווח ארוך), לנסות ולעודד את האמריקנים. בנאום הרדיו השבועי שלו אמר אובמה, בין היתר, כי "משבר זו הזדמנות גדולה וכדאי לנצל אותה. אנו ננצל את ההזדמנויות הללו כי זה מה שאנחנו יכולים ויודעים לעשות, ואני משוכנע שזה מה שנעשה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.