האם הגיע הזמן לרכוש את מניות הבנקים?
היכולת של המשקיע הבודד (ולעיתים רבות גם המשקיע המקצועי) להניב תשואת יתר על המדדים היא מועטה. בחירת המניות הנכונות בזמנים הנכונים שמורה רק ליחידי סגולה אמיתיים. יחד עם זאת, האדם הסבלני יכול לראות עצמו בסקטורים שיניבו בעתיד תשואה יפה, היום הם לא מאוד פופולרים, וזה מביא אותי למסקנה ולמשפט הידוע שכולם פסימיים אני בוחר להיות אופטימי, ואני בוחר להיות אופטימי על סקטור הפיננסים העולמי.
אם נלך על פי השיטות שהוכיחו עצמן של מיטב המשקיעים בעולם נוכל להיווכח כי על אף המחיקות העצומות השקעה בסקטור הפיננסים כולו איננה בגדר הימור. במידה ויש החוששים ממקרה בר סטרנס חשוב להבין כי במיוחד בתקופה זו יש דווקא הצורך לנטרל את הסיכון הספציפי במנייה בודדת וללכת על המדד כולו.
קיימות תעודות סל המאפשרות להיחשף לסקטור הפיננסים כדוגמת תעודת הסל קסם בנקאות, המחזיקה ב-30 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בענף הפיננסים העולמי. מבט חטוף על רמת המכפילים של מניות בולטות בתעשיית הפיננסים מגלה לנו תמונה מאוד מעניינת.
אף על פי כן, אם מעוניינים להסתכל על מניות ספציפיות אז לטובת המשקיע המעוניין להיחשף לפחות סיכון, נציין את מניית ג'י פי מורגן עם חשיפה נמוכה מאוד למשבר הסאב-פריים שמנייתה כמעט ואינה ניזוקה מהמשבר. להפך מי שיחשוב קדימה אולי הרבה קדימה יבין שרק במנייה הבודדת הזו גלום בפוטנציאל אדיר. הבנק רכש את בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב במחיר אפסי, גם בהינתן מחיר העסקה החדש – 10 דולר. מכפיל הרווח של הבנק הוא 10.6 בלבד והתזרים מזומנים פר מניה עומד על 4.52 דולר.
ישנן כמובן מניות נוספות בסקטור שנפגעו קשות מהמשבר כמו סיטיגרופ המניה נשחטה קשות והגיע עד לא מזמן למחיר הנמוך ביותר מזה 10 שנים. אינני אומר שמכאן אפשר רק לעלות ממש לא כך. יחד עם זאת, מי שמסתכל לטווח הארוך (מעל לשלוש שנים) יכול לראות גם במניה זו הזדמנות היסטורית. סיטיגרופ הוא הבנק הגדול ביותר בארה"ב וכאשר העסקים יתחילו לנוע מחדש, גם אם הכלכלה תראה צמיחה מתונה מניותיו תחלנה לצבור תאוצה. כשהספקולנטים יתחילו להריץ את המחירים מעלה בחדות כמו שהריצו את המחירים מטה בהגזמה יהיה זה איתות היציאה – הוא יבוא שכשיבוא. המשקיע הפשוט יוכל להבין בו מתרחש רק עם הנורות האדומות של היחסים הפיננסים שהורעו.
מניה נוספת שמהווה חלק ניכר בסקטור הפיננסים בניו יורק היא בנק אוף אמריקה מכפיל ההון נראה סביר – 1.22. אך מה שמעניין בבנק אוף אמריקה היא דווקא תשואת הדיבידנד שעולה על 6%. גם בהנחה שיחול קיצוץ בדיבידנד בטווח הארוך אפשר להניח שההנהלה תחזור למדיניות הדיבידנד הישנה.
עוד שתי סיבות נוספות שאני רואה בהן עידוד כדי להיחשף לסקטור הפיננסים נובעות דווקא מהפעולות של משקיעים גדולים. אפשר לראות שברבעון הנוכחי רכש דוד דרמן מניות רבות מהסקטור. ברבעון האחרון רכש ממניות ווקוביה (סימול:WB) ובנק אוף אמריקה (סימול:BAC) וכן את סיטיגרופ החבוטה (סימול:C) אחרונה חביבה היא וושינגטון מיוצואל (סימול: WM). דרמן רואה את מה שהמשקיעים הלא 'לעומתיים' לא יכולים לראות וזה את העתיד. אי אפשר להטיל ספק בשיטות השקעה שהוכיחו עצמן במשך שנים.
סיבה נוספת הטמונה דווקא בפני המשקיע הישראלי היא היכולת להכניס גורם מטחי לתיק ההשקעות. במקרה זה מאחר ומרבית מניות הפיננסים ממדד הפיננסים העולמי הן אמריקניות מקבל המשקיע חשיפה למטבע הדולר שאיבד מערכו רבות. סביר להניח שהדולר לא יחלש לנצח ועם סיום מגמת הורדות הריבית של ה'פד' אנו צפויים כנראה לראות לפחות תיקון זמני מעלה. הדעה האישית שלי היא שמגמת עלייה ארוכת טווח תתחיל לקראת סוף השנה הנוכחית-תחילת השנה הבאה. אבל בהינתן הרמות הנוכחיות ועם רצף ההתבטאויות גדלים הסיכויים להתערבות של גופים חיצוניים במסחר בדולר.

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים
החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה
רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.
במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.
יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.
ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.
- מנכ"ל רפאל: "פרויקט הלייזר הוא העתיד"
- מערכת הגנה אווירית ישראלית תשמור על שמי נאט"ו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?
הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.
זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.
חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.
ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- מי מרוויח מה-AI? רמז: אלו הם לא העובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.