הטעיה ומצג שווא רשלני מצד פקידי המוסד לבטוח לאומי
.
תקציר פס"ד ת"א 062750/66
• בבית משפט השלום תל-אביב-יפו
• לפני: כב' השופטת יעל אילני
• ניתן ב-25.2.2008 •
התובעים: רוזנוקס אירנה ועודד
• הנתבע: המוסד לביטוח לאומי
הרקע
להלן מובא תקציר פסק דין חדש, בגין תביעת נזיקין, שהגיש עו"ד אלון לוריא, שייצג את המבוטחים רוזנוקס ארנה [להלן - ה"מבוטחת" או ה"תובעת"] ועודד נגד המוסד לביטוח לאומי [להלן - "המל"ל"], בגין אי תשלום תוספת בעבור קצבת נכות כללית, אשר המבוטחת היתה זכאית לה נוסף על קצבת זקנה.
התובעת זכתה בתביעתה ומתוך קריאת פסק הדין, אני חושב, כי זאת פעם ראשונה ששופטת מתייחסת במיוחד לחובת הגילוי והזהירות, שעל פקידי המל"ל לנקוט כלפי מבוטחיו, כדי להבטיח את מימוש זכויותיהם מכוח החוק.
כפי שניתן לראות, במקרה הנידון לא נעשה כך והמבוטחת נפגעה בצורה משמעותית. בפסק הדין נפסק לה פיצוי של 150 אלף ש"ח, המחושב לפי השווי המהוון של אובדן תוספת קצבת הנכות הכללית שהמבוטחת הפסידה.
לדעתי, לאור תוצאות פסק הדין, חשוב כי המל"ל יפיק את מלוא הלקחים, יעביר מסר ברור לכל עובדיו, ובמיוחד לעובדי מחלקות הגמלאות, כדי שבעתיד המבוטחים יוכלו לנצל את מלוא זכויותיהם לקבלת גמלאות, שהם זכאים להן כדין.
ידוע כי עיקר ציבור המבוטחים, הנזקק במיוחד לגמלאות המל"ל, הנו ציבור, שאין בידיו יכולות לשכור את שירותיהם של בעלי מקצוע, המתמחים בדיני ביטוח לאומי (עורכי דין ורואי חשבון), ולכן השופטת המלומדת השכילה להעביר את נטל האחריות למיצוי מלוא הזכויות ל"מגרשם" של עובדי המל"ל.
נראה כי פסק הדין החזיר את ה"עטרה ליושנה", בכך שהוא הזכיר למל"ל, כי הוא קודם כול מוסד סוציאלי, שמטרתו היא דאגה למבוטחיו.
העובדות
התובעת היא ילידת שנת 1944. בהיותה בת 59 שנים ושישה חודשים לקתה באירוע מוחי קשה. עקב כך היא פנתה למל"ל בתביעה לקבלת קצבת נכות כללית. בחודש ינואר 2004, המל"ל אישר לתובעת דרגת אי כושר בשיעור 75%, רטרואקטיבית החל ממועד קרות האירוע.
כך עקרונית, התובעת הייתה זכאית לקצבת נכות מאותו המועד. עם זאת, מאחר שבאותו המועד התובעת הייתה זכאית לקבל דמי מחלה ממעבידה, המל"ל הודיע לה, כי על אף שאושרה לה דרגת אי הכושר, הרי כל עוד ממשיכים להשתלם לה דמי מחלה ממעבידה, אין היא זכאית לתשלום הקצבה, והמל"ל ישוב לדון בתביעה מחדש, לאחר המצאת אישור על תאריך מיצוי זכויותיה בדמי מחלה.
לאחר שמוצו זכויות התובעת, כאמור, היא שבה ופנתה אל המל"ל לקבלת קצבת נכות. אלא שבמועד זה, התובעת עברה את גיל 60 - הגיל, שבו היא נהייתה זכאית לקצבת זקנה. משכך, לטענת המל"ל, היא אינה זכאית לקצבת נכות.
יוצא אפוא, כי בעקבות בחירתה של התובעת לנצל את ימי המחלה עד תום - נגרם וייגרם לה הפסד חודשי בסכום הגמלה הנוספת. זאת, מן המועד, שבו החלה להשתלם לה קצבת הזקנה ועד לתום תוחלת חייה.
הסוגיה שבמחלוקת
האם המל"ל הפר את חובת הזהירות המוטלת עליו, והאם פקידיו נהגו ברשלנות באופן הצגת העובדות לתובעת, בעניין זכאותה לקצבת נכות ?
פסק הדין
המל"ל חב בחובת זהירות כלפי מבוטחיו, וביניהם התובעת. יתרה מזו. בשל אופיו המיוחד, המל"ל חב חובת גילוי מוגברת למבוטחיו על העובדות הרלוונטיות למימוש זכויותיהם מכוח החוק.
אחד מן הביטויים המובהקים של חובות הזהירות, הגילוי והנאמנות המוטלות על המל"ל, הוא חובתו, כמי שבקיא בכל הקשור לזכויות המבוטחים על פי דין, למסור מידע מלא, בהיר וממצה למבוטח אודות זכויותיו והדרך למיצוין, ולנקוט את כל אמצעי הזהירות, שלא להטעות, או להציג למבוטח מצג, שעשוי לגרום לו לנהוג בדרך, שתפגע באפשרותו למצות באופן מרבי את זכויותיו.
לגופו של עניין, בית המשפט קבע, כי במועד שבו אושרה הזכאות העקרונית, הפקידה במל"ל, שטיפלה בתובעת, ידעה הן את מספר ימי המחלה, שעמדו לזכות התובעת והן את גילה המדויק.
משכך, הפקידה ידעה ו/או הייתה צריכה לדעת, כי בתום ניצול ימי המחלה, התובעת תהיה בגיל הזכאות לקצבת זקנה ולפיכך לא תאושר זכאותה לקצבת נכות ולקצבת הזקנה. אך למרות זאת, היא לא טרחה להבהיר מידע בעל חשיבות זה לתובעת.
בית המשפט מתח ביקורת על המל"ל ועל פקידיו, וציין כי לא מן הנמנע, שאדם, ובמיוחד מי שאינו בקיא בנפתולי החוק, יסיק מנוסח המכתב (שהומצא לתובעת), כי התשלום בפועל מותנה במיצוי ימי המחלה, בעוד הזכות לקבלתו אושרה.
לא זו בלבד, שהמל"ל לא הבהיר לתובעת, בכתב או בעל פה, את מצבה, ולא הסביר לה שעל פי הנתונים הקיימים והידועים תידחה תביעתה מפאת גילה, אלא הוא אף הטעה אותה לחשוב אחרת, כשהזמין אותה לשוב ולחדש את תביעתה.
המל"ל במחדלו - אי גילוי מלא של העובדות ושל הנתונים הרלוונטיים לתובעת, ובמעשיו - ניסוח מכתבו באופן מטעה, או למצער מעורפל ולא ברור - התרשל כלפי התובעת והציג לפניה מצג שווא שהוא מצג מטעה.
אמנם, אין כאן הטעיה מכוונת, אך הטעיה ומצג שווא רשלניים יש גם יש. התובעת הסתמכה על המצג המטעה והסתמכות זו הביאה לנזק שנגרם לה. משכך, יש לקבל את תביעתה.
הכותב - ממשרד שיף-הזנפרץ ושות', רואי חשבון.

משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
כמה מרוויחים בצבא קבע ובכמה זה צפוי להשתנות?
ועדת נגל רוצה לעשות שינויים בשכר אנשי הקבע כדי למשוך צעירים. הבעיה שהמבוגרים לקחו את כל הקופה; וגם - איך יתמודדו בצבא עם הקושי להשאיר הייטקיסטים?
השכר החודשי הממוצע בצבא הקבע תלוי כמובן בדרגה ובוותק. השכר הזה עבר טלטלות בעשורים האחרונים, ונזכיר כי עד לפני כ-20 שנה היתה לאנשי הקבע פנסיה צוברת, שמשמעותה פרישה עד גיל 45 עם פיצויים, ושכר גבוה לכל החיים. הטבה של מיליונים רבים ניתנה לאנשי הקבע וגרמה בעצם לביקוש גדול.
הפנסיה הזו היא מושחתת כי היא מבטאת בעצם הטבות למגזר מסוים שפורש בגיל יחסית צעיר והוא מסודר לכל החיים. הפנסיה הזו בוטלה במגר הציבורי בכלל, אלא שבצבא יש עוד המונים שמקבלים אותה, כי אי אפשר לבטל רטרואקטיבית. זאת ועוד - הצבא פיתח דרכים עוקפות לשלם כספים לאנשי הקבע: תוספות רמטכ"ל, פנסיות גישור ועוד.
אלא נוצר מצב אבסורדי שהוא תקף לכל המגזר הציבורי - הוותיקים לקחו את כל הקופה, הצעירים לא רוצים לבוא כי השכר נמוך. יצרו דור א' ודור ב'. דור א' שמן ועשיר, דור ב' צעיר ועני. וככה בהדרגה, השירות הציבורי והצבא מאבד מאיכותו, מאבד כוח אדם חשוב ואיכותי.
ועדת נגל מתכוונת לפתור את הבעיה ולעודד צעירים להישאר בצבא קבע. זה בראש וראשונה כסף. לא צריך לתת כמובן פנסיות תקציביות, אבל צריך לתת מענקים ותנאים שיתחרו במגזר הפרטי. במקביל מציעה ועדת נגל גם לשפר את איכות היחידות דרך מילואימניקים שיגיעו פעם בשבוע ויספקו יכולות וניסיון שלא נמצאים בצבא - זה רלבנטי מאוד ביחידות טכנולוגיות.
- כשהמדינה מעכבת תשלומים לאלביט - האם זה ישפיע על המניה?
- המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסקנות של ועדת נגל צפויות להתפרסם בתחילת שבוע הבא, אך נראה שהכוונה היא לתת מענקים תוך כדי תנועה (תוך כדי השירות), לאפשר גמישות בצבא קבע ויכולת עזיבה מהירה, להבדיל ממה שקיים היום, כשמי שיישאר למשך תקופות מסוימות ויגיע גם לשלב הפרישה ייהנה ממענקים כאלו שיצדיקו כלכלית את הבחירה במסלול הקבע לעומת שירות אזרחי כשצריך לקחת בחשבון גם את החשיבות, הסיפוק והאתגר ששירות קבע נותן לאנשים.
