שוקי המטבעות: הצפי השנתי ליורו נותר על 1.4 ד'
אין ספק שהשוק מותח בשבועיים האחרונים את עצביהם של הסוחרים - קרוב מאוד לקצה. השוק "צר" יחסית - מבחינת טווח מסחר ולא ניכרת בו פעילות ערה. חלק מהסוחרים (החכמים יותר) העדיפו להישאר על הגדר על מנת לבחון כיצד מתנהג השוק, לפני פרסום הנתונים החשובים עליהם אפרט בהמשך. על החלק השני עוברת כנראה תקופה לא מזהירה, המלווה בלחצים וחרדות, באשר לגורל כספם שנמצא במצב של חוסר ודאות.
עד כה רב הנסתר על הגלוי, אולם אל תטעו, זהו השקט שלפני הסערה - ומתחת לפני השטח רוחשת לבה העומדת להתפרץ בכל תרועה רמה כאשר הטריגרים-אותם נתונים כלכליים שאמורים לפוצץ את סיר הלחץ בו נמצא השוק קיימים בשפע השבוע.
השבוע הוא האחרון של חודש ינואר, ולכן מלא בנתונים כלכליים חשובים מדרגה ראשונה. זו גם הסיבה שרוב התנועות בשוק מתרחשות בתחילת וסוף כל חודש.
הנתון הראשון הוא החלטה בנושא הריבית בארה"ב שתפורסם היום ב-21:15 שעון ישראל. הריבית היא הכלי העיקרי בא משתמשים הבנקים המרכזיים לניהול המדיניות המוניטארית. ריבית נמוכה מביאה לעלייה באשראי ובצריכה של המגזר הפרטי והעסקי, וכך ממריצה את הפעילות העסקית, מגבירה את הצמיחה ומקטינה את האבטלה. ריבית נמוכה מקטינה את כדאיות ההשקעה במטבע המקומי ועל פי רב, מביאה לפיחות ולעלייה באינפלציה. השפעת הודעת הריבית על השוק נגזרת בעיקר משונותה מהציפיות. הצפי, כאמור, הוא להשארת הריבית ללא שינוי ברמה של 5.25%. אולם, מה שיעניין את הסוחרים יהיו הודעות הבנק המרכזי, במידה ויפורסמו, אשר ישפכו אור על כוונות הנגיד לעתיד. או אז יתחיל סבוב חדש בשוק המבוסס על ספקולציה באשר לעתיד הריבית.
הנתון השני החשוב הוא Non-Farm Payroll, אשר צפוי להתפרסם ביום שישי ב-15:00 שעון ישראל. דו"ח התעסוקה מורכב למעשה משני דו"חות שונים, המשקפים סקרים שונים. "סקר משקי הבית" נערך בקרב כ-60,000 משקי בית ושעל פיו נקבע שיעור האבטלה. "סקר הממסד" נערך בקרב 375,000 בתי עסק וממנו נגזרים: מספר המועסקים (ללא המגזר החקלאי), אורך שבוע עבודה ממוצע ושכר ממוצע לשעה.
שני הדו"חות מודדים את רמות התעסוקה, אך מזוית שונה. לאור ההבדל המשמעותי במספר המשתתפים בכל סקר, עשויות להתקבל תוצאות שונות משמעותית בין חודש אחד למשנהו. השוק מתמקד יותר בדו"ח מספר המועסקים, דו"ח המבוסס על מספר משתתפים רב יותר. שני הדו"חות נחשבים למשמעותיים מאוד בהערכת הפעילות העסקית. הצפי במקרה הזה הוא שלילי לדולר האמריקאי, אך לרוב, הנתון מתנהג בשונה מהמצופה ומלווה בתנועות מלקחיים אלימות בגלל שינוי רטרואקטיבי שנעשה בדרך כלל לגבי החודש הקודם.
מבחינה טכנית, מספר לנו הגרף בצורה ויזואלית ברורה את שעובר בליבם של הסוחרים. בלבול וחוסר נחת. אם נבחן את הגרף התוך יומי ביורו-דולר כמייצג את השוק, נבחין שאנו בתקופת דשדוש ללא סדר וללא הגיון. כל פעולה שמתבצעת בשוק שכזה נידונה לכישלון - ככה זה כשאין מגמה ברורה, אף שיטת מסחר לא תעבוד.
הייתי אומר ששני מכשולים עומדים בפני היורו: האחד, ברמת ה-1.2990 והשני ברמת ה-1.3050. במידה ואלו יפרצו, אראה זאת באופן חיובי והסיכוי למהלך אמיתי צפונה יגדל משמעותית. אולם במידה ורמת ה-1.2850 תיפרץ מטה, יהווה הדבר איתות אזהרה אדום אשר יכול להיות ויוציא לדרך מהלך חד כלפי מטה, עם יעד ברמת ה-1.25. ובכל זאת, בהערכה השנתית לגבי היורו - אותה רמת 1.4 עודנה בתוקף, אך לכך נידרש להיאזר בסבלנות. אחרי הכול אנו רק בתחילת השנה.
כל אלה שמנסים בכוח לכפות על השוק מה שהוא לא יכול לספק, ולנסות להוציא ממנו כסף שאין באפשרותו לתת, ילמדו את הלקח על בשרם ויראו כיצד חשבונם מתכווץ משמעותית. כשמגיע המהלך האמיתי סוחרים כאלה הופכים לחלשים וחסרי ביטחון, ולא נותר בהם אורך הנשימה, וכוחות הדרושים על מנת לפעול בקור רוח ובאופן שקול ולהרוויח כסף קל.
כבר הזכרתי כאן כמה פעמיים, כי בעיני - המסחר הוא מנטאלי ולא השוק מביס את הסוחר אלה הסוחר מביס את עצמו. כסף עושים כשקונים long, כשמוכרים short וכשיושבים על הגדר. כל סוחר יכול לעשות את חשבון הנפש שלו ולהניח - מה היה. זוחרים רבים יגלו כי מצבם יכול היה להיות טוב לו חיכו להזדמנויות הנכונות לפעול ולא התפתו לסחור כשהסיכוי לרעתם.
*מאת רובי סלם - אנליסט בכיר ומרכז אסטרטגיות המסחר בחברת אפיקס מט"ח.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.