שבירה מתחת ל-1,630 בנאסד"ק 100 תגביר המימושים
מדדי המניות בעולם התממשו בצורה חדה בשבוע שעבר לאחר ששהו ברמתם הגבוהה מזה 4.5-5 שנים, המדדים שוב לא הצליחו לשבור את הגבולות העליונים שהצבנו בתחזית ונסוגו לאחור. מדד הניקיי היפני ירד בשבוע שעבר אל מתחת לרמות התמיכה שהצבנו אך נבלם ברמת 15100 נק' שתשמש רמת תמיכה משמעותית.
בשבוע הקרוב הותרנו את הטווחים באותם רמות בשווקים בארה"ב, תוך מתן דגש לרמת 1630 בנאסד"ק 100 ו-1230-1245 ב-S&P 500. שבירה משמעותית של רמות אלו תביא למימושים חזקים אף יותר ממה שראינו בשבוע שעבר.
מדדי המניות המובילים רשמו בשבוע שעבר ירידות חדות בעקבות האמרת מחיר הנפט לרמות של 68 דולר לחבית, דוחות מאכזבים בארה"ב ושערוריית מניות ביפן. משבר הגרעין מול איראן עשוי להתפתח למשבר פיננסי שישליך מעבר למחירי הנפט.
יפן/ מדד הניקיי רשם בשבוע שעבר ירידה חדה של 4.6% לרמה של 15,696.6 נק' על רקע שערוריית LIVEDOOR, אכזבה מדוחות אינטל ויאהו, עליית מחירי האנרגיה והפסקת המסחר בבורסת טוקיו בעקבות כשל מערכות.
מסחר סוער אפיין את שבוע המסחר כשמדד הניקיי רושם ירידה 6.7% בשלושת ימי המסחר הראשונים ומתקן ב-2.3% בהמשך בשבוע שעבר. במהלך המסחר הסוער רשם מדד הניקיי ירידה חדה של למעלה מ-4% לרמות של 15100-15,200 נק' ותיקן חזרה עד שהמסחר הופסק עקב קריסת מערכות המחשוב.
כאמור בשבוע שעבר פורסם כי חוקרי הרשות לני"ע ביפן פשטו על משרדי LIVEDOOR, חברת אינטרנט ומסחר אלקטרוני בחשד כי דיווחה על נתונים לא נכונים בגין רכישות ומיזוגים לבעלי המניות על מנת להשפיע על שער המניה, מניית החברה צנחה בשבוע שעבר ב-52% כשהיא משילה 3.3 מיליארד דולר משוויה.
בעקבות הפרסום על החשש מהונאה צנחו מניות חברות האינטרנט בהובלת SOFTBANK, ספקית האינטרנט המהיר השנייה בגודלה ביפן שרשמה ירידה של 18% בשבוע שעבר. מקרה LIVEDOOR עורר את חשש המשקיעים כי מקרים דומים עלולים להישנות בעתיד.
ההודעה על החשש מהונאה הביאה לעלייה חדה בנפח המסחר ולקריסה של מערכת המסחר בטוקיו ולהפסקת מסחר בבורסה היפנית בפעם השנייה מזה 56 שנות קיומה. בורסת טוקיו שהנה השנייה בגודלה בעולם הודיעה כי היא תגדיל את נפח המסחר על מנת למנוע קריסה דומה בעתיד. עליית מחירי האנרגיה ודוחות מאכזבים בארה"ב תרמו לאווירה השלילית.
נתוני המאקרו ביפן ממשיכים להצביע על צמיחה חזקה במשק אך במידה ונראה התחזקות נוספת של מחירי האנרגיה הדבר יבוא לידי ביטוי בהאטה בכלכלה התלויה כמעט לגמרי בייבוא מוצרי אנרגיה.
הבנק המרכזי ביפן הצהיר כי ימשיך על מדיניות של ריבית אפס והזרמת כספים לכלכלת יפן כל עוד המשק היפני לא יצא ממצב של דפלציה. בשבוע הקרוב צריך להתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר כשהצפי הנו לירידה של 0.3%. בצד נתוני המאקרו דווח בשבוע שעבר כי העודף בחשבון השוטף רשם עלייה בחודש נובמבר בעקבות עלייה בייצוא רכבים ואלקטרוניקה.
אירופה. ירידות השערים נמשכו זה בשבוע שעבר, זה השבוע השני ברציפות, כשהמגמה השלילית שהחלה בשבוע שקדם לו נמשכה גם בשבוע שחלף. לפני שבועיים נרשמו ירידות שערים במדדי המניות המובילים ביבשת שנבעו מדו"חות כספיים חלשים של מספר חברות אל מול התחזיות המוקדמות ומהחשש להאטה בצמיחה ברחבי היבשת.
מדד הסטוקס 50 רשם ירידה של 2.3%, ואילו מדדי הדקס, הפוטסי והקאק רושמים ירידות של 1.5%, 0.7%, 0.8% בהתאמה.
מניית אינפיניון יצרנית השבבים הגדולה ביבשת צנחה ב-6.5%, הירידה החדה מזה תשעה חודשים, ירידה זו נבעה כתוצאה מהפסד גדול מהחזוי עקב ירידה במחירי השבבים, ומגמה שלילית בענף בעקבות דו"חות אינטל.
חברות התקשורת סבלו גם הן מירידות השערים,מניית וודאפון צנחה ב-7.5%, דויטשה טלקום השילה 3.7%, ופראנס טלקום ירדה ב-4.3% (ירידה של 14% מאז 11 בינואר השנה). ירידות שערים אלו נובעות עקב חשש להאטה בשוק התקשורת.
חברות האנרגיה והכרייה נהנו בשבוע שעבר ממחירי השיא של הנפט והמחצבים, מחיר הזהב הגיע לשיא של 25 שנה והנפט נסחר ברמה של 68 דולר לחבית, כתוצאה מזה זינקה מניית BHP חברת הכרייה הגדולה בעולם ב -5.9% ואילו מניית ריו טינטו חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם הוסיפה 3.4%.
חברת האנרגיה הגדולה באירופה BP עלתה בשיעור של 1.1% ואילו STATOIL חברת האנרגיה הגדולה בנורווגיה זינקה ב 6.1% , לעומתן ענקית האנרגיה רויאל דאטש-של סבלה מהמהומות בשדות הנפט בניגריה ומנייתה ירדה ב-0.1%. יצרנית הנפט הגדולה ברוסיה LUKOIL זינקה ב 7.2% לאחר שדיווחה על רווחי שיא.
נתוני המאקרו מעידים על חוסר וודאות ויציבות ביבשת, לצד העלייה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2004 במדד אמון המשקיעים בגרמניה, נרשמה האטה כלכלית בשנה החולפת במדינה אל מול שנת 2004.
הוצאות הצרכנים בצרפת בדצמבר 2004 היו מהנמוכות ביותר בשבע השנים האחרונות, לעומת עלייה בנובמבר, ירידה זו מצביעה על האטה בכלכלה השלישית בגודלה ביבשת. מכירת הרכבים באירופה בשנת 2005 ירדה ב- 0.7%, ירידה ראשונה מאז שנת 2003 את הירידות הובילו יצרניות הרכב הצרפתיות פז'ו ורנו. אחוז האבטלה ביבשת עדיין גבוה אך עם זאת ישנו שיפור וירידה קלה ברמת האבטלה ברחבי אירופה. הריבית בגוש היורו נותרה ברמה של 2.25%, אך עם זאת ישנן ספקולציות לעלייה קרובה בשיעור הריבית ביבשת.
מאת: יניב רז
הערה: הכותב הינו מנהל קרנות הנאמנות של Uבנק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.