לאומי: חוסר הודאות הפוליטית צפוי להמשיך ולהשפיע

בבנק סבורים, כי בנטרול העליה במניות הבנקים השבוע הרי שסביר שמדד המעו"ף היה רושם את אחת הירידות השבועית החדות מתחילת השנה. לגבי הטווח הארוך, מוסרים בלאומי, כי השוק ימשיך להתנהל בחיוב
ליאור גוטליב |

בבנק לאומי מסכמים את השבוע ומציינים, כי לאחר שלושה שבועות רצופים של עליות רשם השבוע מדד המעו"ף ירידה של כ- 2.4%, שבולטת במיוחד לנוכח עליות השערים שרשמו מניות הבנקים. מדד הבנקים סיים בעליה של כ-1.6%, זאת בעיקר על רקע העסקה למכירת קרנות הנאמנות "לאומי פיא" לחברת הביטוח הראל.

בבנק מעריכים, כי בנקים נוספים צפויים לבצע עסקאות דומות, שצפויות להציף ערך למניות הבנקים, וזו הסיבה העיקרית לעוצמת המגזר השבוע למול חולשת השוק. בנטרול העליה במניות הבנקים הרי שסביר שמדד המעו"ף היה רושם את אחת הירידות השבועית החדות מתחילת השנה.

כלכלני הבנק מוסרים, כי בהתחשב בדומיננטיות של המשקיעים הזרים בשוק המקומי, הרי שלהערכות הבנקים הזרים ישנה השפעה על המסחר בת"א (סיטיגרופ השבוע), ובוודאי בשבוע בו חוסר הודאות הפוליטית עולה מדרגה לקראת כנס מרכז הליכוד ביום שני הקרוב. ההצבעה במרכז הליכוד היא רק שלב ראשון במאבק בין ראש הממשלה לשר האוצר לשעבר, לכן חוסר הודאות צפוי להמשיך ולהשפיע על שוק ההון המקומי.

כלכלני לאומי טוענים, כי ההשפעה בטווח הקצר עלולה להגיע מכיוון מחירי האנרגיה והשפעתם על מדד המחירים. עניין זה, בשילוב עם פער הריביות השלילי שנפתח השבוע, עשוי להוביל את הנגיד להעלות את ריבית בנק ישראל. עליית ריבית אינה משפיעה לחיוב על שוק המניות, אם כי נראה שגם אם אכן תתרחש הרי שמוקדם מלבשר על מגמה. הכלכלנים מעריכים, כי סביבת ריבית נמוכה צפויה להמשיך ולאפיין את המשק הישראלי ולתמוך בשוק המניות.

לשיקולים קצרי טווח, כגון מימוש רווחים בישראל לטובת משקים מתעוררים אחרים, השפעה מקומית על השוק, אך בטווח הארוך תמשיך הכלכלה המקומית והרפורמות במשק ובשוק ההון להכתיב את המגמה. האמון בכלכלה המקומית בא לידי ביטוי בהשקעות ריאליות של זרים ומקומיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.