פרויקט בהיקף של 200 מיליון דולר לאורמת בניו זילנד

החברה הודיעה על הבנות עם חברת Contact Energy לפיתוח תחנת כוח גיאותרמית בניו זילנד בהספק של 101 מגה-וואט
אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אורמת דורון בלשר

אורמת אורמת טכנו 0.33%   אורמת טכנולוגיות הודיעה על הבנות עם חברת Contact Energy ליישום חוזה הנדסה, רכש ובנייה (EPC) עבור תחנת הכוח הגיאותרמית Te Mihi Stage 2 בניו זילנד. הפרויקט, שעלות ביצועו מוערכת בכ-200 מיליון דולר, צפוי להתחיל במחצית הראשונה של 2025 ולהסתיים עד אמצע 2027. תחנה זו, בעלת כושר ייצור של 101 מגה-ואט, תהווה חלק מהמאמצים להחלפת תחנת הכוח Wairakei, שנבנתה בשנות ה-50 של המאה הקודמת.

"צופים שצבר ההזמנות של מגזר המוצרים יעלה על 300 מיליון דולר עד סוף 2024"

תחנת הכוח Te Mihi Stage 2, המבוססת על טכנולוגיית הייצור הבינארי של אורמת, תאפשר הפעלה ללא פליטות מזהמות. Contact Energy מתכננת להרחיב את הפיתוח לשלב שלישי, שצפוי להוסיף עוד 160 מגה-ואט של כושר ייצור עד 2031.

אורמת, המתמחה בפיתוח והפעלה של תחנות כוח גיאותרמיות, ממשיכה לחזק את מעמדה העולמי. החברה פועלת במגוון מדינות, ביניהן ארה"ב, קניה, גואטמלה ואינדונזיה. בנוסף, החברה מתרחבת לתחום אגירת האנרגיה, עם כושר אגירה של 270 מגה-ואט בארה"ב.

מנכ"ל אורמת, דורון בלכר ציין: "הפרויקט מדגים את מחויבותנו לספק פתרונות גיאותרמיים מתקדמים, התורמים למעבר גלובלי לאנרגיה נקייה. אנו צופים שצבר ההזמנות של מגזר המוצרים יעלה על 300 מיליון דולר עד סוף 2024."

אתמול הודיעה החברה על עסקה להעברת קרדיט מס להשקעה (ITC) עבור פרויקט האחסון Bottleneck, בהספק של 80MW/320MWh. העסקה, שנעשתה במסגרת חוק הפחתת האינפלציה (IRA), הניבה לחברה הכנסות נטו של כ-46.7 מיליון דולר לאחר ניכוי עמלות ותשלומים נוספים.

ההכנסות מהעסקה, בשילוב עם 14 מיליון דולר שגויסו באמצעות קרדיט מס לייצור (PTC) ברבעון השלישי של 2024, יאפשרו לאורמת לממן השקעות הון נוספות תוך שמירה על המאזן הפיננסי.

מנכ

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מנכ"ל אורמת דורון בלשר; קרדיט: ניר סלקמן​

 

הדוחות האחרונים: עלייה בהכנסות ושיפור ברווח

אורמת פרסמה את תוצאותיה הפיננסיות לרבעון השלישי של 2024, שהראו ביצועים חזקים. החברה דיווחה על רווח למניה מתואם (Non-GAAP) של 0.42 דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 0.31 דולר. הכנסות החברה הסתכמו ב-211.8 מיליון דולר, עלייה של 1.8% לעומת 208.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, אם כי מתחת לצפי השוק שעמד על 216.79 מיליון דולר.

הרווח התפעולי המתואם הגיע ל-137 מיליון דולר, עלייה של 14.2% לעומת 120 מיליון דולר ברבעון המקביל. שיעור הרווחיות התפעולית המתואמת עלה ל-64.7%. מגזר החשמל, שמייצג את עיקר הפעילות, רשם הכנסות של 164.6 מיליון דולר, עלייה של 4.7%, הודות לשיפור בתפעול ובתמחור של תחנות קיימות. לעומת זאת, מגזר האחסון ירד ב-11.1% ל-19.5 מיליון דולר, בשל ירידת מחירים בשוק ERCOT בארה"ב. במגזר המוצרים נרשמה ירידה של 6.2% בהכנסות, שהסתכמו ב-27.7 מיליון דולר, אך צבר ההזמנות בתחום זה גדל לכ-165 מיליון דולר.

הרווח הנקי המתואם (Non-GAAP) עמד על 24.2 מיליון דולר, עלייה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה ציינה כי ברבעון המקביל נרשם הפסד נקי של 36.4 מיליון דולר עקב הוצאות חד-פעמיות, כגון החזרי מס בקניה.

אורמת ממשיכה להרחיב את פעילותה בתחומי החשמל ואגירת האנרגיה, עם פרויקטים גדולים כמו מתקן Bottleneck בקליפורניה, שנכנס לפעולה מסחרית ברבעון השלישי עם קיבולת של 80 מגה-וואט/320 מגה-וואט שעה. בנוסף, החברה חתמה על חוזים ארוכי טווח עם רשויות מקומיות וטקסס, כולל הסכמי Tolling עבור מתקני Lower Rio ו-Bird Dog, שנועדו להבטיח הכנסות יציבות ולהפחית את הסיכון מתנודות מחירי השוק.

במהלך הרבעון, החברה זכתה גם במכרזים לניצול קרקעות בנבאדה להרחבת פעילותה הגיאותרמית. מגמות עולמיות בתחום האנרגיה המתחדשת, לצד הביקוש הגובר לאנרגיה יציבה ומופחתת פליטות, מחזקות את תחזיות הצמיחה של החברה.

עדכון תחזיות והכרזת דיבידנד

בעקבות הביצועים, אורמת העלתה את תחזית ההכנסות לשנת 2024 לטווח של 875-893 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת של 855-880 מיליון דולר. תחזית ה-EBITDA המתואם עלתה לטווח של 540-555 מיליון דולר. בנוסף, החברה הכריזה על דיבידנד רבעוני של 0.12 דולר למניה, שישולם ב-4 בדצמבר 2024.

שווי השוק של אורמת עומד על 17 מיליארד שקל, המניה עלתה מתחילת השנה ב-10%, ו-32% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳