בועז נוי מנכל נקסטפרם
צילום: נקספרם

נקסטפרם הישראלית במו"מ עם קוטארי ההודית - מזנקת ב-20%

מטרת המיזם המשותף הינה פיתוח, ייעול ומכירת מוצרי תמציות שמרים (Yeast Extract) ו-Cell-wallוחלוקת כלל הרווחים באופן שווה בין הצדדים; באחריות החברה לפתח מוצרי תמציות שמרים ולסייע בבניית איכות על מנת להגדיל את המכירות ואת הרווחיות
דור עצמון |
נושאים בכתבה נקסטפרם

חברת נקסטפרם נקסטפרם 0% העוסקת במחקר, פיתוח, ייצור ושיווק טכנולוגיות ומוצרים מבוססי שמרים לתעשיית המזון, חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם חברת Kothari Fermentation m Ltdand Bioche, חברה הודית העוסקת בייצור ושיווק של שמרים ומוצרים מבוססי שמרים למגוון שימושים – אשר מטרתו הקמת מיזם לשיתוף פעולה אסטרטגי בין החברה לבין Kothari בתחום פיתוח, ייצור ושיווק מוצרי Yeast Extract ומוצרים נוספים המיוצרים משמרי אפיה.

מזכר ההבנות מסדיר את עקרונות שיתוף הפעולה הנבחן בין הצדדים, באופן שהצדדים יקימו חברה משותפת - JV, אשר תאוגד בהודו ואשר כל צד יחזיק 50% מהונה המונפק ומזכויות ההצבעה בה ותנאיו העקריים הם:

1. חברת Kothari הקימה מערך ייצור ל-Yeast Extract ו-Cell-walls בהשקעה של מיליוני דולרים ומשווקת מוצרים אלו בהודו. מטרת ה-JV הינה פיתוח, ייעול ומכירת מוצרי המיזם שירכשו על ידי ה-JV מ-Kothari בעלות ייצור; וכן מכירת מוצרי המשנה של ™ProteVin שירכשו על ידי ה-JV מהחברה בעלות ייצור; ה-JV ימכור את מוצרי המיזם ומוצרי המשנה של ™ProteVin וחלוקת כלל הרווחים תהא באופן שווה בין הצדדים.

2. באחריות החברה לפתח ולייעל את מוצרי המיזם ולסייע בבניית איכות על מנת להגדיל את המכירות ואת הרווחיות.

3. ההסכמות המפורטות במזכר ההבנות ויתר ההסדרים המקובלים בהסכמים מסוג זה, יוסדרו בהתאם להסכמות שתושגנה בין הצדדים במשא ומתן לחתימת ההסכם המחייב.

4. לצורך רכישת הזכויות ב-JV וכיסוי חלק מהוצאות מחקר ופיתוח והוצאות נוספות שהושקעו על ידי Kothari, במועד חתימת מזכר ההבנות שילמה החברה ל-Kothari מקדמה בסך של 200 אלף דולר, ועם חתימת ההסכם הסופי, החברה תשלם ל-Kothari 200 אלף דולר נוספים ובכפוף לחתימת ההסכם המחייב, החברה מתחייבת להשקיע בשיפור תשתיות הייצור עד 300 אלף דולר נוספים בשנים הקרובות, במועדים שיסוכמו בין הצדדים ובהתאם לתכנית עסקית שתוסכם על הצדדים. ככל והצדדים לא יחתמו על ההסכם המחייב, סכום המקדמה ייחשב כמקדמה עבור שירותים הניתנים לחברה על ידי Kothari במסגרת הסכם הספק.

לדברי החברה, השוק העולמי של מוצרי המשנה Yeast Extract מוערך בשנת 2023 ביותר מ-2 מליארד דולר עם קצב צמיחה מוערך של כ-9% (בשנים 3220-2024).

מוצר ה-™ProteVin אינו חלק מה JV והחברה תמשיך להנות בבלעדיות מההכנסות של מוצר זה. במסגרת מזכר ההבנות, נקבע כי בהסכם הסופי שיחתם (ככל שיחתם) Kothari תפיץ את ™ProteVin בהודו והחברה תיהנה מתשתית המכירות וההפצה של Kothari בהודו. כל זכויות הקניין הרוחני שפותחו ו/או יפותחו במסגרת שיתוף הפעולה בין הצדדים יהיו בבעלות המלאה של הצד שפיתח אותן ואותו צד יעניק רשיון שימוש בקניין הרוחני כאמור ל-JV.

מניית נקסטפרם זינקה ב-63% מתחילת השנה למחיר של 39 אג' ושווי שוק של 30 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.