"תמר פטרוליום מתנהלת במבנה הוצאות מנופח"
"תמר פטרוליום היא חברה שמתנהלת כמו מושב של פונקציונרים", כך אומרים מקורבים לאהרון פרנקל, בעל המניות הגדול בחברה, לקראת האסיפה הקרובה של בעלי המניות, הבסוף אפריל, שבה צפויים להתמנות דירקטורים בחברה. על פי כל הסימנים, צפוי להתפתח כעת קרב שליטה בין פרנקל, המחזיק 24.99% בתמר פטרוליום, לבין בעל המניות הגדול השני בחברה, אלי עזור, המחזיק ב-24.49% בחברה.
פרנקל הגדיל לאחרונה את החזקתו בתמר פטרוליום ואמר אז בראיון לביזפורטל - "כשכולם מהססים להשקיע, אני, כפטריוט ישראלי, חושב שצריך להביע אמון בכלכלה הישראלית ובעתיד של ישראל. נוצרה הזדמנות לעיסקה. תמיד זקוקים לאנרגיה, וגז הוא מוצר נדרש לשווקי הארץ ולשווקי הייצוא. זו השקעה מאוד רצינית בתנאים הנוכחיים. זה נדרש לישראל, לאזור, ואני כבר שם, אז אני מרחיב את ההחזקות".
לדברי גורמים הקרובים לנושא, פרנקל אינו שבע רצון מתפקוד החברה, המתנהלת לדעתו בחוסר יעילות ובמבנה הוצאות מנופח. כך למשל, יו"ר החברה, רוני בראון, המשמש כיו"ר ב-75% משרה, נהנה בשנת 2023 מתגמול של כ-480 אלף דולר (כ-1.5 מיליון שקל); המנכ"ל, ברק משרקי, נהנה מתגמול של כ-800 אלף דולר (כ-2.8 מיליון שקל), והיועצת המשפטית, אפרת חוזה-אזרד, קיבלה בשנתת 2023 תגמול של 574 אלף דולר. בראון ומשרקי נתפסים כאנשים של אלי עזור.
במקביל לתפקידו כמנכ"ל תמר פטרוליום, משרקי משמש במקביל כדירקטור במספר חברות: חלל תקשורת, אלרון ונצ'רס, קוויק טכנולוגיות והשקעות, וכן בחברות פרטיות הפועלות בתחום מימון פעילות הפקת נפט/ גז בארה"ב והסחר האלקטורוני.
- יוויז'ן של אהרון פרנקל בעסקה של כמיליארד דולר עם צבא ארה"ב
- אהרון פרנקל מעמיק את האחיזה בתמר: רכש מניות בכחצי מיליארד שקל בשבועיים, והופך לשחקן מרכזי במשק הגז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענת מקורבי פרנקל, מבנה ההוצאות של החברה, אינו מתאים לחברה מסדר הגודל של תמר פטרוליום, שהיא חברה קטנה עד בינונית, ועוד בעבור חלקי משרה . לדבריהם, "הגיע הזמן שמי שהוא בעל מניות בכיר והכי גדול, ישים שם אנשי מקצוע ויוריד עלויות וינהל את החברה כמו שצריך ,במשרה מלאה. החברה הזו צריכה לעבור שידוד מערכות, ובעל המניות הבכיר והגדול מכולם, זכאי למנות אנשים מקצועיים לטובת החברה, להוריד עלויות, ולהביא אנשים שהם לא פונקציונרים".
פרנקל הגיע לאחזקה הבכירה ביותר בתמר פטרוליום, לאחר שרכש ביולי האחרון 20% בחברה, מידי מגדל, הראל וקרן ברוש, בפרמיה של 27%. אחזקות אלה הצטרפו לאחזקות שהיו לו קודם, בהיקף של כ-4.5%. בעקבות העיסקה הפך לבעל המניות הגדול בחברה, עם 24.99%. בעלי מניות נוספים בתמר פטרוליום, מלבד פרנקל ועזור, הם מנורה קופות גמל עם אחזקה של כ-,12% ומוטי בן משה עם אחזקה של כ-7%.
לפני כשבועיים, הגדיל פרנקל גם את אחזקותיו הישירות במאגר תמר, באמצעות רכישת חלקה של קבוצת אוורסט במאגר, תמורת 250 מיליון דולר. עד לעיסקה האחרונה, החזיק פרנקל ב-11% ממאגר תמר, אותם רכש לצד החברה האמירתית, מובאדללה, שמחזיקה אף היא 11%. בעיסקה האחרונה, לפני כשבועיים, רכש פרנקל עוד 3.5% מקרן תש"י והראל, והגדיל אחזקותיו כאמור ל-. 14.5%. בעלי המניות הנוספים במאגר תמר הם ישראמקו (29%) שברון (25%); כאמור, מובאדלה (11%); ואלון חיפושי גז (4%).
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
