ניתוח

איך הפכה ריטיילורס לביצת הזהב של פוקס?

כמה שווה פוקס בלי ריטיילורס ואיך קרה שהמלפפון קם והיכה את הגנן
גלעד מנדל | (9)

מעטים האנשים בארץ שאינם מכירים את קבוצת פוקס פוקס -0.55% . השם של החברה, הנישא על דגל חנויות הבגדים שלה שגור בפיו של כמעט כל ישראלי. והחברה בניצוחו של הראל ויזל המנכ"ל (20.2%, הרוב באמצעות חברה המשותפת לו ולאחיו יפתח) – הפכה מחנות בגדים קטנה באיזור המרכז למעצמת ביגוד, ממנה אפילו רשתות הקניונים הגדולים – כדוגמת עזריאלי ומליסרון למדו לירא.

 

מה שלא כל כך ידוע – הוא  סגמנט "המותגים הנלווים" בקבוצת פוקס – החל מהמותגים שיותר משויכים לקבוצה כשילב, וכלה בזיכיונות לרשת הסטוק ג'מבו,  billabong, נייקי, sunglasses hut, טרמינל איקס, Foot locker, מנגו, אמריקן איגל ועוד. המותגים הללו – הפכו עם השנים מתחומים איזוטריים, אליהם שולחת החברה את ידה על מנת למקסם את המיקוח מול הקניונים "ללחם וחמאה" של הקבוצת בראשותו של ויזל. אבל הסיפור המדהים ביותר, שנראה כי עבר תחת הרדאר נמצא דווקא בחברת ריטיילורס.

 

הסיפור של ריטיילורס מתחיל עם מנכ"ל החברה עד לחודש מאי השנה (עת הוחלף בשל סיבות אישיות בידי חתנו של ויזל), דובי שנידמן (50), כלכלן לשעבר בבנק לאומי שלאחר מכן המשיך לתחום קמעונאות הספורט בחברת סקאל ספורט והחליט לאחר פנייה ממנכ"ל נייקי ישראל, להקים רשת של חנויות אאוטלט של החברה ברחבי ישראל. ב-2015, עשה צעד מפתיע והתחבר לויזל ולקבוצת פוקס, עת מכר את הרוב המוחץ של מניותיו בחברה ונשאר עם כ-10% בלבד, תוך כדי שהוא ממשיך למנכ"ל את החברה. דאז הייתה פעילות החברה מינורית, מעט חנויות אאוטלט של נייקי – לא ביזנס כזה גדול. לא רכישה שעושה שכל לפוקס שחברת נעליים רחוקה ממנה כמרחק ג'ינס לחודשי החורף – לנעל של מייקל ג'ורדן.

טו מייק א לונג סטורי שורט – היום ריטיילורס התעצמה ומחזיקה כבר בלא פחות מ-149 חנויות של נייקי ופוט לוקר ברחבי העולם, בנוסף למספר חנויות של דרים ספורט. בשנת 2021, על בסיס גל ההנפקות ששטף את הבורסה המקומית, ביצעה החברה גם היא הנפקה בבורסה המקומית לפי שווי של כ-1.8 מיליארד שקלים, תוך כדי שהיא משלשלת לקופתה כ-448 מיליון שקלים, כאשר לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי ניצל את ההנפקה על מנת לדלל כמעט את כל אחזקותיו בחברה. ההנפקה אגב, התבררה כאחת ההנפקות הבודדות המוצלחות של גל ההנפקות, תוך כדי שהיא משיאה למשתתפים בה תשואה של קצת מעל ל-100%.

 

ניהול פיננסי שמרני – אל מול פוקס הממונפת יחסית – וגם; איך ריטיילורס הצילה את הדוחות הכספים הגרועים של פוקס

 

ריטיילורס כבר שווה לא פחות מ-3.71 מיליארד שקלים. פוקס, המחזיקה ב-58.6% ממניותיה לאחר ההנפקה, נסחרת לפי שווי שוק של כ-3.75 מיליארד שקלים גם כן. במילים אחרות – ריטיילורס, האנדר-דוג של קבוצת פוקס שווה כבר כמעט כמו החברה האם. אבל גם החישוב הזה מטעה – שכן השווי של פוקס כולל בתוכו את שווי האחזקה המצוטט של החברה בריטיילורס, העומד על כ-2.2 מיליארד שקלים. כלכלית, נניח ופוקס הייתה מחלקת כדיבידנד בעין את האחזקה בריטיילורס, ונניח ואנו מתעלמים מעניין הסינרגטיות וכו' לפעילות וההשפעה של כך על שווי השוק – היא הייתה "אמורה" להיסחר בכ-1.5 מיליארד שקלים (שווי השוק של החברה, פחות שווי האחזקה בריטיילורס) – זאת אל מול שווי של כאמור 3.71 מיליארד שקלים לריטיילורס. או במילים אחרות, ריטיילורס הקטנה-עד-לאחרונה שווה פי 2.5 מקבוצת פוקס על כל פעילותיה האחרות, כולל מותג הבית. בעצם, פוקס כיום היא לא חברת בגדי הלבשה, אלא היא בעיקר חברת נעלי נייק ופוט לוקר.

 

את המחצית הראשונה של השנה סיכמה חברת ריטיילורס עם הכנסות של כ-889 מיליון שקלים, גידול של כ-38.7% אל מול הכנסות של כ-641.1 מיליון שקלים במחצית המקבילה אשתקד. גם לשורה התחתונה התגלגל הגידול בהכנסות – והרווח התפעולי במחצית הסתכם לכ-87.2 מיליון שקלים, זינוק של 47.3% אל מול אשתקד (הנתונים על בסיס רווח תפעולי ולא על בסיס רווח נקי, על מנת לנטרל את ההשפעה של הפחתת נכסי זכות שימוש על פי תקן ה-IFRS החדש).

 

פוקס מנגד, בנטרול התוצאות של ריטיילורס שמאוחדות באופן מלא אצלה בדוחות (בשים לב לכך שכאשר יש שליטה אופרטיבית, מתבצע איחוד חשבונאי מלא של הדוחות – שאת הנירמול שלו ניתן למצוא בסעיף "רווח המיוחס לבעלי מניות המיעוט") – רשמה הכנסות של כ-1.65 מיליארד שקלים במחצית הראשונה של השנה, גידול של כ-5.7% בלבד אל מול הכנסות של כ-1.56 מיליארד שקלים במחצית המקבילה אשתקד; שינוי משמעותי מאשר צמיחה של כ-15.4% שנחזית אם מסתכלים בדו"ח הרו"ח המבקר שכולל בתוכו כאמור גם את ריטיילורס.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

בשורה התחתונה הסתכם הרווח התפעולי של פוקס הענקית במחצית הראשונה של השנה, בנטרול ריטיילורס בכ-41.4 מיליון שקלים, צניחה של כ-64.3% אל מול רווח תפעולי אשתקד של כ-115.9 בנטרול ריטיילורס אשתקד. אלמלא ריטיילורס אוחדה באופן מלא, התוצאות היו נראות בכי רע.

 

גם בהסתכלות מאזנית יש הבדל משמעותי בין "הבת" ל-"אם", כאשר ריטיילורס נטולת חוב ועם מזומנים בהיקף כולל של כ-650 מיליון שקלים בבנק ובפקדונות – ואילו פוקס עם חובות של כ-1 מיליארד שקלים לבנקים (לצד קופת מזומנים מנוטרלת ריטיילורס של כ-500 מיליון שקלים).

 

האם ריטיילורס זולה? בכלל לא בטוח, מכפיל הרווח של נושק לכיוון ה-30. אבל בדבר אחד אין ספק – ריטיילורס "האנדרדוג" הפכה למפלצת, הגולם קם על יוצרו.

 

 

 

אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, כל העושה כן עושה זאת על דעתו הבלעדית ואין הכותב אחראי לנזק שיגרם כתוצאה מפעולות בניירות ערל בגין הכתבה האמורה. נכון למועד פרסום כתבה זו הכותב אינו מחזיק בניירות הערך של פוקס ו/או של ריטיילורס, דבר היכול להשתנות בעתיד.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לרון 08/09/2023 10:17
    הגב לתגובה זו
    יש תקופות פחות טובות,לדוגמא אחרי כניסתה לדאו
  • 6.
    לרון 08/09/2023 10:15
    הגב לתגובה זו
    מעכשיו בגלל תלותה בנייקי הסיכון בה גדל וכך תגדל התנודתיות
  • 5.
    לת 06/09/2023 16:41
    הגב לתגובה זו
    כתבה יפה מאוד
  • 4.
    מנהל השקעות בע"מ 06/09/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה. שמחתי להתרשם מאיכות הכתיבה וכן מאיכות התוכן הכתוב. בהחלט רלוונטי
  • יוסי 06/09/2023 14:42
    הגב לתגובה זו
    יש חברה ויש לה פעילות.מה הכוונה אם מורידים את הפעילות.חלק מפוקס זה פעילות הספורט.
  • 3.
    כמה שווה דלתא בלי המפעלים (ל"ת)
    אסולין 06/09/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דרור 06/09/2023 12:43
    הגב לתגובה זו
    זה כל הרווח. לא יודע למה אנשים קונים שם. לא יודע כמה זמן זה יכול להחזיק.
  • יש הרבה נעליים במחירים 469-519 בחנויות נייקי ופוט לוקר. (ל"ת)
    איתן 06/09/2023 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסולין 06/09/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
    כמה שווה פתאל ללא הבתי מלון בוא נוריד את הבתי מלון ונשאיר רק את המגבות.
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג -0.35%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס עם הוצאות מימון ששחקו את השורה התחתונה

המכירות בחנויות הזהות ירדו בצורה חדה, כשבפוט לוקר ישנה ירידה של 21.4% ובנוסף סגירת פעילות דרים ספורט תרמה לירידות; הגידול בשטחי המסחר וכניסה לצרפת וגרמניה קיזזו את הירידות באופן חלקי

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי ריטיילורס

חברת ריטיילורס ריטיילורס -2.27%  דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2025 עם ירידה קלה בהכנסות שהתבטאה בירידה ברווח התפעולי. הרווח הנקי של החברה ירד דרמטית בכ-79%, בעיקר בעקבות הוצאות מימון וחשיפה למט"ח. 

הכנסות החברה עמדו על כ-602 מיליון שקל, ירידה של 2.3% לעומת הרבעון המקביל ב־2024. הירידה נבעה בעיקר מצניחה חדה במכירות חנויות זהות, עם פעילות נייקי שירדו ב־2% ברבעון השני לכ־419 מיליון שקל ומכירות פוט לוקר ברבעון שירדו ב־1.7% ל־149.5 מיליון שקל. כמו כן, סגירת פעילות דרים ספורט תרמה לירידה נוספת ובנוסף, דחייה מבצעי ההנחות מיוני (בעקבות "עם כלביא") ליולי, פגעה בהכנסות הרבעון. עם זאת, הגידול בשטחי המסחר והרחבת פעילות נייקי לצרפת ולגרמניה קיזזו את הפגיעה באופן חלקי. במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה של כ-5.8% בהכנסות לכ-1.13 מיליארד שקל, בעיקר הודות להרחבת שטחי המסחר ורכישת פעילות נוספת בצרפת. 

אמנם הרווח הגולמי ברבעון השני דווקא עלה ל-318 מיליון שקל (52.8% מהמחזור), לעומת כ-312 מיליון שקל (50.7%) ברבעון המקביל, אבל הדבר נובע מדחיית ההנחות. בפעילות נייקי לבדה נרשם גידול של 3.3% ברווח הגולמי לרמה של כ-235 מיליון שקל. הרווח הגולמי בפעילות פוט לוקר ירד בכ-1.5% והסתכם בכ-75 מיליון שקל.במחצית הראשונה של שנת 2025 הרווח הגולמי צמח בכ-6.3% והסתכם בכ-577 מיליון שקל, לעומת כ-543 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

בהתאם הרווח התפעולי ברבעון ירד ב-6.8% לכ-45 מיליון שקל, לעומת 48 מיליון שקל ברבעון. הירידה נבעה בגידול חד בהוצאות מכירה ושיווק, בעיקר לאור הרחבת שטחי המסחר וסגירת חנויות בישראל. דבר נוסף שהתבטא בדוח היא עלייה בהוצאות הנהלה ובשכר. הרווח התפעולי למחצית הראשונה ירד בחדות ב-41% לכ-49 מיליון שקל, לעומת כ-83 מיליון שקל אשתקד. 

הנתון הדרמטי ביותר בדוח הוא צניחה של הרווח הנקי, שירד ב-47% ברבעון השני ועמד על 13.2 מיליון שקל בלבד, לעומת 24.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה הרווח הנקי עמד על 8.8 מיליון שקל בלבד, ירידה של כ79% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (41.5 מיליון שקל). הסיבה שהרווח הנקי נשק משמעותית יותר מהרווח התפעולי היא הזינוק בהוצאות המימון, שעלו ביותר מפי שניים לעומת הרבעון המקביל, ועמדו על 26.7 מיליון שקל (לעומת כ-12 מיליון שקל). בסך הכל במחצית השניה הוצאות המימון עלו בכ-45% והגיעו ל-37 מיליון שקל, לעומת 25.5 מיליון שקל בלבד אשתקד. ההוצאות כללו ריביות על חכירות, שערוכי מטבע, ריביות על הלוואות, עמלות, וקיזוז חלקי בלבד מהכנסות מימון. לשם ההשוואה, הרווח התפעולי במחצית עמד על כ-48.8 מיליון שקל, וכך כ-75% ממנו "נמחק" על ידי הוצאות המימון בלבד.

פוט לוקר בירידה ונייקי בהתרחבות באירופה 

עוד נתון שלילי שבלט היה מכירות החנויות הזהות, שירד בחדות. אמנם בפעילות נייקי הירידה היתה קלה יחסית, למרות החששות מחזרתה של נייק לאמזון, ועמדה על כ-3.5% ברבעון השני לעומת רבעון מקביל, בפוט לוקר הצניחה הייתה חדה, עם ירידה של 21.4%.