אלקטריאון זכתה במכרז להקמת כביש בנורבגיה. ההכנסות: 2.8 מיליון שקל
בהמשך לזכייה במכרז, צפויה החברה לחתום במהלך השבועות הקרובים על הסכם מחייב במסגרתו תקים כביש חשמלי אלחוטי, לחישמול מקטע המיועד לרשת תחבורה ציבורית
חברת אלקטריאון אלקטריאון -1.87% זכתה במכרז ראשון בנורבגיה להקמת כביש חשמלי אלחוטי, לחישמול מקטע המיועד לרשת תחבורה ציבורית. החברה דיווחה לאחרונה לגבי הצעה במכרז שהתפרסם בנורבגיה להקמת פיילוט למערכת טעינה. כעת, הודיעה חברת AtB, רשות התחבורה של מחוז טרונדלג בנורבגיה על זכייתה של החברה במכרז הראשון שפורסם בנורבגיה לתכנונו והקמתו של הכביש בעיר טרונדהיים. בהמשך לזכייה במכרז, צפויה החברה לחתום במהלך השבועות הקרובים על הסכם מחייב מול חברת AtB לביצוען של העבודות, אשר אמורות להניב הכנסות של 2.8 מיליון שקל - בהתאם להצעתה במכרז.
המכרז שפרסמה AtB היה מיועד לחברות אשר ביכולתן להציע מערכת טעינה אלחוטית לאוטובוסים חשמליים, דינאמית וסטטית כאחד. AtB ראתה את פתרון הטעינה האלחוטי כפתרון הטעינה האופטימאלי עבור התחבורה הציבורית בטרונדהיים, המבוססת ברובה על אוטובוסים ארוכים הנעים על מסלולים מהירים יעודיים לתחבורה ציבורית (בדומה למטרונית).
צי האוטובוסים העירוניים והאיזוריים של AtB הוא מתקדם ורחב במיוחד, ומונה כ-320 אוטובוסים ו-170 מסלולים. בשנת 2019 בלבד הקימה AtB שלושה נתיבי תחבורה מהירים חדשים, ו-20 מסלולים חדשים כדי להיענות לצרכים הגדלים של ציבור הנוסעים. מהחברה נמסר כי "בהמשך להחלטתה של נורבגיה בחודש אוקטובר 2022 לקדם את המעבר המלא לתחבורה שאינה מזהמת כבר משנת 2025 וכחלק מכוונתה של AtB להפוך את צי האוטובוסים שלה לחשמלי, פרסמה AtB את המכרז מתוך כוונה להקים כביש חשמלי אלחוטי בו תוכל להעריך את יכולותיה של טכנולוגיית הטעינה האלחוטית, ועל בסיס הערכות אלה לתכנן את האופן בו תחושמל בהמשך רשת התחבורה הציבורית בטרונדהיים כולה. כחלק מביצוע הפרויקט מושא המכרז, צפויה הטכנולוגיה להיבחן במהלך החורף הקרוב ועד אמצע שנת 2025, בין היתר בתנאי החורף הקשים והדינמיים של טרונדהיים, במטרה להוכיח את חוסנה ועמידותה לאקלים הייחודי באזור צפוני זה". עוד נמסר כי: "AtB צפויה לבחון את יכולתה של הטכנולוגיה לשמש כמקור אנרגיה בלעדי לאוטובוסים, באופן אשר יאפשר הפעלה שגרתית של האוטובוסים לכל אורך שעות היום. בהקשר זה יצוין, כי בחודש מאי 2023 הדגימה החברה את יכולות טכנולוגיית הטעינה הדינאמית פרי פיתוחה ואת בשלות המוצר, באמצעות קיום נסיעה רצופה במשך 100 שעות ברכב חשמלי מסוג טויוטה 4RAV, ללא עצירה לטעינה".
- 3.שמוצניק 24/06/2023 10:42הגב לתגובה זומישהו בדק את השפעות הקרינה האלקטרומגנטית על הנוסעים ועל הנהגים שכל יום יטענו בעצמם תוך כדי הנסיעה?
- 2.לשני אוטובוסים 20/06/2023 13:44הגב לתגובה זומה שאלקטריאון קוראים "מכרז" זה פיילוט ל-100 מטר לחורף אחד לשני אוטובוסים. כבר חמש שנים "זוכים" ב"מכרזים" כאלה אבל עסקאות אמיתיות אין.
- 1.מתי תתפרסמנה תוצאות הניסוי שנערך בבית ינאי? (ל"ת)יוסף 20/06/2023 13:07הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
